Publicerat November 2, 201510 yr Jag har tänkt om gällande mitt inskjutningsavstånd. Tidigare har jag alltid skjutit in på ca 150m beroende på kaliber och då blir det ju ett överslag på mellan 3-5cm på 100m beroende på kaliber och sedan blir det ett underslag på 200m i samma storleksordning. Detta gör ju att på större djur t ex älg behöver man inte tänka så mycket vid ett centralt placerat lungskott men på mindre vilt t ex räv så behöver man ju både hålla lågt och högt beroende på avstånd. Nu har jag reviderat mitt inskjutningsavstånd och har skjutit in mitt i på 100m. Detta på grund av att när det är snabba lägen på korta håll som det kan bli vid t ex rävlock så behöver jag inte tänka på att hålla lågt och ska jag ta ett skott på längre håll så har jag ändå tid att hålla upp och det är inte så ofta som jag skjuter på längre håll ändå. Med de stöd jag brukar lyckas med under rävlock så är 150m ett långt skotthåll och då behöver jag hålla upp 5cm. Skulle jag nu få ett läge på en räv på låt säga 185m så måste jag först lägga mig ner och ta ett bra stöd och då har jag redan konsulterat kulbanetabellen i mitt huvud som säger att jag ska hålla upp 12cm. Med min skyttekompetens så måste jag ha en del tid på mig för att sådant skott vilket kräver ett lugnt och ostört vilt som är stilla och en räv är ju sällan det så detta scenario lär inte hända så ofta. När det gäller älgjakt så har jag skjutit de flesta älgarna på under 100m och jag tycker jag får för dåligt stöd i torn för några långa håll men på något pass skulle det kunna bli ett skott på ca 200m. Undantaget är toppfågeljakten där jag har ett sikte med targetrattar och klickar för avstånd så då är detta ändå inget problem. Hur tänker ni när ni väljer inskjutningsavstånd och vad jagar ni, klickar ni för avstånd på kikaren?
Publicerat November 2, 201510 yr DS skjuter jag in på 80m. Blir inga skott på mer än max 100 än så länge. Det är något bakom kolven som måste förbättras om jag skall skjuta på längre avstånd. 6,5:an skjuter jag in med 7grams scenar med tanke på toppfågel. Skjuter då in på 180m vilket även ger ca 2-4cm överslag på 100m med mina Rhino. (9,1gram laddade till klass 1 för älg)
Publicerat November 2, 201510 yr Det beror på kikarsiktet. Har jag täckta rattar skjuter jag in med ett litet överslag på 100m (4 cm typiskt). Har jag targetrattar nollar jag på 100.
Publicerat November 2, 201510 yr Jag skjuter in på 100m med ett överslag som jag finner acceptabelt för bössans primära ändamål och sen provskjuter jag och ser vad det blir på 150m. T ex rävpangen är inskjuten med ~1,5cm överslag på 100m som av en händelse blir mitt i på 150m, medans älg- och drevpangen är inskjuten mitt i på 100m och ligger ~5cm lågt på 150.
Publicerat November 2, 201510 yr Författare De flesta verkar göra som jag gjort tidigare med andra ord. Alltså ett inskjutningsavstånd över 100m. För mig så handlar detta mer om att jag kommit underfund med att de flesta skott för mig är på 100m eller mindre och att vid ett antal snabba lägen så har jag hamnat lite högt. Jag tar aldrig ett snabbt läge på långa håll så då har jag ingen nytta av längre räckvidd än 100m utan tanke. Detta beror väl mycket på hur och vad man jagar. Jag jagar i skogsmark och då blir ju sikten därefter och på toppfågeljakten tycker jag det fungerar klart bättre med att klicka eftersom man har tiden och det kräver väldigt precisa skott. Jag har två olika sikten i snabbfäste så jag har ena siktet inskjutet med Lapua Mega och det andra som har targetrattar med Norma Golden Target.
Publicerat November 2, 201510 yr 222:an är inskjuten på 100m med 3cm överslag vilket blir more or less samma underslag på 200m Något som jag tycker funkar bra på det spannet. Jag jagar ingen Toppfågel så mm precisionen har inte varit lika aktuell. Jag har precis köpt ett Leica till drevjaktsbössan som ska skjutas in precis på 100 eftersom det finns avstånds kompensation på den (BDC) för att medge lite längre håll med den. Där är jag däremot inte färdig ännu , projektstadie med inskjutningen alltså
Publicerat November 2, 201510 yr Vore jag dig skulle jag testa en speciell rävammo, du skriver inte vilken kaliber du använder? Sen är ett hett tips att använda benstöd när du lockar räv, enligt mig går det inte att klara sig utan! En räv inom 200m upptäcker dig i 9 fall av 10 om du ändrar skjutställning. Jag har turen att om jag skjuter in med mega så den går centrum på hundra så slår Millforce varmint (Sierra) 3-4 cm högt, dvs mitt i på 180m, detta i 6,5x55.
