Publicerat Oktober 31, 201510 yr Hej go jaktvänner. Har en gammal trotjänare i vapenskåpet (Beretta S 685) hagelbock, som jag undrar om jag törs skjuta med stålhagel. Tror det är full och halv trångborrning, och inga choker. Någon som har erfarenhet av denna gamla pärla?
Publicerat Oktober 31, 201510 yr Du kan skjuta övningsskott med den men det blir förmodligen snordåliga träffbilder, ska du använda den mycket bör du öppna borrningen till 1/2 eller öppnare... Däremot bör du undvika högeffekts jakt skott då den bara är tryckt för standardladdningar. /M
Publicerat Oktober 31, 201510 yr Författare Tack för svaret charlie. Låter som det är bättre att jaga med annan ammunition än stål, då denna bössa har varit i min ägo de senaste 30 åren, och är mycket nöjd med vapnet i övrigt. ;-)
Publicerat Oktober 31, 201510 yr Tack för svaret charlie. Låter som det är bättre att jaga med annan ammunition än stål, då denna bössa har varit i min ägo de senaste 30 åren, och är mycket nöjd med vapnet i övrigt. ;-) Jaktstål bör du definitivt inte använda. Finns ersättning isf vismuth mfl. Vad ska du jaga? /M
Publicerat Oktober 31, 201510 yr Författare Har skjutit en del tjäder, orre och rådjur med bössan, med god framgång
Publicerat Oktober 31, 201510 yr Till det du använder den finns ingen anledning att använda annat än bly, kör på som du tidigare har gjort.
Publicerat Oktober 31, 201510 yr Håller med ovanstående. Finns absolut ingen anledning att köra nåt annat än bly... /M