Publicerat Oktober 20, 201510 yr Kan nån förklara det här med tändhattar? Det finns ju olika som small rifle, standard rifle, magnum rifle medmera. Hur vet jag vilken jag ska använda till den kalibern jag tänkt ladda?
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Om du skall ha small rifle eller standard rifle styrs av hur stort tändhattsläget är på hylsan du skall ladda om. I princip alla klass 1 patroner har hylsor som kräver standard tändhattar medan en del klass 2-3 patroner har hylsor med små tändhattar. Magnumtändhattaen pasar i samma hylsor som standardtändhatten men har helt enkelt en större tändsats, detta brukar man anse är fördelaktigt för hylsor med stor hylsvolym (över 60 grains krut brukar ofta nämnas som ett lämpligt ställe att byta till magnumtändhatt) men det finns andra parametrar som också kan påverka om du skall ha magnum eller standardtändhatt t ex används ibland magnumtändhatt för att säkerställa jämn förbränning i låga temperaturer. //Henrik
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Författare Om du skall ha small rifle eller standard rifle styrs av hur stort tändhattsläget är på hylsan du skall ladda om. I princip alla klass 1 patroner har hylsor som kräver standard tändhattar medan en del klass 2-3 patroner har hylsor med små tändhattar. Magnumtändhattaen pasar i samma hylsor som standardtändhatten men har helt enkelt en större tändsats, detta brukar man anse är fördelaktigt för hylsor med stor hylsvolym (över 60 grains krut brukar ofta nämnas som ett lämpligt ställe att byta till magnumtändhatt) men det finns andra parametrar som också kan påverka om du skall ha magnum eller standardtändhatt t ex används ibland magnumtändhatt för att säkerställa jämn förbränning i låga temperaturer. //Henrik ok så en magnumtändhatt smäller mer än en standardhatt? Blir det nån skillnad i laddningen om jag använder magnumhattar istället?
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Normas laddata är angivet efter användandet av Winschester Large Magnum Primers, inte efter standardhattar, det gör skillnad mellan magnum och standard, hur mycket beror på kaliber, kruttyp mm, men visst är där skillnad. /Christian
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Vidare är magnumtändhattar att föredra om man använder tröga krut. Själv använder jag bara Maghattar i alla kalibrar jag laddar. /Mike
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Vidare är magnumtändhattar att föredra om man använder tröga krut. Själv använder jag bara Maghattar i alla kalibrar jag laddar. /Mike Kör också bara Magnum i mina laddningar (6,5x55, 300wm och 9,3x62). Använder CCI och har hittills inte kännt behov att byta. Skönt att inte ha massa olika bröte liggande och skräpande [emoji6]
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Författare Ok kommer börja ladda 7mm magnum och 8x57, 308 så till dom kalibrarna kan man använda sig av samma tändhatt?
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Ok kommer börja ladda 7mm magnum och 8x57, 308 så till dom kalibrarna kan man använda sig av samma tändhatt? Absolut välj den magnum tändhatt som du kan hitta lokalt och har god tillgång till, köp 1-3000 åt gången så att du har hemma, th är billiga och det finns ingen anledning att inte köpa ett lager. /Christian