Publicerat Oktober 14, 201510 yr Jag söker efter en lämplig lösning för att montera min lilla videokamera på bössan så att man kan filma jakt och jaktskott. Antingen om man kan dra fast något i främre rembygelfästet så att videokameran kan sitta till vänster om framstocken, alternativt en ring att fästa på siktet eller på ett Spuhrfäste? Det vore trevlig om videokameran är ”inskjuten” så att den pekar på samma ställe som inskjutningen av bössan. Det blir ju ett mindre vinkelfel/parallax men det är irrelevant såvida man inte zoomar in för fulla muggar. Kameran har vanligt gänga för stativ undertill.
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Vad är det för kamera? Till min kamera fanns det ett picatinnyfäste att köpa till och då blev det enkelt att fästa den på ett spuhrfäste. Tror spuhrs extra picatinny kostar ca 400kr.
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Författare Det är en Panasonic HC-V550 som väger ganska lite. Jag tycker det borde funka men rekylen kanske knäcker fästet eller kameran?
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Ebay håller själv på o kolla efter lämpligt därifrån. Fanns lite olika sist jag tittade
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Kolla youtube först och se klipp med vapenmonterade kameror.. Tycker generellt att de är tvärkass, man ser oftast inte vad som händer innan det smäller och när det smäller så stör ljud och vibrationer från vapnet bilden gruvligt.
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Författare Kolla youtube först och se klipp med vapenmonterade kameror.. Tycker generellt att de är tvärkass, man ser oftast inte vad som händer innan det smäller och när det smäller så stör ljud och vibrationer från vapnet bilden gruvligt. Jo, jag har sett en del. Problemet med många är att de använder GoPro och liknande med vidvinkel. Man ser bössan och närmaste metern men redan på 30 meter ser ett rådjur mikroskopiskt ut. Jag tänker mig att man zoomat in till 5-10x förstoring med kameran så att det blir mycket tydligare. Allt fram till skottet borde bli mycket bra, men sen kommer ju rekylen ställa till det förstås. Idealiskt vore att filma separat från bössan men tarvar en kameraman.
Publicerat Oktober 14, 201510 yr måste den sitta på bössan? om du har den på huvudet/kepsen och du får till "inskjutningen" filmar den det du tittar på utan störande rekylskakningar. Nackdelen är väl om du far omkring med huvudet, då blir filmen jobbig att titta på.
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Kamera på huvudet är direkt svårt om man inte har två. Vid normalt tittande så blir antingen bilden bra eller upp i luften. Har du den bra så hamnar du helgalet vid anläggning. Tittar du upp i luften normalt så hamnar du bra vid anläggning. Kameraman är klart nr 1. Därefter på bössan som god 2a om man kan leva med biefekterna.