Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Whinchester M70 .308 års mod 1975, lämpligt pris?

Featured Replies

Publicerat

Står inför att köpa en Winchester M70 .308 tillverkad 1975 (enligt serie nr) med ett Docter 2,5-10 sikte. Siktet är av okänd ålder.

Både bössa och sikte är i bra skick, vad jag skulle kalla bra bruksskick. Dvs det finns lite repor här och där, dock inget allvarligt endast mindre kosmetiskt. Bössan skjuter väldigt bra, skotten sitter där man siktar med väldigt lite spridning. Jag har använt vapnet både under jakt och på bana. Vapnet ägs idag av en släkting till mig så jag känner till vapnets historia sen tidigt 90 tal. Det är väl omhändertaget och servat av vapensmed.

Vad skulle vara ett lämpligt marknadsvärde? Jag vill betala rätt pris, dvs marknadsvärde.

/Tullberg

Skickat från min iPad med Tapatalk

Publicerat

Jag antar att det är modellen med pushfeed? Det finns lite olika varianter, det brukar stå på pipan. Ranger, Westerner, Sporter är de jag stött på. Skillnaden ligger mest i stocken. Ranger har enkel bokstock, sporter valnöt med svart framstocksknopp, Westerner vill jag minnas har blindmagasin. Det är en bra bössa, men klart underskattad på begagnatmarkmaden. Priser jag sett har varit mellan 2-6000 kr beroende på skick och modell.

Priset på kikaren är jag mer osäker på runt 5000 om jag ska gissa.

Du skulle kunna be ägaren få den värderad av en handlare, kolla vad han skulle få i inbytespris. Du bör betala något mellan inbytespris och vad handlaren skulle sälja den vidare för.

tapatalk på Xperia

Publicerat
  • Författare

Det är pushfeed. Det står inget på pipan mer än Winchester. post-14431-14463677680902_thumb.jpg

Sökte lite på nätet och av bilder jag kunde se skulle jag tro att det är Westerner.

/T

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Man skulle kunna tänka sig att denna är så pass tidig att de olika modellvariationerna var produktutveckling under 80talet. Jag kommer inte ihåg exakt men pushfeedmekanismen kom i slutet av 60talet, floppade på marknaden och produktionen slutade ca 1990. Nu har Winchester som bekant återgått till kontrollerad matning på sin modell70.

Att det är en 308 kanske höjer marknadsvärdet något jämfört med 6,5 och 30-06 som väl inte är lika poppis idag. Det är sannolikt en lång låda trots kalibern, de anpassade magasinet till kortare patroner i den långa lådan.

Jag hade en sportermodell 6,5X55 jag köpte precis innan det på allvar var snack om blyförbud för några år sedan, 6,5orna var iskalla på marknaden så jag gav 3000kr hos en handlare, bössan i kanonskick. Ett par år senare bytte jag in den och fick 4000, handlaren sålde den vidare för 5500kr.

Det ligger en på Torsbo i 30-06 som ser ut att vara en Westerner med blindmagasin för 3500kr.

Donatorbössan till min långhållsrigg var en Rangermodell med patronläget uppbrotschat till 6,5Ai, den betalade jag 1800kr för då den blivit hyllvärmare på Torsbo. Den är sig inte helt lik nu dock, och jag har kostat på den "lite" mer än vad den kostade från början.

En sak att vara observant på är gammalt vapenfett runt slagstiftsfjädern inne i slutstycket, det kan göra att stiftet kärvar, men fördröjd avfyrning som konsekvens. Det är dock relativt enkelt att demontera och göra rent.

Köp den, skjut och njut :thumbsup:

Publicerat

1964 kom modellerna med push-feed. Det är därför alla talar om "pre 64" då kontrollerat matning rationaliserades bort.

Push feed fungerar klanderfritt om man håller rent och smörjer lite då och då.

Winchester gick tillbaka till kontrollerat matning nån gång på -90 talet med dom "nya pre-64"

Ytor och inpassning på dessa nya hade då i den heliga mammons namn blivet lite råare och knaggligare än på dom gamla "pre-64" som gick som smör

Jag har själv en Sporter .30-06 som går som en dröm (efter lite kärlek lagt ned på den).

Winchester är en av få bössor som har en säkring som är värd att kalla en säkring, och trycket är busenkelt konstruerat och kan fås till "himmelska höjder" för att citera min gamla trätobroder pmt

Winchester är för Jänkare motsvarigheten till vad Volvo 240 är för Svenskar:

Det finns mängder med lull-lull, och Boyd's har kolvar till alla modeller som i stort passar utan ingrepp- "drop in" installation

Winchester är starkt undervärderat på Svenska marknaden

Jag säljer ALDRIG min

Publicerat

Jag har två nu och bägge är köpta för lådans skull och sedan ombyggda och ompipade. En stabil låda och sedan riktigt mycket eftermarknadsgrejor. Gjort en 284 win och en 9,3x62. Båda på 308-lådor. De är de långa lådorna och man kan själv kapa stoppen för slutstycket till den patronlängd man vill. Magasinboxen är lika lätt att anpassa. De jag fått tag på har varit i nästan nyskick för 2500 och 3000 kr. Där ligger priset för enbart bössan. Absolut inte lika uppjagad som för tex remington 700.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar, väldigt informativa! Är bara mer övertygad att det är rätt att köpa. Har fått en bra indikation på prisnivå.

Mvh

T

Publicerat
  • Författare

Då blev det en Winchester m70 .308 in i skåpet! Både säljare och köpare nöjda efter smeds besiktning av bössa. Tack för all hjälp!

Publicerat

Grattis till ett bra köp då! :)