Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur klarar sig ensamma kid nu?

Featured Replies

Publicerat

För ett par dagar sedan lyckades vi på en jakt skjuta en get med mjölk [emoji17] Hur klarar sig kiden?

Publicerat

En mild vinter så har de goda chanser skull jag påstå, sämre om det blir vargavinter där de skulle behöva nån som visade dem vägen så att säga.

Men de brukar kunna vara rätt lättjagade och kvar i området om man vill försöka korrigera.

Publicerat

Är det här eller norrut så skulle jag säga att svältdöden kommer som ett brev på posten när vintern kommer om de inte har turen att bli tagna av nått rovdjur/bli skjutna innan dess. De är ju fortfarande i diålder, så prognosen för överlevnad är minimal.

Publicerat
  • Författare

Ok, detta är i Östergötland.

Publicerat

Ok, detta är i Östergötland.

Försök att skjuta dom när snön har fallit om ni är lyckligt lottade annars är det som strävis säger.

Spårsnö är  alltid bra.

Publicerat
  • Författare

Så sammanfattningsvis. Är ni enade om att det handlar om att försöka skjuta dem? Trots fina storlekar och ev. Mild vinter?

Publicerat

Så sammanfattningsvis. Är ni enade om att det handlar om att försöka skjuta dem? Trots fina storlekar och ev. Mild vinter?

Vid en mild vinter söder ut så är ju chansen goda att dom klarar sig men inte vid en 1/2-meter snö o sträng kyla.

Du/ni får hålla koll på dom och se om dom magrar el. håller hullet bra.

Publicerat

Vikten på ett kid bör i dec-jan ligga på ca 15 kg för att det skall klara sig tillsammans med geten, oavsätt en snö vinter eller ej . Självklart så finns det undantag. Vi hade ett get kid (Inte ensamt) som endast vägde 10,5 kg sent i dec 2013, men i år så fångade vi henne i feb. Men hon var väldigt liten då oxå, minns inte vikten. Hon klarade sig nog för att de (get/kid) höll sig rätt så tajt i ett område där det stöd utfodrades ordentligt. Men det var väldigt kul att träffa henne igen pigg och stark, men väldigt liten.

Tillbaka till frågan. Utan vägledning hur man skaffar mat vintertid så blir det svårt för kidet. Man ska nog räkna med att det går illa för kidet. Så kan ni få tag på den/dem så bara att försöka avsluta.  

Publicerat

Ja.

De diar uppenbarligen fortfarande eftersom geten inte gått i sin och är alltså inte i ålder att de klarar sig över vintern på egen hand.

Publicerat
  • Författare

Vet var de brukar gå ut.. Ska sätta mig där och se om jag ser några ensamma kid [emoji17]

Publicerat

Vet var de brukar gå ut.. Ska sätta mig där och se om jag ser några ensamma kid [emoji17]

Bra! Du lär nog inte få mer än en i taget om du inte skjuter bägge på en gång när dom står jämte varandra.

Ensamma kid är lika vimsiga utan geten som älgkalvar är utan kon..

Publicerat

hoppas du får tag i kidden

Publicerat

Stödutfodring ser jag som plan B.

Plan A är redan föreslagen.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Publicerat

Stödutfodring ser jag som plan B.

Plan A är redan föreslagen.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Bra Morris! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Mat kommer de ha gott om. Inte sett till dem.. Alla kid jag ser går med getter

Publicerat

Mat kommer de ha gott om. Inte sett till dem.. Alla kid jag ser går med getter

Ok! Försök att lägga maten i närheten av där geten sköts för dom brukar hålla sig i närheten av där mamman sågs/var med dom sist.

Publicerat

Erfarenheten från en mycket bra rådjursbiotop är att moderlösa killingar blir väldigt svårjagade. De trycker hårdare och blir det upptag drar de rakt ut - för övrigt ofta en bättre strategi än att bukta runt...

Publicerat

Ja, att tillämpa hundjakt vid urvalsjakt är förmodligen inte rätt väg att gå. Spot and stalk.

Publicerat

Urvalsjakt och hundjakt är näst intill deras motsatser bara ledhundsjakt som ens är närheten av effektivt

Publicerat

Urvalsjakt och hundjakt är näst intill deras motsatser bara ledhundsjakt som ens är närheten av effektivt

Inga problem. Det bara att kalla in hunden och släppa på nytt vilt. Förutsätter iofs att passkyttarna har erforderlig självbehärskning och kan ålders- och könsbestämma viltet. Och appell...

Publicerat

Problemet är inte avkallning utan att man stör dom djur man ska ha tag sen handen på hjärtat hur många kan kalla av i fullt drev när hunden drar iväg en bra bit?

Publicerat

Precis bättre med "spot and stalk"

Publicerat

Något som brukar funka är att lägger ut juvert från geten, och då kan dom försöka hitta mamma... funkar bäst första dygnen..