Hoppa till innehåll

Film på jämthund som attackeras av vargar/(modererad ämnestitel).


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

På svensk jakts jägarTV har det precis lagts upp en film som visar en gråhundstik som attackeras av vargar. Hunden bär kameran och sekvensen känns oändlig. Det är riktigt obehagligt att se. 

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/10/unik-film-vargar-angriper-hund--varning-for-starka-bilder/

Som av ett under överlevde tiken. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en jämthund och ja, det är ett obehagligt klipp men sån är verkligheten och som tur var så hade ju hunden väst på sig om än av äldre modell och det räddade garanterat hennes liv även om hon enligt artikeln blev väldigt illa biten ändå i ffa benen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Obehagligt......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fixar inte att se hela klippet.. för mycket hundmänniska, blir bara hatisk gentemot denna jävla ohyra! 

Hårda ord...

Även vargen har sin plats i naturen, men inte i de antal som är nu. Särskilt inte här iom det finns åtskilligt av varg även i fler länder.

Vi som jägare skördar faktiskt fler liv än vad våra vargar gör. Ibland inte ens "snyggare" än vad vargen gör. Tom trafiken dödar fler djur.

Förtusan så avlivar våra veterinärer fler husdjur pga att ägarna upptäcker att deras hundar kräver mer arbete än vad ägarna ids lägga, än de husdjur som vargen dödar.....

 

Men jag är helt med på känslan. Skulle själv vara helt förkrossad om någon av mina jämtar hamnade i samma sits. Men hata ett djur skulle jag inte göra bara för att det gör vad det "ska" göra.

Dock har jag betydligt fler synpunkter på politiken och bristen av kompromissvilja bland bevararna. Jag lägger större börda på bevaraorganisationerna än på vargen som djur, för det inträffade.

En riktig förvaltning av vargen och med en begränsning av stammens storlek som även tar hänsyn till jakt, ortsbefolkning, djurägare och andra som måste leva med vargens framfart. Då skulle det vara få hundar och vilt, som skulle behöva sluta sina dagar i käften på en varg. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man samtalar med vargkramare, naturromantiker eller vad dem nu vill kallas, så möts jag ofta av hur kalla dessa är mot andra människors lidande. Gemensamt är ofta att allt ingrepp människan gjort i naturen är av ondo och antagligen var utvecklingen lagom när vi ännu bodde i grottor och samlade nötter och bär. För dem är det helt naturligt att människor ska behöva vara rädda för att få tamdjur eller i värsta fall sina barn angripna av rovdjur, för dem var ju här före oss osv.

När människan inte längre ska få känna sig trygga på sin egen tomt eller våga låta barnen gå från skolan hem, för att ett rovdjur funnits här före oss så vettefan om det är lönt att diskutera längre.

Märkligt är när man inte kan mötas någonstans mitt i mellan. Visst kan säkert vi ha en livskraftig vargstam, men förvänta sig att människor ska acceptera att inte ens våga rasta hunden eller låta barnen leka ute är ungefär lika begåvat som att man oemotsagt ska utrota en djurart (igen)..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I början ser det ut som om vargynglingen visar underlägsenhet/rädsla, med svansen mellan benen. Det ser även ut som om Klara jagar vargen strax därefter.

Men det är när en blir två det obehagliga sätter in. :sad: I grupp så blir det farligt. Klara lever tack vara att de är unga och oerfarna. Vill inte tänka tanken om det var en äldre generation vargar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att de verkar tveksamma tror jag beror på västen.

Har de kört nosen i ståltaggarna blir de troligen försiktiga.

Utan väst hade det nog varit ett snabbt slut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Orkade inte se hela klippet. Det intressanta är ju hur hunden först får vargen att springa bort med lågt viftande svans för att i nästa vändning börja attackera när hunden börjar trava undan....usch, jag har mycket stort natur och djurhjärta men att ha in vargen på detta sätt förstår jag inte.

 

Man måste ha en väl uttalad förvaltningsplan som är förankrad annars blir det bara pannkaka av allt....och det har vi nu......lönnsirap någon?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hårda ord...

Även vargen har sin plats i naturen, men inte i de antal som är nu. Särskilt inte här iom det finns åtskilligt av varg även i fler länder.

Vi som jägare skördar faktiskt fler liv än vad våra vargar gör. Ibland inte ens "snyggare" än vad vargen gör. Tom trafiken dödar fler djur.

Förtusan så avlivar våra veterinärer fler husdjur pga att ägarna upptäcker att deras hundar kräver mer arbete än vad ägarna ids lägga, än de husdjur som vargen dödar.....

 

Men jag är helt med på känslan. Skulle själv vara helt förkrossad om någon av mina jämtar hamnade i samma sits. Men hata ett djur skulle jag inte göra bara för att det gör vad det "ska" göra.

Dock har jag betydligt fler synpunkter på politiken och bristen av kompromissvilja bland bevararna. Jag lägger större börda på bevaraorganisationerna än på vargen som djur, för det inträffade.

