Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kontrakt mellan privatpersoner vid köp av vapen

Featured Replies

Publicerat

I den bästa av världar så spottar man i näven och knyter ett bindande avtal gällande vapenköp genom ett handslag... Men jag har tidigare sett trådar om oseriösa säljare som vägrat erkänna att handpenning är erlagd, med uppenbara problem som följd. Dessutom är handläggningstiderna så långa att man kan glömma vad som sagts/betalts osv.

Nu senast köpte jag en osedd bössa via Blocket (dock ingen Tikka M65, bara ett exempel nedan). Tog då fram ett utkast på "kontakt" för att reglera vissa grejer. Kontraktet skickade med e-post och bekräftades med vändande e-post. Självklart då från en mer officiell jobbmail snarare än en skum yahoo-adress. Hade vi setts hade vi kunnat skriva under på två utskrivna ex istället. 

Vad tycker ni, bra eller dåligt? Överarbetat? Behöver det kompletteras på något sätt? Förhoppningsvis kan det med era kloka synpunkter vara användbart för nån annan!

-----------------------

Köpeavtal Tikka M65 + aimpoint 3000

Säljare: Xxxxxxx xxxxx, 19xxxxxx-xxxx

Köpare: Xxxxxxx xxxxx, 19xxxxxx-xxxx

Säljare och köpare har den xx/xx 2015 kommit överens om köpeskilling om x.000:- för en Tikka M65 (6,5x55) och ett aimpoint 3000.

Köparen har den xx/xx erlagt handpenning om x.000:-.

Resterande del om x.000:- erläggs vid överlämnande av vapen efter erhållen licens. Överlämning av vapen sker på säljarens bostadsort.

Om polismyndigheten avslår licensansökan, återbetalas XX % av handpenningen.

Originallicens skickas till köparen, för inlämnande med licensansökan.

Göteborg 2015-xx-xx

/Xxxxxxx Xxxxxxxx

Bekräftas via mail.

Publicerat

Handpenningen är en handpenning och skall ej återbetalas!

Publicerat

Det beror väl på vad som avtalas..!?

Publicerat
  • Författare

Jag tänker att det är upp till köparen och säljaren att komma överens om i det enskilda fallet. Men att det i ett dylikt avtal är bra att reglera det, ifall något oförutsett skulle inträffa med syftet att slippa tjafs efteråt!

En snabb koll på Wikipedia beskriver för övrigt handpenning såhär:

"Säljaren har inte rätt att behålla handpenningen om köparen drar sig ur. Däremot har säljaren i den situationen ofta rätt till ersättning, bland annat för det arbete den har lagt ned, och har med betald handpenning en bättre förhandlingsposition (i synnerhet om köparen visar sig medellös). Frågan om rätt till ersättning och eventuell ersättnings storlek avgörs från fall till fall oberoende av handpenningen."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Handpenning

Publicerat

Jo, jag tänker mest pa att du säljer bössan idag och köparen lägger ex 10% i handpenning,, 4 månader senare visar det sig att köparen inte får licens.

Jag skulle inte tycka att jag ska betala tillbaks handpenningen då.

Publicerat

Jo, jag tänker mest pa att du säljer bössan idag och köparen lägger ex 10% i handpenning,, 4 månader senare visar det sig att köparen inte får licens.

Jag skulle inte tycka att jag ska betala tillbaks handpenningen då.

Jag skulle tänka precis tvärt om. Briljant med ett kontrakt som reglerar detta redan innan pengar bytt ägare. Ingen risk för missförstånd då :)

Publicerat
  • Författare

Briljant med ett kontrakt som reglerar detta redan innan pengar bytt ägare. Ingen risk för missförstånd då :)

Ja, precis så. Minska risken för missförstånd. Sen om det står 0% eller 100% återbetalning av handpenning är ju upp till köpare o säljare att deala om.

Publicerat

Har skrivit kontrakt någon gång ibland bara. Annars mest sparat mailkonversationerna eller medelanden på annat sett.

