Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa kikarsiktena?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

...eller har mellanklassoptiken verkligen blivit den nya toppklassen så som Henrik spådde?! :yes:

Publicerat

jadu,

vortex är bra men inte spöar dom helia,swarovski,zeiss mm

men dom kanske säljer bättre?

Publicerat

Vortex Razor HD genII är ingen mellanklaskikare och skall inte förväxlas med pst serien.

/Mike

Publicerat

Beror ju helt på hur du väljer att läsa.......

Vortex används flest PRS-skyttar. Jaha.

Men vilka parametrar är det som de prioriterar?  Är det samma som du prioriterar?

I min värld kommer kontrast och färgåtergivning absolut högst upp i min lista eftersom jag blir fyllesjuk av distorsion, följt av mörkeregenskaperna och en apigt stark tub. Jag skiter högaktningsfullt i taktiska riktmedel, stort justerområde eller knappar, knoppar och julgransbelysning eftersom jag inte har ngn nytta av dem i min jakt och mitt skytte.

Därtill har jag problem med plastlinser, aluminiumtuber och "marknadsmässig" layout av religösa skäl och vill ha medförstorande grova riktmedel.

Ergp: Vortex är säkerliken utmärkta gluggar för PRS och annat långhållsfilande, men jag har ingen och kommer inte att skaffa en heller. Det är helt enkelt en fråga om vad man ska ha och varför det?

/T

Publicerat

Vad är mellanklass? Ett portugal leica för 9 tusen, ett zeiss för 8 tusen, ett Mexico leupold för 3 tusen eller ett bushnell för 15 tusen?

De termerna finns inte längre när det gäller märken. Jänkarna är grymma på business och gör i princip alltid billiga serier och dyrare, hela stegen. Se bara på leupold som ligger från 2 tusen för skräpert till +30 för mark serien. Européer är traditionelt mer varumärkeskänsliga och har mest producerat top men nu klivit neråt med billigare serier. Dock en eloge till swarre som håller sig strama. Men sannolikt handlar det om att deras affär är så mkt bredare att varumärket inte tål billigare portugal/mexico/kina/etc modeller.

Kort så får man oftast vad man betalar för. Ett top delta eller bush är bätttre än en billig zeiss, men ett dyr zeiss eller swarre är mkt bättre.

Publicerat

Enda anledningen till att Vortex klår Hensoldt, (som för övrigt inte ens nämns i artikeln), är tillgången.

Publicerat

Sen ska man även beakta sponsring inom PSR i USA. Det är uppenbart att många sneglar på just vad toppskyttarna i PRS använder och vill ha samma utrustning. Detta innebär att dessa tävling utgör en viktig arena för marknadsföring och bl.a Vortex är med bland de stora intressenterna.

Sen går det inte att blunda för att det är riktigt bra kikarsikten, samtliga presenterade i de tester och inlägg som gjorts tidigare. Självfallet gäller eget tycke och smak, precis som flera av er är inne på. Min erfarenhet är att dessa kikarsikten går utmärkt att använda till jakt om man tänker till gällande val av riktmedel. Vid jakt i skymning / svaga ljusförhållanden är min erfarenhet att riktmedlet bör vara 0.05 mil tjockt när man använder FFP.

Tunnare har en tendens till att försvinna på låga förstoringar.

www.longrangedesign.com (Hemsida)

www.langhallsskytte.com (Blog)

L.R.D

Publicerat

Skjuter man på ett flertal plåtmål mellan 300-800m och har 15sek på sig så behöver man ett riktmedel liknande Vortex ebr-2 för att kunna skjuta holdoff snabbt,ska du klicka så hinner du inte, så alla kikare med klassiska mil-dot riktmedel går bort oavsett om det heter Hensoldt eller SoB.

Sen går det inte att komma ifrån att prisskillnad kontra liten kvalitetsskillnad spelar stor roll.

/Mike