En riktig förvaltning av vargen och med en begränsning av stammens storlek som även tar hänsyn till jakt, ortsbefolkning, djurägare och andra som måste leva med vargens framfart. Då skulle det vara få hundar och vilt, som skulle behöva sluta sina dagar i käften på en varg. 

 

Inte varit inne i tråden på länge men så här.. jag hatar inte vargen, den är bara som vargar är. Däremot, när de ger sig på hundar så får jag problem. Ärligt talat så har jag svårt för deras jaktsätt över huvudtaget tex jämfört med katterna. Men det är som det är, livet är hårt i naturen.. Även om jag vägrar se hela detta aktuella klipp så köper jag att vi ska ha en liten vargstam här i landet, få men friska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hårda ord...

Även vargen har sin plats i naturen, men inte i de antal som är nu. Särskilt inte här iom det finns åtskilligt av varg även i fler länder.

Vi som jägare skördar faktiskt fler liv än vad våra vargar gör. Ibland inte ens "snyggare" än vad vargen gör. Tom trafiken dödar fler djur.

Förtusan så avlivar våra veterinärer fler husdjur pga att ägarna upptäcker att deras hundar kräver mer arbete än vad ägarna ids lägga, än de husdjur som vargen dödar.....

 

Men jag är helt med på känslan. Skulle själv vara helt förkrossad om någon av mina jämtar hamnade i samma sits. Men hata ett djur skulle jag inte göra bara för att det gör vad det "ska" göra.

Dock har jag betydligt fler synpunkter på politiken och bristen av kompromissvilja bland bevararna. Jag lägger större börda på bevaraorganisationerna än på vargen som djur, för det inträffade.

En riktig förvaltning av vargen och med en begränsning av stammens storlek som även tar hänsyn till jakt, ortsbefolkning, djurägare och andra som måste leva med vargens framfart. Då skulle det vara få hundar och vilt, som skulle behöva sluta sina dagar i käften på en varg.

Ska man ta hänsyn till ortsbefolkning, djurhållningen samt värdet jakten genererar för byarna på landet samt värdet för staten och skogsbolagen och markägarna som arrenderar ut jakten, så skulle det fortfarande inte finnas varg.

Trots en minimal stam med varg så skulle ändå dom med vargar runt omkring sig inte vilja ha dom där.

Vi har någon/några som vandrar förbi här ibland och jag får ont i magen var gång jag släpper hunden. Står han still för länge blir jag orolig att något ska ha hänt. Med fast

Stam varg på marken där jag jagar skulle jag sluta släppa hunden där.

Skulle det vara varg konstant på annat ställe där jag jagar = samma sak.

Mao markägare,djurhållare och övriga människor förlorar alltid på att ha vargen i trakten. Det finns ingen vinning med att ha det djuret någonstans som väger upp förlusterna både ekonomiskt eller psykiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och visst tar vägarna, jägare själva hundar. Därför gör jag allt i min makt för att hålla koll på vägarna där jag jagar o hålla mig så långt ifrån dom. Springa till vägen om det bär ditåt. Hunden bär reflexväst,blinkande dioder på halsbandet. Signalflärpar samt jag jagar med folk jag känner som inte är helt borta.

På samma sätt man skyddar sig så går det inte att skydda hunden mot varg förutom att sluta jaga med hunden tyvärr...

Jag har inte mkt till övers för det djuret öht i närheten av människor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote:


 

Så länge de får framföra sina åsikter okritiskt likt Mikael Karlsson från Naturskyddsföreningen, eller nu senast Mitt i Naturen, utan att bli ifrågasatta och ställas till svars för sina påståenden, så kommer de fortsätta i samma spår.

 

 

Nu har ju inte jag tittat på Mitt i naturen eller på någon av svt kanalerna på länge för de visar mest skit och vinklade åsikter!

Men eftersom vi är tvingade att betala deras avgift (numera höjd ytterligare) om vi ska få ha en Tv eller liknande i huset så har de inte rätt till att basunera ut en politisk åsikt.

Vargen är i allra högsta grad politiskt laddad mark så det skadar kanske inte att gå in och anmäla eventuella övertramp vilket sker dagligen i de kanalerna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man ta hänsyn till ortsbefolkning, djurhållningen samt värdet jakten genererar för byarna på landet samt värdet för staten och skogsbolagen och markägarna som arrenderar ut jakten, så skulle det fortfarande inte finnas varg.

Trots en minimal stam med varg så skulle ändå dom med vargar runt omkring sig inte vilja ha dom där.

Vi har någon/några som vandrar förbi här ibland och jag får ont i magen var gång jag släpper hunden. Står han still för länge blir jag orolig att något ska ha hänt. Med fast

Stam varg på marken där jag jagar skulle jag sluta släppa hunden där.

Skulle det vara varg konstant på annat ställe där jag jagar = samma sak.

Mao markägare,djurhållare och övriga människor förlorar alltid på att ha vargen i trakten. Det finns ingen vinning med att ha det djuret någonstans som väger upp förlusterna både ekonomiskt eller psykiskt.

