Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Passande optik för en kombi?

Featured Replies

Publicerat

Det har börjat klia i plånboken igen, så det är snart läge att skaffa optik till kombin.

Vad tycker ni är en lämplig förstoring?  Den ska fungera till både haglet samt toppfågel på 100-150m

Kan ett 2-7x35 typ Vortex Diamondback fungera?  Eller ska jag satsa på 1.5-6x?

Publicerat

1.5-6x42 om lite skymningsjakt hägrar. Då av lite bättre sort.

Annars är leupold 2.5-8 jäkligt fin och smidig. Om än lite hög lägstaföretoring.

Delta 1.5-9 hade varit fin om den inte vägt så mkt som den gör. Kombi ska ju försöka hållas så lätt det bara går!

Publicerat
  • Författare

Deltan har faktiskt lite dreggel-faktor :yes:  Leupold 2.5-8 skiljer sig inte mycket från 3-9 som jag har på Tikkan. Då borde 2-7 vara lite bättre lägsta förstoring.  Vortexen är ju också 260g lättare än Deltan.  Får avvakta lite och se vad som dyker upp på Torsbo.

Publicerat

Mitt primära sikte på kombin är ett Leupold VX-II 2-7X33, brukar ha det ställt på 2X för att kunna skjuta snabba hagelskott. Som ljusstarkare komplement har jag även en Carl Zeiss Diavari-C 3-9X36. Tanken är att kunna alternera, sitter vridmontage på bössan, beroende på kultyp. Jag har även ett Docter 6X42 som inväntar montagedelar för att nyttjas som vaksikte efter Mickel. En begagnad german i 1,5-6X42 borde fylla dina behov väl..

Publicerat

Jag är inte vidare driven som hagelskytt överhuvudtaget. Så du kanske skall ta det här med en nypa salt. Men att skjuta hagel med förstoring tycker jag är svårt. Det blir bara fel hur jag än försöker. Med vissa av dem funkar det att stänga flipplocket. Men det skall då givetvis vara belyst och paralaxfritt ut till hagelavstånd. Rekomenderar verkligen att du provar innan du investerar. Annars finns ju nu flera tillverkare med 1-6 i sortimentet.

Publicerat

Jag har ett leupold vari-x III 2,5-8x36. Smidig och bra kikare, ibland kan man känna att man vill ha lite lägre förstoring, men med ett snabbfäste blir det nära nog perfekt till en kombi :-)

0,5ggr skillnad i förstoring på lägsta låter inte mycket men det märks helt klart av. Sen är det stor skillnad mellan min vx-1 2-7x33 mot vari-x III 2,5-8x36 i skymningen, den senare hänger med mycket längre. Faktiskt inte mycket sämre än Schmidt & bender'n med 42 glugg.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Publicerat

Ganska saftig vikt för en liten kikare. Men den tråden jag har om sightron 1-7 är just för val till framtida kombi. 1-7 räcker både som lägsta och högsta för mig på tänka avstånd. Kan va värt o kolla. Inte snordyr heller.

Publicerat

Jag skulle valt ett svarre 1-6x24 eller helia 5 1-5x24

jag kan inte skjuta hagel om det inte finns en 1 som lägsta förstoring!

• 11 months later...
Publicerat

http://www.handladigitalt.se/vortex-crossfire-ii-c-6_432_684_691.html

där fanns flera lågförstorande sikten, vad tror ni?

http://www.handladigitalt.se/vortex-strike-eagle-16x24-belyst-arbdc-kikarsikte-p-9525.html denna verkar vettig.

http://www.handladigitalt.se/leupold-vx2-14x20-duplex-kikarsikte-matt-p-794.html

Det finns ju en uppsjö sikten till ett relativt lågt pris.

Fyfan! Leupold eller vortex blir det beroende på vad jag har för ringar på bössan, glömde kolla, får ringa imorrn och kika.

Publicerat

har ett Leopold 3-9x40 på min kombi, tycker ibland att det och ha 3 som minsta är i underkanten,  

Publicerat

En bra 1-6x eller 1-8x med rak tub!? Stor fördel med så lågt montage som möjligt om man ska skjuta hagel någorlunda drägligt (eller bössa med kolvkamsförhöjning då förståss...). Jag har ett Minox ZA 1,2-6x24 som jag är jättenöjd med (Minox fd USA-tillverkade serie)...tyvärr tillverkas inte den serien längre (ersatts av ZX). Monterat i superlåga MAK-ringar på min Valmet. Men ett Swarovski Z8i 1-8x24 blir du troligen också nöjd med... :thumbsup:

http://www.opticsplanet.com/minox-za-5-hd-1-2-6x24-riflescope.html

tmp_27592-20160922_183718-457747351.jpg

Publicerat

Jag har dessvärre ingen pluska som orkar med en svarre för tillfället :S 

Mest troligt att det blir en vortex 1-4x24, kanske en 1-6x24. De var prisvärda och de sägs hålla riktigt hög kvalitta för den ganska blygsamma pengen.

Publicerat
2 hours ago nagelhoff sa:

har ett Leopold 3-9x40 på min kombi, tycker ibland att det och ha 3 som minsta är i underkanten,  

Hur bra skjuter du hagel med den på den förstoringen?

Publicerat
5 minutes ago 6.5x55SM sa:

Jag har dessvärre ingen pluska som orkar med en svarre för tillfället :S 

Mest troligt att det blir en vortex 1-4x24, kanske en 1-6x24. De var prisvärda och de sägs hålla riktigt hög kvalitta för den ganska blygsamma pengen.

Vortex är nog helt OK. Bra garantier har de ju också utifall att... B)

Publicerat

Ja 4× är lite klent om du ska kunna sträcka ut hållen på skogsfågel.

Publicerat

Vridmontage kostade ett skålpund kött ur mitt bröst sade han som sålde bössan.

Det måste bli nåt fast lågförstorande säger pluskan. :D

2 hours ago ozzian sa:

är det helt omöjligt att ha ett vridmontage, skjuta hagel utan kikarsikte o kula med nått större, ex

http://www.handladigitalt.se/meopta-meostar-r1-310x50-riktmedel-kikarsikte-p-8362.html

annars detta

http://www.handladigitalt.se/kahles-helia-kx-27x36-4a-kikarsikte-p-8490.html

Publicerat
23 hours ago 6.5x55SM sa:

Hur bra skjuter du hagel med den på den förstoringen?

ok, hagel går mer på automatik än vid att sikte, nu använder jag den mest till drevjakt.

Publicerat

Har ett hak med 1-4 och funkar bra.