Tycker det är vettigt att skriva kontrakt dock! Angående handpenning så är det från fall till fall ( tycker jag! )

Publicerat

Handpenningen är en handpenning och skall ej återbetalas!

? Det är möjligtvis som så om man har avtalat om att det är ett villkor, annars är det som så att säljaren har att kräva ur handpenningen den skada man lidit av att inte kunna sälja vapnet under den tid som det har varit uppbundet för den andra partens tillståndsprövning,

om det inte är ett helt särskilt vapen som är svårsålt och som ev förlorar i värde under tiden så har man som säljare inte gjort någon förlust på väntan, man är inte en företagare med krav på omsättning eller likviditet, begränsningen där är om man slutligen skulle komma att sälja vapnet för ett lägre pris än avtalat med tidigare köpare. 

Jag har enormt svårt för personer som för sig på det sätt som speglas ovan och jo jag skriver kontrakt med alla som jag känner är minsta lilla fladdriga, oaktat om jag köper eller säljer, personer som jag bedömer stabila och vettiga, ja då behövs inga avtal.

/CHristian

Publicerat

Personligen är jag en sådan som anser att ett handslag är mer värt än något juridiskt bindande dokument men tyvärr är det allt för många som inte har några skrupler alls och då tycker jag det är en bra metod att skriva kontrakt.

Om inte annat så lär den oärliga få kalla fötter direkt och det är ju rätt trevligt att märka innan man påbörjar någon krånglig affär.

Publicerat

För en hederlig man är ett handslag ett handslag med allt vad det innebär.

Publicerat

Det är alltid bra med mallar, så tack för det. Det underlättar för andra, även om de väljer att modifiera den efter deras överenskommelse. Angående att ett handslag är värt mycket hos rätt människa, det finns det inget tvivel om. Problemet är när man inte träffats/sett varan eller när den andra helt enkelt saknar respekt för en muntlig överenskommelse. 

Här kommer mitt bidrag

Köpeavtal 2015-02-19

Säljare                             Köpare

Säljaren kommer överlåta sin bössa XX med montage xx och tillverkare xx (kikarsikte) till 

köparen. Köpeskillingen för samtliga delar i vapenpaketet uppgår till xx kronor. Säljaren skall 

skicka sin vapenlicens till köparen för att köparen skall kunna söka vapenlicens på vapnet. När 

köparen mottager vapenlicensen skall köparen lägga en handpenning till säljaren om xx kronor. 

Kvarvarande köpeskilling erläggs till säljaren när köparen har beviljats vapenlicens samt hämtar 

vapnet eller när han mottagit vapnet från fraktbolaget/posten. Eventuell fraktkostnad betalas av 

köparen.

Köpet görs via nätet och för att säkerställa att parterna är överens om vapnet, montaget och 

kikarsiktet upprättas en nedanstående beskrivning av vapenpaketets funktion och skick. Utöver 

säljarens beskrivning har bilder skickats till köparen som komplettering.

Vapnet

Vapnet är i gott skick för att vara begagnat. Det finns inga rost märken eller slitage i blåneringen. De 

slitage som finns på vapnet är slitage på den nedre kanten på utsidan av den vänstra lådan. I övrigt är 

trästocken i gott skick och utan sprickor. Vapnets funktion är oklanderlig och alla vapnets funktioner 

så som manuell spänning av slagstift, avtryckare med mera fungerar utan anmärkning. Kulpipan har 

tillfredställande precision och är inte slutskjuten. Ejektorn/utdragaren fungerar väl. Urgröpningen för 

montaget är i gott skick och fungerar väl ihop med svängmontaget.

Montaget

Montaget är i gott skick utan märken eller slitage som påverkar montagets funktion. Monteringen av 

siktet i montaget har gjorts på ett tillfredställande sätt och har inte skadat montaget.

Kikarsiktet

Kikarsiktet är i gott skick utan märken bortsett från monteringsmärken. Linser är i gott skick. 

Belysningen fungerar väl. Vreden till belysning samt andra funktioner så som justering av zoom samt 

inställning av skärpa fungerar väl. 

