Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka t3 stainless vs Weatherby s2 stainless

Featured Replies

Publicerat

Är inne på köp av en klass 2 bössa.

Mitt val ligger mellan en Tikka t3 stainless och weatherby s2 stainless, dem ligger på ungefär samma pris.

Av vad jag har läst än så länge så är tikkan mer plastig, men har bättre precision.

Vad tycker ni om dessa 2  gevär?

Vet ju inget om kvalitén på plasten på tikka men känns bättre med metall(klumpig som man är så får ju bössan ett par smällar då och då.) :>

Publicerat

Jag hade valt Tikka 7 dagar i veckan utan att fundera mot en Weatherby.

Har visserligen aldrig ägt en Weatherby men att döma vad jag har sett och hört så är valet enkelt. (även om jag hade lagt på några tusenlappar till och köpt en Sako, men det är en annan femma ;) )

Publicerat
  • Författare

Jag hade valt Tikka 7 dagar i veckan utan att fundera mot en Weatherby.

Har visserligen aldrig ägt en Weatherby men att döma vad jag har sett och hört så är valet enkelt. (även om jag hade lagt på några tusenlappar till och köpt en Sako, men det är en annan femma ;) )

Om man är mest ute efter hållbarhet och inte millimeter precision, tar du fortfarande Tikkan då? Jag är grymt sugen på tikkan, tro mig, men plast där det ska vara metall känns lite knepigt för mig.

Publicerat

Jag hade också lagt till några tusen och köpt Sakon, då får du metall där det ska vara.

Publicerat
  • Författare

Jag hade också lagt till några tusen och köpt Sakon, då får du metall där det ska vara.

Har en sako redan, kommer välja mellan dessa två bössor.

Publicerat

Om man är mest ute efter hållbarhet och inte millimeter precision, tar du fortfarande Tikkan då? Jag är grymt sugen på tikkan, tro mig, men plast där det ska vara metall känns lite knepigt för mig.

Jag har ägt en Tikka och det var en T3 Varmint kamrad i .308. Den enda plastdetaljen som folk har stört sig på är styrhylsan - och även om jag bytte ut min till en fräckare som var camo så var det inget fel på originalbiten.

Sen är begreppet "plast" ganska fel med tanke på att det är rätt komplex kemi bakom, och dessutom så förstärker man plasten med antingen glaskulor eller glasfiber eller andra konstfibrer så hållbarheten är brutal!

Skall man använda bössan primärt som spett och inte ett precisionsinstrument så är det ju bättre att köpa en gammal m/96, men skall den jagas med så hade jag ändå satsat på en Tikka för det är riktigt bra prylar - och skulle något gå sönder mot all förmodan så får de skicka en ny pryl till dig med vändande post.

Rätt applicerat så är "plast" starkare än stål i flera avseenden ;)

Publicerat

Har polymer "plast" på både styrhylsa, underbeslag och magasin på min Sako Finnfire varmint .22". Trodde inte att det skulle hålla, men efter många års användande håller det än i dag lika fint som nytt.

Publicerat
  • Författare

Kan nog bli en tikka, ska kolla om xxl kan ta in en sådan och isf till rimligt pris.

Publicerat

Titta på AR plattformens alla tillbehör och delar som är i polymerplast. De är bl a tillverkade för att kriga med och de håller hur bra som helst även för de som aldrig har kunnat stava till vapenvård eller försiktighet...

Fördelen med olika polymerer är att de har en viss flexibilitet vilket också leder till ökad livslängd eftersom de inte t ex spricker lika lätt som aluminium men väger mindre - och är billigare att tillverka - än dito stål eller någon mer exotisk legering.

Publicerat
  • Författare

Titta på AR plattformens alla tillbehör och delar som är i polymerplast. De är bl a tillverkade för att kriga med och de håller hur bra som helst även för de som aldrig har kunnat stava till vapenvård eller försiktighet...

Fördelen med olika polymerer är att de har en viss flexibilitet vilket också leder till ökad livslängd eftersom de inte t ex spricker lika lätt som aluminium men väger mindre - och är billigare att tillverka - än dito stål eller någon mer exotisk legering.

Så sant, speciellt det där med vapenvård/försiktighet :D

Publicerat

Som off-topic ordentligt så brukar jag testa olika plastdetaljer för hållbarhet genom att ställa in min lödstation på 350°C och sätta spetsen mot någon yta på plasten som inte syns för det skvallrar hur och om den är armerad och hur pass värmetålig den är. Vissa prylar jag har hemma kan jag inte ens sätta ett märke på, även om jag drar upp lödstationen på max temp och då vet man att det är bra prylar som kommer att hålla.

Publicerat
  • Författare

Som off-topic ordentligt så brukar jag testa olika plastdetaljer för hållbarhet genom att ställa in min lödstation på 350°C och sätta spetsen mot någon yta på plasten som inte syns för det skvallrar hur och om den är armerad och hur pass värmetålig den är. Vissa prylar jag har hemma kan jag inte ens sätta ett märke på, även om jag drar upp lödstationen på max temp och då vet man att det är bra prylar som kommer att hålla.

Ja du har övertalat mig ;)

Publicerat

Ja du har övertalat mig ;)

Jag hoppas jag inte har "sålt in" något du senare skall ångra för det var inte min avsikt, men jag var grymt nöjd med min Tikka - även om jag bytte ut i princip allt på bössan, men den skulle ju vara donatorbössa till min rigg.

Dock sköt pipan så j-la bra att den aldrig ens funderades på att bytas ut och det är ett rätt bra betyg för en bössa som ändå var så pass billig, om man jämför den med många andra...

Men jag kan ärligen rekommendera en ny T3 utan att skämmas och du lär bli nöjd!

Publicerat
  • Författare

Jag hoppas jag inte har "sålt in" något du senare skall ångra för det var inte min avsikt, men jag var grymt nöjd med min Tikka - även om jag bytte ut i princip allt på bössan, men den skulle ju vara donatorbössa till min rigg.

Dock sköt pipan så j-la bra att den aldrig ens funderades på att bytas ut och det är ett rätt bra betyg för en bössa som ändå var så pass billig, om man jämför den med många andra...

Men jag kan ärligen rekommendera en ny T3 utan att skämmas och du lär bli nöjd!

Absolut inte, det lutade redan åt en Tikka. Och jag tror nog att "plasten" ska hålla.

Publicerat

Se bara hur mycket plast det är i bilar och hur länge det håller. Det kan ju hålla i 20-30år om inte mer.