Publicerat Oktober 23, 201510 yr Hej! Jag har inte skaffat min första bössa än och undrar vilken längd på pipan man ska ha. Jag har kollat på en Sako A7 med 62cm pipa i kaliber 6,5. Den tänkte jag mig främst för jakt på rådjur och räv. Och längre fram i tiden kanske även en Husqvarna 8x57 JS med 51 cm pipa. Tänkt för gris och älg jakt. Jag vet redan vilka kalibrar och vapen jag vill ha med är lite osäker på vilken längd på pipan. Någon som har några bra förslag? MVH Anton
Publicerat Oktober 23, 201510 yr Anton jag anser att du överanalyserar frågan, köp en pang du gillar, pipan kan kapas om det behövs. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Oktober 23, 201510 yr 6,5x55 funkar bättre i längre pipa jämfört med 8x57. Piplängderna du nämner funkar utmärkt för respektive kaliber.
Publicerat Oktober 24, 201510 yr Skadar aldrig med lite längre pipa. Sen är det dessutom jäkligt snyggt!