Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra på 100 men dålig på 300.

Featured Replies

Publicerat

Kan någon förklara varför en laddning ska kunna skjuta gudomligt på 100 meter och sedan vara sämre på 300. I min enfald trodde jag att om jag, genom mixter med laddstegar, funnit en bra laddning som skjuter tätt på 100 meter så skulle den vara det bästa även på 300 meter och därutöver. Är det så? Eller måste jag börja om och skjuta laddstegar igen på 300 m, 600 m osv för att hitta den laddning som är optimal på respektive avstånd.

https://myoutube.com/watch?v=_hS91Z7e0WE

Publicerat

Beror på mycket tex väljer man oftast helt olika kulor om det ska skjutas tätt på 100 eller 600 men det har du garanterat redan koll på.

Visst kan det skilja lite på avstånden men en kula med bra BC som skjuter tätt på 100 kommer inte att skjuta dåligt på 300. Men det lilla extra trimmningen på laddningen kan man göra på avståndet det ska skjutas men några giganstiska skillander mella 100 och 300 är det inte

Publicerat

Nu är det jaktmatch jag snackar om så inget kanske du behöver gå o grubbla på.

Men min 222a levererar i snitt kanske 18-20mm på 100m 5 skott c-c

På 200m precis samma allt men där levererar den ca 110mm c-c på 5 skott.

Detta på ett snitt på 5 serier. Samma skjutplats bara ändrat pipan 5cm i sida mellan målen.

Publicerat

Som Lars skrev så är det kulorna och deras egenskaper som kommer att avgöra resultatet på längre håll än 100 meter.

T.ex. en kort och lätt matchkula kan skjuta ett hål på 100, ofta också bra på 200, men sedan har den för osäker ballistik och för låg sluthastighet för längre håll.

Å andra sidan har jag haft patroner i 6,5X55 som "bara" skjutit ca 25 mm på 100. Men på 200 så sköt dom fortfarande 25 mm och på 300 gick det utmärkt  att skjuta 50-poäng.

Publicerat
  • Författare

Jag skjuter det billigaste jag kan komma över med ok precision. Det blir Lapua Scenar L både till 6 XC och 284 win. En kula med bra BC och tyngd. En kort och lätt som jäklas kan jag tänka mig men då borde det väl bli sämre på håll och inte tvärt om... Den laddning jag funnit skjuter otroligt bra på 100. När den väl är stabil så borde den väl flyga bra så länge den rotera tillräckligt. Förstår inte att det skulle kunna vara skillnad på mina 150 gr Scenar på olika (rimliga) avstånd när den väl skjuter bra på 100. Hur skulle den kunna skjuta bättre på längre avstånd med en annan laddning? Förklara teorin bakom fenomenet är ni snälla.

Publicerat

Scenar L är väl optimal för längre avstånd, så om dina laddningar slår tätt på 100m så kommer de med all sannolikhet att göra det på långa avstånd.

Så länge kulan har hyfsad sluthastighet och andra yttre faktorer stämmer. T.ex. stabilitet, men det verkar du ha fått.

6,5 patronen som jag nämnde ovan var en av Lapuas första serier med GB464 Scenar 9,0 gram.

Bössan var min gamla FSR-89 med S&L-pipa.

Det var som att kulan "tog igen" ju längre den flög. Knepigt, men kul.