Publicerat November 14, 200619 yr Skulle bli väldigt glad åt tips gällande orrjakt. Har precis skaffat bra mark i nordvärmland med ganska gott om orre. Hur kommer man åt fåglarna vid den här tiden på året. Går dom som tjädern och pickar på vägarna? Tidiga mornar eller gömslen? Spelar fåglarna fortfarande? Är det lockpipa? Bulvan med lockpipa? Tacksam för alla tips inklusive kaliber och kikare.
Publicerat November 14, 200619 yr Utan hund är det smygjakt med studsare eller kombi som gäller, en orre är inte stor så precision är viktigt, kaliber mindre viktigt, bara att trampa på, sök av hyggen med björkar och aspar på, myrarna och äldre odlingar kan också vara produktiva. Med hund är det nog trädskällare som är det vanligaste valet denna årstid, samma vapen duger fint eller en kombi naturligtvis. Över stående hundar är det lite knepigare eftersom orren inte trycker lika bra nu, undantaget om dom gått ner under snön, då dom kan trycka stenhårt. Orren pickar grus som alla andra fåglar, om man sedan tycker att det är etiskt att jaga längs vägar är en annan femma, men det kan onekligen vara effektivt att passa vid grusvägarna tidiga mornar. Glöm inte att gå av torrhedar mitt på dagen om solen är uppe, orren söker sig gärna dit för att picka grus och ta värme mitt på dagen.
Publicerat November 14, 200619 yr Tack så mycket. Jag har ingen hund så det får bli smyg. Hur är det med bulvan och lockpipa i gömslen? Fungerar det nu?
Publicerat November 15, 200619 yr Den här årstiden är det lite värre med det, man kan försöka locka om man ser en flock passera eller om man stöter fågel, ibland kan man få dom att slå fast.
Publicerat November 24, 200619 yr Sök efter spår i snön. Legor och spillning säger en del. Orren äter björkknopp så här års men kan lika gärna sitta i tallar på gamla fröträdställningar. Ett hygge som är 25-35 år är ett ganska bra ställe om dom sträcker där. Jag har skjutit många i höst och ju senare det dragit sig på hösten desto senare är dom uppe och äter. Jakten är rolig men ställer krav på lokalkännedom och den får man om man är mycket ute även under icke jakttid. Sök efter spelplatser under våren dom används även under hösten. Lyssna efter spel före och under jakt under kalla höstmornar och det gäller att vara ute tidigt spelet börjar i halvmörker och slutar när solen gått upp en bit. Disiga dagar senare och klara dagar tidigare. Bäst jakt har man under hösten när det är vindstilla och en rejäl morgondimma men i övrigt klart. Då är det bulvanjakt som gäller och en orrpipa eller bara med munnen. Vapen som gäller är hagelgevär och ett välskjutande vapen i någon flackskjutande kaliber. Använder själv en 6,5-06 och är kanonnöjd. Kanske inte så lämplig i områden med mycket bebyggelse och jag är sugen på någon 6mm kaliber för att begränsa räckvidden man behöver ta hänsyn till.
Publicerat December 12, 200619 yr Stor tack för mycket bra tips och utförliga beskrivningar. Den här säsongen för bli lite av en provstart.
Publicerat December 12, 200619 yr Tack så mycket. Jag har ingen hund så det får bli smyg. Hur är det med bulvan och lockpipa i gömslen? Fungerar det nu? jag använder bulvaner med lockpipa nu och det funkar. det är runt 5-6 plus här så det kanske gör sitt.
Publicerat December 12, 200619 yr DU får nog skaffa dig en Breton så höjer du nivån så jakten ytterligare. Jag har jagat med min hund i 9år i skogen och det fungerar bra. Man tror att det är helt omöjligt i hyggena med tallbuskar men iregel så står hunden i någon glänta eller så ikanten av hygget. Fågeln trycket där så att den har möjlighet att ta till vingarna. Så det är iregel är det där man kan komma till skott.
Publicerat December 12, 200619 yr Och om du på toppjakten träffar på fågel ska du ta det jävligt lungt, du ska till upp emot fågel så lite som möjligt, ta en titt med jämna mellanrum, inga snabba rörelser och absolut inte röra dig i sidled mer än nöden kräver, rak linje mot fågeln. Jag tror att många sumpar sin lägen på toppfågel genom att dom börjar springa runt fram och tillbaka i skogen, man ska bara göra allt så lätt som möjligt. Om fågeln börjar sträcka på halsen vid ansmygningen så bör du kanske inte gå så mkt närmare, men fåglarna lättar inte allid på 300 m;s håll som det ibland verkar påstås. Toppjakt är väl inte alltid lätt. Men ibland verkar det höjas till skyarna. Visst, det är ju inte som att plocka ned pip-kycklingar med skeet-choke på 15 m den 25:e augusti. Men helt jävla omöjligt är det inte när du väl hittar fågeln. Lycka till!
Publicerat December 12, 200619 yr Ja TS detkan vara hur enkelt som helst, bara att lägga gävaret på fönsterbläcket och rensa trädet underifrån. Men det är ju ingen jakt bara avlivning.
Publicerat December 12, 200619 yr kom upp till västerbotten så fixa jag en mkt bra ställe att jaga fågel ,specielt nu på toppfågel jakten i januari ;D
Publicerat December 20, 200619 yr Är det någon som använder bulvan när det är snö? Vilken kikare skulle ni rekommendera till en TIKKA 222? Har en 3-9 Busnell som kärvar och tycker inte är något att ha.
Publicerat December 20, 200619 yr Här kan du läsa lite om orrjakt http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=1599.0