Publicerat Oktober 29, 201510 yr Köpte en Browning A-Bolt 6,5x55 osedd men i hyffsat skick. Tänkte jag skulle lära mig hur bössan fungerar och köpte några klickpatroner för att testa matning med mera. Nu började problemen. Problem nummer 1, patroner som ska matas in fastnar, troligen pga av en trubbig spets som kilar fast klickpatronen. Enstaka gånger fungerar matning om jag lägger lite mer kraft bakom repeteringen. Problem nummer två, när patronen skall kastas ut ställer sig underliggande patron på tvären och vid repetering tar slutstycket med sig patron nummer 3 upp. Mina tankar kring detta är att problem nummer 1 kan avhjälpas med hjälp av spetsiga kulor, men samtidigt är inte detta en fullständig lösning utan döljer bara felet. Problem nummer 2 är värre, jag funderar på om det är läge att försiktigt bocka in läpparna som håller patronerna? Har rengjort magasinet och kontrollerat att fjädern är hel och rätt monterad. Prövat två olika typer av klickpatroner men problemet kvarstår. Några förslag på vad som ska göras? Tack på förhand Johan
Publicerat Oktober 29, 201510 yr Stor chans att bössan fungerar perfekt med riktig ammo. Testa det innan du börjar oroa dig.
Publicerat Oktober 29, 201510 yr Författare Tack för ditt svar, får nog prova det. De flesta fabriksladdade kulor till 6,5 verkar vara betydligt spetsigare eller åtminstone rundare än klickpatronerna.
Publicerat November 1, 201510 yr Det är antagligen en problembössa! Skit I att testa med riktig ammo. Jag kan köpa den för 500 riksdaler så är du av med problemet.
Publicerat November 4, 201510 yr Min tikka kan inte hantera klickpatroner, de fastnar alltid snällt inne i patronläget och är omöjliga att få ut med utdragaren. Riktiga patroner är dock inga problem alls
Publicerat November 4, 201510 yr Min tikka kan inte hantera klickpatroner, de fastnar alltid snällt inne i patronläget och är omöjliga att få ut med utdragaren. Riktiga patroner är dock inga problem alls Det är vanligt förekommande tyvärr. Leif