Publicerat Oktober 11, 201510 yr Jag har lånat en Lotinfälla för Grävling och undrar nu om det är fler som använder den? Jag har inte lyckats få in något i den ännu och den stod orörd bredvid en hönsgård förra året. Jag tänkte att de som använde den inte rådde om den med rätt bete och så vidare men nu börjar jag undra om de är svår arbetade? Fångar de eller är de mök? Använder ni tramplattan eller betesgillret? Behöver den stå länge innan den börjar fånga? Vilket bete?
Publicerat Oktober 11, 201510 yr Dom verkar ju smidiga så jag skaffade en. Den större räv varianten. Tänkte att dom är lätta att flytta & ställa ut på ställen där det skulle kunna behövas. Det var tre år sen, den har fångat två katter that's it. Tror att dom är alldeles för plåtiga. Kanske funkar bättre om man kamouflera dom med nån spray färg. Jag har provat med det mesta som att täcka botten, lägga på mossa & täcka taket men det verkar svårt. Genomgångs fällor är enligt min erfarenhet dom mest effektiva fällorna till både räv & grävling. Så jag tycker dom är plåt mök. Har den du lånat fällan av lyckats fångat någonting i den??? Hur som helst så hoppas jag att du lyckas bättre än mig, håller tummarna & hejar på med glada hurrar rop.
Publicerat Oktober 11, 201510 yr Författare Jag byggde en i råspont i våras och den har åtminstone tagit 1 Grävling men det har varit en lite halvrutten fällfångst säsong hittills i år. Jag tänker att Lotinfällan är för lätt och rör sig när något är på väg in!? Det borde ju vara en fast lösning så det inte känns som den ska rulla iväg om grävlingen går annat än i mitten. Jag har täckt botten med gräs och lite jordtorvor (det fanns lite sådant att tillgå från deras sönderfrästa gräsmatta) men tror att ett par ribbor i botten för stabilitet är ett måste. De jag lånat den av fick inget i den så de hade inte ens brytt sig om att ställa ut den i år. Kanske bättre att bygga några delningsbara tunnelfällor modell mindre för nästa säsongs grävlingsjakt..
Publicerat Oktober 11, 201510 yr Fångat mkt i deras grävlingsfälla. Den måste dock stå stadigt så gräva ur under den är o rekommendera! Samt täcka botten. Körde alltid med trampgillret.
Publicerat Oktober 11, 201510 yr Skruva fast fällan i 45 mm virke antingen längs med eller tvärsöver så står den stadigt sen offra en myrstack till botten
Publicerat Oktober 11, 201510 yr Fäst fällan med armeringsjärn eller sten..täck botten med halm..mossa myrstack eller liknande. Täck även fällan med granris.. trampgillret används till grävling..beta med vaxkaka ägg sirap eller plommon. Till rävfångst funkar höna bäst i betesgiller.
Publicerat Oktober 11, 201510 yr Författare Tack för tipsen! Jag arbetar med Armering så det blir nog det som gäller. Det som jag fångat både Grävling och Räv med som bäst fågel så det får bli att plocka ner några ex Nötskrikor att beta med. Lotin fällan ska ju lämnas tillbaka så jag behöver ju inte gråta över den men det vore trevligt att få plocka bort ett par problemgrävlingar med den först.
Publicerat Oktober 12, 201510 yr Författare Viktigast av allt!..ställ den så du kan vittja på avstånd! Gärna från bilen på väg till och från jobbet
Publicerat Oktober 30, 201510 yr Jag har Lotins rävfälla och min erfarenhet är att den tar grävling och rävvalp men vuxen räv är smart nog att inte gå i fällan.