Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Intressanta tankar om licens

Featured Replies

Publicerat

Då kan vi börja med JG:s tillstånd, har förnimnt att han är lite gaggig numera, upprepar sig hela tiden.

Ett i grunden gott tänk som faller på genomförandet. /Christian

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte, det där med körkortet känns ju rimligt. Förutsatt att körkortet tas bort pga medicinska skäl och inte pga fortkörning e.t.c.

Tycker att det är trevligt med en artikel som tar upp licensfrågan utan att insinuera att jaktvapen kanske kan användas i brottslighet.

Publicerat

Det jag tycker man glömmer i artikeln är att koppla den statestik som finns mot ett problem. Mig veterligen har vådaskyttarna vi de senaste vådaskjutningarna inom jakt med dödlig utgång inte varit gamla. Folk har inte blivit skjutna pga. skyttens ålder. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag vill gärna att man tar hänsyns till korrekta fakta innan man uttalar sig.

Jag anser att vi har för lite frihet under ansvar i Sverige, i bekantskapskrets så har gubbarna känt på sig själva när det är dags att lägga vapnen på hyllan. I vissa fall kanske det är svårt men jag kan nog anse att det fungerar bra som det gör.

Något som däremet upplevdes som negativt var när Polisens utan förvarning kom hem till min flickväns farfar efter att han drabbats av stroke. Man tog samtliga vapen och ammunition i beslag utan att beslaget bokfördes, samt utan att vapnen behandlades med försiktighet och vördnad.

När vapnen sedan skrivits över på barnen och man vill ha tillbaka dessa så saknades det ammunition, vapnen hade man hanterat på ett sådant sätt att att de ej längre var i det skick de var i innan men slagmärken osv. 

I dessa fall anser jag det vara bättre att man kontaktar de anhöriga och påtalar att man från myndighetens sida inte anser att den sjuke skall ha sina vapen längre och att man får några månader på sig att skriva över dessa. Om vapnen och ammunition tas i beslag skall detta givetvis bokföras och dokumenteras så att polismyndigheter får stå för de skador och förluster som inträffat på vapen och ammunition.

Publicerat

Jag vet inte, det där med körkortet känns ju rimligt. Förutsatt att körkortet tas bort pga medicinska skäl och inte pga fortkörning e.t.c.

Tycker att det är trevligt med en artikel som tar upp licensfrågan utan att insinuera att jaktvapen kanske kan användas i brottslighet.

Jag tror dom menar att om kortet ryker så ryker licensen. Dvs är du vårdslös i trafiken kan man förutsätta att du är vårdslös med vapen också....

Publicerat
  • Författare

"Det kan vara förklaringen till att läkare generellt är bättre på att anmäla när körkort ska dras in än vapen­licensen.

– Man utgår ju från att ­alla har körkort. Vapen är inte ­lika vanligt, men det är klart att det är ett säkerhets­problem när vi missar att folk med alkohol- eller missbruksproblem, psykisk ohälsa, demens och andra svårigheter har vapen ­hemma, säger han och vill se om det går att koppla ­registret över vapenlicenser till patientjournalerna"

Det får mig att tolka att det är medicinska skäl som menas iaf.

Publicerat

"förutsätter att alla har körkort nu mera" hahah tackar behövde mig ett gottskratt så här på morgon kvisten x) men att licensen dras in för att körkortet dras in hörs väll lämpligt? ser man så illa så man inte kan framföra ett fordon tex så kanske de inte är så lyckat att sitta med bössan i händerna och adrinalin upp över örona? ;) dvs dras körkortet in pga medecinska grunder tex dåligsyn så kanske de rimmar ^^eller vad tycker ni?

Publicerat

PUL kan nog dock sätta käppar i hjulet då register inte får samköras mellan myndigheter..

Publicerat

Problemet för läkarna är att de inte kan ta reda på om patienten har vapen på ett enkelt sätt. De kan fråga patienten men de behöver ju inte svara. När sambon randade sig på psyket så var rekommendationen att bara göra det i yttersta nödfall då tilliten var viktigare. Det var egentligen bara på patienter med självmordsrisk som bodde på landet som de gjorde det. I övriga vården finns inte tiden längre då det tar ett tag att göra anmälan och det finns det inte tid till.

Skickat från paddan med Tapatalk

Publicerat

"Det kan vara förklaringen till att läkare generellt är bättre på att anmäla när körkort ska dras in än vapen­licensen.

– Man utgår ju från att ­alla har körkort. Vapen är inte ­lika vanligt, men det är klart att det är ett säkerhets­problem när vi missar att folk med alkohol- eller missbruksproblem, psykisk ohälsa, demens och andra svårigheter har vapen ­hemma, säger han och vill se om det går att koppla ­registret över vapenlicenser till patientjournalerna"

Det får mig att tolka att det är medicinska skäl som menas iaf.

"En annan idé är att koppla körkortsindragningar till indragen vapenlicens.

Blir man av med kör­kortet ryker licensen per automatik."

Får mig att fundera om det avses att om du saknar omdömet att köra bil och förlorar kortet, har du inte omdöme nog att inneha vapen heller. 

Men det är ju lite allmänt skrivet och går säkert tolka som betraktaren själv tycker. Men jag har farhågor om att om den skrivningen blir, så ryker licensen samtidigt som körkortet oavsett anledning.

Det kan ju vara på gott och ont så jag lägger ingen vidare värdering kring just det...

Publicerat

Kan man inte korskoppla följande saker, ryker en så ryker alla.... :thumbsup:

Körkort

Vapenlicens

Vårdnad (barn)

Personalansvar (jobb)

Lysning (giftemål)

Gravrätt

Publicerat

Borde det inte i ett land som fortfarande framhäver sig som rättstat vara så att varje förtroende man fått, körkort, vapenlicens m.m. ifrågasätts individuellt!? Allt som oftast är det sannolikt så att är man en strulputte med det ena så är ju sannolikheten stor att man också är en strulputte med det andra men personligen skulle jag känna att det vore mer rättssäkert att varje sak prövades var för sig. Det skulle förvisso kräva mer engagemang från rättsutövarna men rättssäkerheten måste få ha ett pris, det är illa nog att man idag inte per automatik erbjuds ett juridiskt biträde om man är instämd till tinget.

Publicerat
  • Författare

"En annan idé är att koppla körkortsindragningar till indragen vapenlicens.

Blir man av med kör­kortet ryker licensen per automatik."

Får mig att fundera om det avses att om du saknar omdömet att köra bil och förlorar kortet, har du inte omdöme nog att inneha vapen heller.

Men det är ju lite allmänt skrivet och går säkert tolka som betraktaren själv tycker. Men jag har farhågor om att om den skrivningen blir, så ryker licensen samtidigt som körkortet oavsett anledning.

Det kan ju vara på gott och ont så jag lägger ingen vidare värdering kring just det...

Du verkar vilja missuppfatta.

Publicerat

Sluta käbbla nu,

det här står i tidningen typ varje höst, blir inget av med det, av de skäl som M-Ola har meddelat, körkorten är enklare att angripa och återkalla. 

Men det hade varit trevligt med en stöttning för de äldre, dvs de som kan visa att de är lämpliga skall inte ha massa valpar i form av JG att avgöra om de skall ha vapen eller inte. /Christian

Publicerat

Bil är lite farligare än vapen också ;)

Publicerat

Bil är lite farligare än vapen också ;)

Fram för allt så är bruket av bil sådant att det är oändligt mycket mera farligt för andra. /Christian