Publicerat Oktober 21, 201510 yr Letar efter en bit ebenholts till en bösskolv. men hittar ingen bit som är tillräckligt stor. S.
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Letar efter en bit ebenholts till en bösskolv. men hittar ingen bit som är tillräckligt stor. S. Hur stor är tillräckligt stor?
Publicerat Oktober 22, 201510 yr Jag köpte en stor bit på Nordells för några år sedan och de kanske har något mer?
Publicerat Oktober 22, 201510 yr Hmm... Nordells verkar ha dragit ur kontakten men Brisa hade hemma men inte 50 mm tjock då det är en blank för knivskaft, men de kanske kan fixa? http://brisa.fi/woods/exotic-woods/ebenholz.html Annars är det enkelt att beställa nästan vad som helst på eBay
Publicerat Oktober 22, 201510 yr Hur är det med Ebenholtz? Faller det under artskyddet?? Bara så man inte hamnar i samma trubbel som stackars musikläraren.http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/10/musiklarare-atalas-for-artskyddsbrott/
Publicerat Oktober 22, 201510 yr Hur är det med Ebenholtz? Faller det under artskyddet?? Bara så man inte hamnar i samma trubbel som stackars musikläraren. http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/10/musiklarare-atalas-for-artskyddsbrott/ Nej, det är ingen fara. När jag jobbade på Holm var det i princip Jakaranda av de träslag som handlades med som var aktuellt. (Däremot gjorde polisen ett tillslag när jag jobbade där och beslagtog en kubik Jakaranda, men jag tror att den återlämnades).
Publicerat Oktober 22, 201510 yr Holm Trävaror skulle man bo i närheten av för här nere i Skåne finns det nästan bara krokig fura från Polen att tillgå, förutom ohyvlad ek som kostar snudd på mer än kilopriset på guld...
Publicerat Oktober 22, 201510 yr Holm Trävaror skulle man bo i närheten av för här nere i Skåne finns det nästan bara krokig fura från Polen att tillgå, förutom ohyvlad ek som kostar snudd på mer än kilopriset på guld... Jag bor 400 meter från dem och känner fortfarande de flesta som jobbar där. Du behöver bara tala om vad du behöver så hjälper jag gärna till
Publicerat Oktober 23, 201510 yr Holm Trävaror skulle man bo i närheten av för här nere i Skåne finns det nästan bara krokig fura från Polen att tillgå, förutom ohyvlad ek som kostar snudd på mer än kilopriset på guld... Isaks ädelträ i Karlskrona finns ju i "närheten".
Publicerat Oktober 23, 201510 yr Isaks ädelträ i Karlskrona finns ju i "närheten". De kände jag faktiskt inte till! Tack Nu är jag inte i Karlskrona direkt ofta om man säger så men det är bara 22 mil ToR så en liten dagsutflykt någon gång kanske inte vore helt fel. Synd att man inte får in så stora plankor i bilen bara...
Publicerat Oktober 23, 201510 yr Du behöver väl inga stora plankor för att tälja till en trollstav eller två?
Publicerat Oktober 23, 201510 yr Du behöver väl inga stora plankor för att tälja till en trollstav eller två? Hehe Trollstavarna gör jag av annat material men det är så förbaskat oinspirerande - ja rent av rent inspirationsdödande - av att bara kunna snickra allt av riktigt urtråkigt furu när man ser alla saker som bekanta gör med valnöt, körsbär, mönstrad lönn, ek, bok, mahogny osv osv... Kan tillägga att de alla bor utanför Sveriges gränser där tillgången på möbelvirke är snudd på lika bra som vår tillgång på krokig fura från Polen. Furu funkar bra till mycket saker men ibland behöver man lite hårdare träslag, och tänk om man kunde köpa björnplywood som man köpte prylarna som finns på våra byggvaruhus? Visst kan man limma på fanér men det är ju inte samma sak liksom.