Publicerat November 4, 201510 yr Nån som har erfarenhet av Ronneby Aneby Bassholma Vill ha ett lätt hägn första gången! Andra hägn runt växjö(20 mil)
Publicerat November 5, 201510 yr inga erfarenheter? Fråga Gustaf o Edda som är på forumet. Han kommer en bit därifrån ang. Aneby. Pm.
Publicerat November 5, 201510 yr inga erfarenheter?Har planerat att åka till Aneby eller Ronneby, men blir ju aldrig av. I ditt fall hade jag nog valt Aneby, för ägaren har också svartråttor. Kan ju säkert ge dig ett och annat tips.
Publicerat November 5, 201510 yr Jag och uppfödaren hyrde Aneby hägnet en dag i våras och testade blandat med hundar, 2 gyltor och 1 galt i 60-70 kg's klassen. Ena gyltan i det hägnet gillade framförallt att springa mot 2 beningar;) Funkade strålande!
Publicerat November 5, 201510 yr Emmabodahägnet kanske? Tror grisarna där har råkat ut för något kullsyskon redan!
Publicerat November 5, 201510 yr Har varit i Emmabodahägnet, var "snälla grisar"! Kolla med Inge Berggren.
Publicerat November 5, 201510 yr Jag och uppfödaren hyrde Aneby hägnet en dag i våras och testade blandat med hundar, 2 gyltor och 1 galt i 60-70 kg's klassen. Ena gyltan i det hägnet gillade framförallt att springa mot 2 beningar;) Funkade strålande! Tror de bytte grisar för några veckor sen.
Publicerat November 5, 201510 yr Författare jag testar Emmaboda i morgon bitti, nån som vill med? Fråga två Vildsvinsprov? Vilka hägn är godkända och vad år kraven?
Publicerat November 5, 201510 yr jag testar Emmaboda i morgon bitti, nån som vill med? Fråga två Vildsvinsprov? Vilka hägn är godkända och vad år kraven? Beror på vilket prov Du menar... Det finns ett speciellt för tyskterrier men då måste du boka genom klubben, sen är det "vanliga" diplom testet som bla Boda har.
Publicerat November 5, 201510 yr Författare ok, kan man göra båda? tyskklubben hittar jag väl info på deras sida. Bodas test?
Publicerat November 5, 201510 yr Författare hittade själv. verkar som tyskklubbens prov räcker bra! det står inget om man får använda garmin peijl? Är det fortfarande så att man inte själv får se garminpejlen på ett drevprov(TJT) Känns ju gammalt, vem jagar utan pejl idag?
Publicerat November 5, 201510 yr "klubbens" prov är i mina ögon "bättre" eftersom det bedöms som ett skog/fält/gryt prov dvs hunden får poäng på olika saker inte bara godkänd eller inte godkänd Det hägn provet som hunden kan göra hos tex Boda är ett "diplom" test där hunden inte får jobba för nära;) Jag påtalade för dig tidigare att du kan välja mellen gryt eller vildsvins prov för att få hunden avelsgodkännd ( skog/fält måste också göras;)). Pratade med S om det och det gäller "natur proven", gryt anlag,"låd prov" måste hunden göra.... Så din hund måste ner i lådan;) men sen är valet ditt. Svenska Hägn provet för TJT är mer likt det Tyska provet, vilket var/är fortfarande ett alternativ. Diplomtestet är inte någonting som läggs någon vikt/värde för att få avelsgodkännade. Bedöms nog vara allt för enkelt för TJT
Publicerat November 5, 201510 yr Författare Tack hobbe! Jo det blir en massa olika jaktprov! Fält Skog Gryt låda Sen beror det på hur hon jobbar i Grishägn om det blir nått! Det tråkigaste är avklarat utställningen, very god! Får se i sommar om barnen vill jaga excellent!
Publicerat November 6, 201510 yr Författare om ni vill se hundarbetet så har jag på mail, men kan ej lägga in. om nån kan så skicka mail så får ni film att lägga in! Jag var jättenöjd men grisarna var väldigt snälla