Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra underställ: vad rekommenderas, märken osv?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Funderar på vad man skall skaffa...?

Vad använder du? Fabrikat? Modell?

Jag lider en aning av underlängd, om det kan vara nåt att ta hänsyn till...?

Jag kör som hundförare, har lätt för att svettas, men vet ju att man blir stillastående när taxen buktar bra.. Eller när hon behöver vila, och man hamnar som passkytt. Jagar i västra Götaland.

Tekniskt med nåt sugande över!?

Merinoull?

Älskar flanell och har egrann svårt för syntetmaterial, men är beredd att testa vadsomhelst för bästa funktion!

Tipsa på!

p.

Publicerat

Jag kör med det här när tempen hamnar kring nollan eller under: https://www.ullmax.com/se/webshop/men/underclothing

Sen har jag med mig en "pass ryggsäck" i bilen, om jag måste passa efter jag har gått med hund. Där har jag med nytt underställ, extra tröja och torra strumpor. 

Publicerat

Låter som aclimas woolnet skulle passa dig perfekt. Luftar genom nätet när du rör dig och håller isolerande luft när du står still. Har inget själv men planerar o köpa ett så fort ekonomin tillåter [emoji106][emoji6]

Publicerat

Jag kör med det här när tempen hamnar kring nollan eller under: https://www.ullmax.com/se/webshop/men/underclothing

Sen har jag med mig en "pass ryggsäck" i bilen, om jag måste passa efter jag har gått med hund. Där har jag med nytt underställ, extra tröja och torra strumpor. 

Bär en bomulls t-shirt över. Alt en M59 skjorta. Bra med ett bomullsplagg utanpå understället, för att fånga upp fukt.

Publicerat

Aclima Woolnet är ett ruggigt bra ställ. Jag och Frida har haft varsitt ställ ett par år nu och de har väldigt hög kvalitet, luktar ingen svett och har en underbart bra funktion vid högintensiv aktivitet. Jag rekommenderar stället å det varmaste.

Vi köpte våra ställ här: http://www.caveoutdoor.se/category.html/understall-2

post-5-0-08615900-1444978987_thumb.jpg

Låter som aclimas woolnet skulle passa dig perfekt. Luftar genom nätet när du rör dig och håller isolerande luft när du står still. Har inget själv men planerar o köpa ett så fort ekonomin tillåter [emoji106][emoji6]

Publicerat

Nät underställ. Oavsett märke är ofta svårslaget när det gäller "bang for the buck"

Publicerat

Hej!

För min del har det blivit Aclima, från boxershorts till hela underställ. Jag har både Woolnet och ett Hot Wool ( lite tjockare med kuva/buff) och är otroligt nöjd.

Just kalsonger i ull rekommenderas, det gör en väldig skillnad!

Med vänlig hälsning,

Daniel

Publicerat
  • Författare

Tack för tips och länkar!

Får forska i materialet!

Nån föreslog T-shirt över, men där kommer väl en flanellskjorta över väl till pass!? Alt både och för ytterligare transport iväg med fukten?

p.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej!

Funderar på vad man skall skaffa...?

Vad använder du? Fabrikat? Modell?

Jag lider en aning av underlängd, om det kan vara nåt att ta hänsyn till...?

Jag kör som hundförare, har lätt för att svettas, men vet ju att man blir stillastående när taxen buktar bra.. Eller när hon behöver vila, och man hamnar som passkytt. Jagar i västra Götaland.

Tekniskt med nåt sugande över!?

Merinoull?

Älskar flanell och har egrann svårt för syntetmaterial, men är beredd att testa vadsomhelst för bästa funktion!

Tipsa på!

p.

Hej

Har köpt mina underställ hos träng butik ( säljer bra militär prylar) friluftsbutiker som xxl eller armybutik armygross.se kan ha bra saker. Annars Google är din bästa vän.

Publicerat

Köpte precis ett par woolpower strumpor och taiga kalsonger från coldskills. Dyrt men otroligt skönt och varmt.

Kalsongerna heter hawk om minnet inte sviker mig och dom är längre för att slippa "eld" i ljumskarna. Perfekt för hundförararbete.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 2 weeks later...
Publicerat

Har lite olika ställ i ull från olika producenter. Den jag gillar bäst, både till kvalitet, värme och känsla är Ullmax Merinoull Soft ställ.. Extremt mjuk och varmt.

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag använder också Ullmax Supersoft. Det värmer gott på passet.

Publicerat

Under Armour och plagg ur deras CoolGear kollektion :thumbsup:

Som lager 1, dvs det lager som ska transportera bort fukten kör jag med funktions tröja och tights (jag väljer att kalla dom långkalsonger ;) ) från Under Armour, lager 2 blir typ det som ligger sen i lådan, har allt från Ullmax till T&P och märker ingen markant skillnad. MEN jag är väldigt varmlivad och fryser inte i första taget därav kanske jag är lite fel person att uttala mig ;)

Publicerat

Jag skulle också vilja slå ett slag för Ullmax Supersoft, värmer samtidigt som det "tål" lite fukt när man rör på sig.

Publicerat

Själv kommer jag välja bort Ullmax i framtiden då det blivit flera så hål i merinoulls-t-shirten jag köpt av dom. Blir nog Woolpower eller Aclima framöver. 

Publicerat

Jag tycker det blir hål i merinounderställ oavsett fabrikat och prisklass, så jag köper billigt (Engelssons) och byter varannat år ungefär. Men merino är bäst tycker jag! Behövs extra värme har jag fleece som lager 2.

Publicerat

Något nytt som testats?

Publicerat

Jagar toppfågel & kör med Aclimas grejer- mkt nöjd.

Publicerat

Jag tycker det blir hål i merinounderställ oavsett fabrikat och prisklass, så jag köper billigt (Engelssons) och byter varannat år ungefär. Men merino är bäst tycker jag! Behövs extra värme har jag fleece som lager 2.

Jag håller med. Har provat både Aclima och T&P merinoull underställ och det har blivit likadana hål i dom.

Publicerat

Woolpower har ju nått 600 grams, behövs det nått under?

kanske ett 200 grams under och sen 400 grams ovan?

när jag jagar med hund är det bambu som gäller för mig, då är fukttransport prio ett!

Publicerat

Aclima Hotwool kör jag med. Helt klart det bästa av alla ställ jag testat (gällande lukt och värme)!

Ska även köpa och testa woolnet då många påstår att det också ska vara riktigt bra.

Publicerat
  • Författare

Köpte Karrimor underställ i tunn merino och en Lee Cooper merinoull tröja med nån märklig hals på SportsDirect. Alltihop till 90% rabatt, så ca 210 riksdaler.

Fy satan va bra merino är!

Stinker apa när jag kommer hem, vädrar ute nån timme, sen hängs det luftigt inne nån dag: vips! luktar ingenting!

Har ju haft knepigt väder nån vecka nu med orkan, regn, tempdropp på 8 grader på nån timme till minus, 9 grader varmt, 4 grader kallt... Lägg till differensen emellan hundföreriet och passandet!

Alltid med fullt underställ plus sweater i merino över: klimatet närmast kroppen har varit behagligt hela tiden!

Så det blir fortsatt merino, utan tvekan!

Detta var billigt, så ett experiment som slagit väl ut.

Aclimas grejer verkar ju dra till sig mest nöjda kommentarer, så får titta djupare på detta.

p.

Publicerat

Har ett Aclima onepieceunderställ, helt grymt!