Publicerat November 2, 201510 yr Författare Vore jag dig skulle jag testa en speciell rävammo, du skriver inte vilken kaliber du använder? Sen är ett hett tips att använda benstöd när du lockar räv, enligt mig går det inte att klara sig utan! En räv inom 200m upptäcker dig i 9 fall av 10 om du ändrar skjutställning. Jag har turen att om jag skjuter in med mega så den går centrum på hundra så slår Millforce varmint (Sierra) 3-4 cm högt, dvs mitt i på 180m, detta i 6,5x55. Det gäller 6,5x55. De rävar jag skjutit på lock har jag varit tvungen att ändra ställning för att skjuta. Bägge under 100m, de har märkt mig vilket resulterat i att dom stått och tittat på mig. Jag har använt mig av olika stöd med enbent skjutkäpp eller skidstav tycker jag är smidigast. Jag har hittills inte haft tillgång till någon mark där passen haft så mycket sikt så att det kunnat bli några långa håll. Nu har jag dryga 40.000 hektar mer så jag får väl se hur det blir i framtiden. Skulle det bli tal om mycket långa håll så skulle jag nog se över utrustningen lite och om jag nu lockade mer, jag är väl ingen super inbiten lockjägare heller.
Publicerat November 2, 201510 yr Jag använder dessa http://www.racerback.se/primos-rapid-pivot, snabb,enkel montering, sen är det bara att klicka fast benen, de sitter bara med klickfästning. Blir bara ett litet fäste kvar, där du kan fästa remmen om du använder det. Hur bra som helst, dessutom lätta.
Publicerat November 2, 201510 yr Denna frågeställning tycker jag är intressant. Du nämner inte kaliber, men de kvittar egentligen. Val av nollpunkten är intressant eftersom man ofta hör att överslag är praktiskt - säker upp till envar, men egentligen tillåter man sig vingla lite extra. Ta en räv som exempel. Inskjutning med överslag om ca 3-4cm i höjd är utanför vitalt område OM man vinglar lite inom 1cm. Sitter räven och presenterar bröstet så dör den troligen, men mot bogen vid fel avstånd så skjuter man en konturträff. Nu har vi inte ens berört bössan egenprecision. Alla jagar inte på samma sätt, och behov skiljer. Men när det finns enkel teknik som är snabb att använda, tyvärr BT eller ASV så höjer jag kraven på mig själv. Jag bollar min ASV på 100m, kan sänka som mest 2klick innan stoppet och den bössan vet jag då exakt hur den träffar. BT på andra bössan på samma sätt, även om den allt som oftast är låst på 100m. Men det går fort att låsa upp och korrigera exakt för höjd även i mörker, upp till 300m om så behövs men där stannar min verifiering. Med den kända korrigeringen för höjd har jag åtminstone en parameter mindre som kan bli fel - då återstår vind/ vingel och allt annat som kan stöka till en jaktsituation. För mig fungerar inte överslag, men det ligger nog mer i min natur än att det är bättre eller sämre än någonting annat Mest handlar det om att man är väl bekant med sin Inskjutning och skjutförmåga! /M
Publicerat November 2, 201510 yr Skjuter in alla mina bössor mitt i på 100m,alla kikarsikten har antingen ballistiska riktmedel eller turrets. Använder alltid lasermätare då jag är värdelös på att uppskatta avstånd bortom 100m. Utan lasermätare och bössa inskjuten med överslag skulle inte hjälpa mig då min uppskattning av avstånd kontra riktpunkt inte skulle sammanfalla ändå. /Mike
Publicerat November 3, 201510 yr Författare Skjuter in alla mina bössor mitt i på 100m,alla kikarsikten har antingen ballistiska riktmedel eller turrets. Använder alltid lasermätare då jag är värdelös på att uppskatta avstånd bortom 100m. Utan lasermätare och bössa inskjuten med överslag skulle inte hjälpa mig då min uppskattning av avstånd kontra riktpunkt inte skulle sammanfalla ändå. /Mike Jag har liknande erfarenhet av min egna avståndsbedömning så det är ju också något som talar för att jag inte behöver längre räckvidd än 100m utan att tänka efter för jag måste ändå mäta eller ha mätt avståndet i förväg och då har jag även kompenseringen klar för mig. Dock blir ju inte kompenseringen genom att hålla upp utan referenspunkter så exakt så det begränsar ju min räckvidd beroende på viltets storlek.
Publicerat November 3, 201510 yr Mike, Jag blir förvånad om du inte skjuter in på fler avstånd med hjälp av rattarna. Nu kanske du kallar det kontroll och inte inskjutning men snälla nämn att du skjuter på längre avstånd. Finns för många wannabees som ser sin egen tolkning i det du skriver...
Publicerat November 3, 201510 yr Mike, Jag blir förvånad om du inte skjuter in på fler avstånd med hjälp av rattarna. Nu kanske du kallar det kontroll och inte inskjutning men snälla nämn att du skjuter på längre avstånd. Finns för många wannabees som ser sin egen tolkning i det du skriver... Du blir inte förvånad för du vet att mina kulbanor är verifierade ut till mitt maxavstånd Men för övriga så hanterar jag avstånd långt bortom 150m men det är en helt annan historia som inte direkt har med valt inskjutningsavstånd att göra. /Mike