Publicerat November 6, 201510 yr Detta är en populär post. Var ett tag sedan jag var aktiv här nu. På senaste har det blivit mest knivar med samisk inspiration men jag fick feeling och gjorde en lite mer exklusiv brukskniv. Denna är för övrigt ledig om det är någon som tycker den känns tilltalande. Skaftet är gjort av stabiliserad björkvril, mammutbete och tenn. Bladet har jag gjort av Balbach rostfri damask. Slida i rårandsläder med innerholk i trä.
Publicerat December 23, 201510 yr Du gör riktigt fina knivar Jerka med ett gott öga för material och proportioner. Jag undrar hur du bär dig åt när du gör svängda linjer på skaftbitarna? Gör du en pappersmall och filar tills det passar eller en mer sofistikerad metod?
Publicerat December 23, 201510 yr Författare Tack Willgott. Jag ritar upp svängen på biten och sågar med bandsågen. Sedan finjusterar jag den konkava biten på drivhjulet på min bandslip. Sedan använder jag denna bit som mall och ritar upp på den konvexa biten som skall passas in, sågar och finjusterar för hand på bandslipens plandel. Det gör inget om passningen inte är 110%. Använd färgad epoxy när du limmar så blir det fint. Hoppas svaret är begripligt.
Publicerat Januari 9, 201610 yr Tack nu förstår jag bättre. Det verkar komplicerat att få till den konvexa biten. Jag hoppar det steget just nu och gör raka övergångar. Jag har köpt ett blad från Helle http://www.helle.no/products/knives/viking/som jag tror borde bli en bra skogskniv. Skaftdelarna är buffelhorn som bolster ca 4 cm och sedan masurbjörk. Jag tänkte göra mellanlägg med svart vulkanfiber och metall. Jag har sett att du använder tenn till dina knivar och det blir riktigt snyggt. Min lokala handlare (slöjd detaljer) har bara nysilver hemma. Går det lika bra eller ska jag beställa tenn från någon internehandlare?
Publicerat Januari 10, 201610 yr Författare Ska du göra raka mellanlägg så funkar nysilver bra. Ska du göra svängda så är nysilver hårt och svårjobbat varpå tenn lämpar sig bättre. Ha i åtanke att metallen lätt missfärgar ljusa trä (om det är ostabiliserat) när du putsar med fina sandpapper.