Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NVR en fantastisk organisation

Featured Replies

Publicerat

ÖHHH nä knappast väntar fortfarande på pengar sen ett eftersök den 25 december 2014!!!

Dom skulle komma sista september fick vi mail om men nu är det en månad sen, fast dom skrev ju inte vilket år sista september var;)

Det skulle ju bli så mycket bättre men det blev det inte.

Där vi bor är det ganska glest med eftersöksjägare så att få hjälp om det skulle behövas kan ta tid och två eftersöksjägare får inte hjälpas åt det är endast kontaktpersonen som får hjälpa till och dom är inte så många i våran kommun.

Vilken polis skulle idag springa ut i beckmörkret ensam på en väg och jaga ikapp en älg med endast en reflexväst och en liten skylt på bilen som skydd mot andra trafikanter?

Fler än jag som väntar på polisen?

Publicerat

Mmm det är en org som måste titta till sina regler  o ekonomi som det är nu så tappar dom eftersöksekipage ,,

Kanske bäst att polis får ta sina eftersöks uppdrag själv dom har ju varselkläder o utrustning m,m

Publicerat

Körde förbi en olycka i gårkväll.. Och de hade iaf prylar med sig. Fyra skyltar på vägen, blixtljus på en bil, både fram och bak, 3 saftblandare p en av bilarna, två "signalpuckar", samt i princip heltäckande reflexer.

Kan tilläggas att detta var mellan viltstängsel och med mittvajer vilket gjorde det hela ganska trångt.

Publicerat

ÖHHH nä knappast väntar fortfarande på pengar sen ett eftersök den 25 december 2014!!!

Dom skulle komma sista september fick vi mail om men nu är det en månad sen, fast dom skrev ju inte vilket år sista september var;)

Det skulle ju bli så mycket bättre men det blev det inte.

Där vi bor är det ganska glest med eftersöksjägare så att få hjälp om det skulle behövas kan ta tid och två eftersöksjägare får inte hjälpas åt det är endast kontaktpersonen som får hjälpa till och dom är inte så många i våran kommun.

Vilken polis skulle idag springa ut i beckmörkret ensam på en väg och jaga ikapp en älg med endast en reflexväst och en liten skylt på bilen som skydd mot andra trafikanter?

Fler än jag som väntar på polisen?

frustrerande med pengarna men ni måste inte bara använda den utr som ni har?

blinkljus och saftblandare i orange får man ha flera på bilen och det finns batteridrivna blixtpuckar och saftblandare att köpa som man kan sätta ut på vägen innan där man står. Jag hade inte heller gått ut på vägen gärna men med tanke på vad det kan kosta er så hade iaf jag köpt på mig en hel del mer varsel, förmodligen led-baserat.

Ansvarsprincipen i Sverige säger väl om jag minns rätt att man själv som individ har det yttersta ansvaret för sin egen säkerhet och det kan inte överlåtas på någon annan.

Så köp lite mer blinkisar är mitt tips, på bilen, dig, vägen och hunden. Jag har blinkis-julgran/halsband och reflextäcke på hunden i Malmö då vi är där mitt i natten ;)

Publicerat
  • Författare

Det är inte alla som får hela kittet bara dom som är på stora vägar. Vi som är på mindre vägar är inte lika viktiga tydligen, det jag har att signalera med är min egen bil med magnetskylt och nå lysraketer.

Visst det har blivit bättre då vi allafall får nån typ av utrsutning men att det ska ta över 10 månader och få betalt är skandal.

Och sen den värdelösa regeln att bara kontaktperson får bistå eftersöksjägare med hjälp om det skulle behövas,två eftersöksjägare får alltså inte hjälpa varann ifall det skulle behövas, förut kunde man ringa grannen om man behövde ha en passkytt. :wallbash:

Och jag har heltäckande reflexer beståenda av EN gigantisk varselväst som går från hals till knäna :woot:  :woot: betalad av polisen

Känns som om dom köpte lönesystemet på dollarstore utan att kontrollera kvaliten innan :thumbsup:

Publicerat

Jag har betalat all min utr själv, det funkar ju det med. Konsekvenserna vid olycka är ju 100ggr kostnaden för varslen.

Publicerat

Jag har betalat all min utr själv, det funkar ju det med. Konsekvenserna vid olycka är ju 100ggr kostnaden för varslen.

Men om man ansluter sig till en organisation som har som uppgift att göra detta mot ersättning bör ju kraven på att man antingen har utrustningen enligt spec när man antar jobbet eller får den till handahållen av "arbetsgivaren"?  Och då polisen väl blivit utsedd till arbetsgivare i sammanhanget borde de stå för utrustningen, skulle vara kul och se poliser köpa in egna bilar och kläder och alcomätare!!  :ohmy: Undra om det hade blivit godkända bra grejor som använts om det skulle betalas av individens lön. 

Jag personligen tycker att det borde vara ett tillfredsställande paket som ingick när man blev antagen och att man helt enkelt inte fick "jobba" förrän man hade alla grejor i paketet. Jämför med motorsågskörkort, du får inte köra motorsåg om du inte har: godkänd såg, förstaförband, sågskyddsbyxor, sågskyddskängor/-stövlar, skyddshjälm med visir, handskar, och varsel väst/jacka (EN471).

Publicerat

arbetsgivaren är ju ytterst ansvarig att se till att arbetstagaren får ut personlig skyddsutrustning samt att göra arbetsplatsen så säker som det bara går så polisen/NRV kan få det riktigt svettigt om dom lämnar ut för lite skyddsprylar och en påkörd eftersöksjägare väljer att driva på lite i arbetsdomstolen

men jag ser inte riktigt problemet egentligen med varför det är taskig tillgång med utrustning då det är en rätt stor organisation och en riktig upphandling kan få till bra priser på allt från skor till blixtljus visst inte alla skulle få allt direkt men det skulle gå rätt fort speciellt om dom äskar extra pengar till utrustningen från olika ställen typ trafikverket naturvårdsverket fan vet om inte både EU och viltvårdsfonden inte skulle skjuta till en peng också

men känns när jag läser olika trådar att det verkar gå prestige i NRV  att det ska vara konstiga regler som gör jobbet svårare

Publicerat

En sak jag funderat över är, varför det inte krävs att kursen arbete på väg, ska vara genomförd och godkänd av alla eftersöksjägare i nvr?

Publicerat

En sak jag funderat över är, varför det inte krävs att kursen arbete på väg, ska vara genomförd och godkänd av alla eftersöksjägare i nvr?

intressant grej som jag missade samt räddning på väg  det kräver ju faktiskt trafikverket av sina killar

Publicerat

Har jag också funderat över.

Publicerat

Vad jag menar är att jag inte chansat alls om jag inte hade utrustningen som krävs för att både jag, de andra trafikanterna och min hund behöver för att det inte skall hända något.

Jag hade inte gått ut på uppdrag då. Hade jag dragit ut utan att arbetsgivaren gett mig tillräckligt utr jag som i mitt eget fall - betalat själv för det är mitt eget val och det är för stora konsekvenser om det händer något.

Man kan nog inte åka ut, inte ha grejor, veta om det och sedan bli sur. Händer det sedan något så ja - arbetsgivaren bär kanske skulden. Men allvarligt talat - vem tar emot den stora boten här?????