Publicerat Oktober 16, 201510 yr Hej, Jag bor i Norge men är skriven i Sverige. Jag har vapenskåp hemma i Sverige men vill ha mitt vapen i Oslo. Kan jag ta med vapnet till Norge och förvara det där så länge jag har ett vapenpass? Någon som vet vad som gäller? Tack på förhand! /DH
Publicerat Januari 29, 201610 yr Författare Hej alla! Jag försöker återliva tråden. Någon som har koll på ovan fråga? =) Tack på förhand! /Dearhunter
Publicerat Februari 2, 201610 yr Hej Såg på polisens hemsida om lagar och regler att det finns en 3 månaders regel angående skandinaviska medborgare.. Läs mer där..
Publicerat Februari 3, 201610 yr 3 månaders regeln gällde förr om åren men kontakta polisen så får du reda exakt på vad som gäller för när det gäller en sådan pass viktig fråga skall man kolla med källan direkt och inte lita på vad folk tror. Det har jag ramlat dit på och det var ju ett rätt klent försvar med att "jamen, polaren sade ju att det var kurant..."
Publicerat Februari 7, 201610 yr Grundprincipen är väl att man ska förvara vapnen där man är skriven och vara skriven där man bor.
Publicerat Februari 7, 201610 yr Hej Såg på polisens hemsida om lagar och regler att det finns en 3 månaders regel angående skandinaviska medborgare.. Läs mer där.. Norska polisen då, inte den svenska...... Grundbulten är ganska enkel - det är norska regler som gäller i Norge. Om det sedan innebär att du får eller inte får vet jag inte - men förmodligen, och det är förmodligen, får du förvara ditt vapen i Norge när du är där enligt norska regler en viss given tid. Hur länge du får det är en annan femma, en norsk dito. /T