Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gonczy polski björnjakt tips på injagning till framtiden

Featured Replies

Publicerat

Hej jag har skaffat en gonczy polski som jag hade tänkt använda vid älgjakt han är bara 4 mån men jag har börjat fundera om att börja använda han vid björnjakt, jag har fina marker för det och har funderat på det länge, så nu skulle jag vilja ha tips på vad man kan göra för att få in det här med Björn i hunden vad man ska tänka på och dylikt.

Publicerat

Du har köpt en stövare för att jaga älg med? Jag har ätit älgkött från en älg som blev skjuten för en stövare av misstag och det är inget jag rekommenderar. Älgarna blir superstressade och därmed blir köttet inte ätbart. 

Publicerat

Du har köpt en stövare för att jaga älg med? Jag har ätit älgkött från en älg som blev skjuten för en stövare av misstag och det är inget jag rekommenderar. Älgarna blir superstressade och därmed blir köttet inte ätbart. 

Vill älgen springa så springer den, även för en spets. Skulle tro att majoriteten av septemberälgar som skjuts är just skenälgar. 

Publicerat

Skulle jag skafft en till björn så skulle jag då börja som en del storfräsare, se till att valpen får ett björnskinn/bit att ligga på så lukten präglas. Den tror jag på.

Publicerat

ja vill älgen springa så springer den och mjölksyra är ett problem som kan uppstå även vid spetsjakt, vid stövarjakt så ber man om det.

Publicerat
  • Författare

Okej, men jag känner folk här uppe som inte haft några problem med att jaga med den här rasen på just älg.

Publicerat
  • Författare

Har inte hört om nån skulle vara missnöjd på köttet heller

• 2 weeks later...
Publicerat

Har inte hört om nån skulle vara missnöjd på köttet heller

Jag jobbar på ett viltslakteri där vi hanterar 400älgar per år och jag kan garantera dig att just mjölksyra inte är bra för köttkvaliteten. Nu handlar det väl om hur snabbt man klarar av att skjuta men själva arbetssättet hos en stövare talar för att det är svårare att få ett skottillfälle än för en spets. Det är också något man tydligt ser hos spetsar som skalldriver älgar, det funkar inte speciellt bra.

Jag önskar dig oavsett lycka med hunden.

Publicerat

Nu är det en fri värld och man gör som man själv vill, och vad gäller hundar så finns det alltid undantag som man ibland får klia sig i huvudet på varför det fungerar, men...

...varför skaffar man en hund som är framavlad för ett ändamål och sen tänker göra någonting helt annat med den?

Jag förstår inte hur du tänker med en stövare på älg om jag skall vara ärlig. Hela syftet med en älghund är ju att de skall ställa älgen så den står still på plats så man kan ta beslut om det är en älg man skall skjuta, och sen ha ett optimalt läge. Stövare är ju inte direkt kända för att stå still ;)

Skjuta på löpande älg tycker inte jag man skall göra alls faktiskt om det inte är uppföljning eller eftersök.

Jag måste även jag instämma i kören med att det är livsmedel det handlar om och att köttet från ett stressat djur blir kass. Jag har slängt mycket vildsvin där det helt enkelt smakat apa och det varit segare och torrare än bara den - just pga stress och mjölksyra då de jagats i full fart ett bra tag. Det går att göra stark korv på det hela men inte hedrar man viltet direkt...

Ett kortare löp är ingen fara med de flesta djur, även om grisen är lite känsligare, men de gånger man är på jakt där man använder "fel" ras för jakten brukar sällan bli bra och ofta blir det bara blaj av det hela.

Visst kan jag rent tekniskt släppa mina spaniels på älg och gris utan problem, och de kommer tveklöst att kunna stöta ut dem men vart det bär av och om det kommer att finnas ett pass i närheten blir bara ett enda lotteri av det hela och vad är då syftet med jakten? När jag jagar skall viltet i backen så snabbt som möjligt och mina hundar är avlade för stötande jakt och apportering. Det är de groteskt duktiga på och de misslyckas aldrig. Det gör dem till självsäkra hundar som vet att det kommer att smälla för dem. Skulle de jaga gris eller något annat "fel" vilt så skulle det förmodligen inte smälla och då kommer de i stället att få misslyckas på nästan varenda jakt, och det skapar ingen bra stadga och det ger hunden dåligt självförtroende och osäkerhet.

Jag tänker inte lägga mig i hur andra jagar men jag tycker man skall ta och fundera en gång extra huruvida ens hund verkligen är lämplig för alla jaktformer och vilt? Det finns undantagen som lyckas med det som de flesta andra inte lyckas med men generellt tycker jag att man skall ha en ställande hund till älg och man skjuter inte på en älg i löp.

Då tycker jag det är bättre att man pysslar med stövarjakt på räv eller hare om man nu har en stövare och låter apportörerna apportera och de ställande hundarna ställa det vilt som skall ställas. Det är min filosofi i alla fall för då arbetar man MED de framavlade egenskaperna och inte MOT dessa.

Men som sagt, det finns alltid undantagen som går mot strömmen men de är extremt sällsynta.

• 11 months later...
Publicerat

Oavsett så är alla hundar ju olika individer med varierande predispostioner och dömer inte ut någon pga ras. Givetvis ska det jagas etiskt utifån vilt och jaktform. Rasen är gammal och är främst för vildsvin och såklart undvika rådjur. Vissa av dem ställer djuren och driver inte långt alls (ett par hundra meter).

Jag har sett tax driva vildsvin med fantastiskt skall och nog attan hade den kvinnan pli på den och den jobbade bättre än andra hundar/raser  (jämförde med laika, GP, ADB b l a).

Mer info om GP finns t ex här: www.gonczy-polski.se