Men det finns de som verkligen vill ha varg i våra skogar. (Även om jag tycker att dom är onödiga) Tom är det nog en majoritet av alla Svenskar som svarar ja på om vi ska ha varg i landet.

Även om så inte vore, utan endast säg 300 000 personer som vill ha varg. Måste vi även ta hänsyn till deras åsikt och vilja. Alla kan inte springa runt och anse att deras tyckande och syn alltid har företräde gentemot andra människors tyckande och vilja. Trots allt så är vi en försvinnande liten minoritet som vill ha jaktbara stammar av olika vilt. Många vill ha en biologisk mångfald. Men långt ifrån alla vill ha överskott i de olika populationerna så att det räcker till att vi jägare ska kunna jaga.

En viss ödmjukhet inför andras åsikter och vilja gynnar även oss som minoritet jägare. Det är inte alla markägare som tycker om att föda upp älgar med minskad inkomst och delvis ökat arbete osv för att hålla oss jägare med ett jaktbart överskott i älgstammen.

Ibland får man ge för att kunna ta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det finns de som verkligen vill ha varg i våra skogar. (Även om jag tycker att dom är onödiga) Tom är det nog en majoritet av alla Svenskar som svarar ja på om vi ska ha varg i landet.

Även om så inte vore, utan endast säg 300 000 personer som vill ha varg. Måste vi även ta hänsyn till deras åsikt och vilja. Alla kan inte springa runt och anse att deras tyckande och syn alltid har företräde gentemot andra människors tyckande och vilja. Trots allt så är vi en försvinnande liten minoritet som vill ha jaktbara stammar av olika vilt. Många vill ha en biologisk mångfald. Men långt ifrån alla vill ha överskott i de olika populationerna så att det räcker till att vi jägare ska kunna jaga.

En viss ödmjukhet inför andras åsikter och vilja gynnar även oss som minoritet jägare. Det är inte alla markägare som tycker om att föda upp älgar med minskad inkomst och delvis ökat arbete osv för att hålla oss jägare med ett jaktbart överskott i älgstammen.

Ibland får man ge för att kunna ta!

Det är just det som är den springande punkten i debatten, hur många är tillräckligt.

Alla köper varg tror jag om det slutas tramsas så mkt runt dom, tillåt en förvaltning på ett icke utrotningshotat rovdjur.

Vargarna har visat sig överleva det mesta, alldeles på egen hand. Över hela världen.

Glesa ur bland reviret och sprid trycket över större ytor, inte som nu, koncentrera.

Detta är såklrt en utopi så länge vi har rent jaktfientliga människor, och dem kommer vi aldrig ifrån.

Frågan är hur en människa som aldrig sett en varg i vilt tillstånd under hela sin uppväxt kan komma och sakna den?

Jag saknar sabeltandadtiger och vinsent.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är just det som är den springande punkten i debatten, hur många är tillräckligt.

Alla köper varg tror jag om det slutas tramsas så mkt runt dom, tillåt en förvaltning på ett icke utrotningshotat rovdjur.

Vargarna har visat sig överleva det mesta, alldeles på egen hand. Över hela världen.

Glesa ur bland reviret och sprid trycket över större ytor, inte som nu, koncentrera.

Detta är såklrt en utopi så länge vi har rent jaktfientliga människor, och dem kommer vi aldrig ifrån.

Frågan är hur en människa som aldrig sett en varg i vilt tillstånd under hela sin uppväxt kan komma och sakna den?

Jag saknar sabeltandadtiger och vinsent.

Bara för att vissa inte vill eller kan beakta andra människors vilja och önskningar, kan vi inte alla andra slå oss för bröstet och säga JAG HAR RÄTT därför ska jag få allt jag vill och resten får rätta sig efter mina intressen och vilja. 

Om alla hävdar sin egen sak utan att vika en tum, då kommer det bli strid om allt i samhället...

 

Det är bara genom att visa vilja till kompromiss som de "allsmäktiga" psykopaterna, som på riktigt tror att sitt eget personliga intresse är synonymt med det bästa för mänskligheten, kan bekämpas.

Men att falla ner till deras nivå ger inget annat än konflikter utan lösningar. 

 

Jag behöver ingen varg. Allt jag gör och intresserar mig för, påverkas negativ av närvaro av varg. 

Men jag köper en kompromiss där vi hyser varg, men som förvaltas och inte tillåts göra större skador än vad som är hanterbart. Jag kan ta lite "omak" som säg 100 vargar medför. Men jag köper inte "fri varg" till vilket pris som helst.

Detta står jag fast vid.

Om nog många 0-visionärer kan acceptera en liknande kompromiss. Då kommer "vargkramarna" att få slut på argument och får ge efter för trycket från det övriga samhället. Det blir ju då bara kramarna som obstruerar och visar en bild av sig själva som barnsliga egoister. Men så länge kramarna har en tydlig fiende som är raka motpolen och lika egoistiska som kramarna. Då kommer kampen att fortgå utan att något vettigt kommer ur den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...