Hävning av avtalet

Om köparen inte beviljas licens av polismyndigheten hävs köpet och säljaren skall återbetala hela 

handpenningen till köparen. 

Om någon del i vapenpaketet väsentligt avviker från beskriven skick eller funktion har köparen rätt 

att häva köpet.
Publicerat

Först vill jag tacka Christian, nu har jag lärt mig något nytt!

Men varför betalas handpenningen om köparen kan dra sig ur hur som helst?

Jag trodde i min enfald att handpenning betalas till säljaren för att säljaren inte ska sälja till någon annan?

Tex om jag ska köpa en bössa för 10 000kr jag betalar handpenning på 1000kr

Lämnar in en öppen licens på denna bössa,

Efter tre mån när jag får licensen så hittar jag en likadan bössa för 8000kr

Kan jag då lagligen upphäva köpet och få min tusenlapp tillbaka och sen köpa den billigare bössan?

Jag frågar inte om det är schysst utan bara om det är lagligt?

Troligen så kommer jag att skriva ett avtal i fortsättningen vid ev försäljningar där handpenningen ej betalas tillbaka om köparen ändrar sig.

Då jag ogärna säljer samma bössa flera gånger Pgav oseriösa köpare!

+ för avtal!

Publicerat

Nej du kan inte häva avtalet för att du hittat en billigare bössa, det är just vad handpenning och avtal avser att reglera,

dvs svikligt agerande hos tvivelaktiga aktörer, vad jag skrev handlar inte om köparens rätt att lämna ett avtal, ett köp, det är i frågan om vapen rätt begränsat iom att man köper i befintligt skick, dvs om man inte besiktigar vapnet kommer man inte att kunna anföra fel, om dessa inte är betydande, dvs uppfyller saker som väsentligen sämre eller avviker väsentligen från vad som kunde förväntas av varan.

Säljaren har rätt att få ersättning, skadan täckt i vissa fall, 

"den skada man lidit av att inte kunna sälja vapnet under den tid som det har varit uppbundet för den andra partens tillståndsprövning,

om det inte är ett helt särskilt vapen som är svårsålt och som ev förlorar i värde under tiden så har man som säljare inte gjort någon förlust på väntan, man är inte en företagare med krav på omsättning eller likviditet, begränsningen där är om man slutligen skulle komma att sälja vapnet för ett lägre pris än avtalat med tidigare köpare."

Om säljaren hoppar av köpet, utan anledning, eller snarare den att hej, jag har hittat en billigare pang så är det just en sådan sak som medför att säljaren har rätt att täcka sin skada ur handpenningen.

Men det var ytterst bra att du tog upp frågan Ozzian, så jag fick tillfälle att klargöra vad och vilka svikliga ageranden det är som kan utgöra grund för rätt att ta del eller hela summan av en handpenning. /Christian

Publicerat
  • Författare

Säljaren skall skicka sin vapenlicens till köparen för att köparen skall kunna söka vapenlicens på vapnet. När köparen mottager vapenlicensen skall köparen lägga en handpenning till säljaren om xx kronor. 

Den formuleringen gillade jag och den kommer jag ta med mig!

Nu senast betalade jag handpenning ögonaböj, sedan gick det rätt många dagar innan säljarens licens dök upp i brevlådan, bara pga otroligt seg postgång. Var onekligen så att jag hann fundera i banorna att jag hade blivit blåst...

Publicerat

Jag brukar skicka original licensen direkt till handläggare samt skriver med i bef skick samt att säljaren får ej bruka vapnet under licenshanteringen...

Publicerat
  • Författare

Jag brukar skicka original licensen direkt till handläggare samt skriver med i bef skick samt att säljaren får ej bruka vapnet under licenshanteringen...

Bra grejer det med!

Har du ett diarienummer hos polisen från köparens licensansökan som du refererar till? Känns spontant som att de där små lapparna lätt kan försvinna hos polisen...

Publicerat

Jup och direkt post till handläggaren