Publicerat November 8, 201510 yr Idag så är det ett riktigt skitväder, och vi ställer förmodligen in vår lilla älg knuff här hemma. Men jag vart jävligt sugen på att åka på skytte bio. Som påtalats i gnäll tråden så är vi många 08:or här inne . Så jag tänkte om det är flera som är veka och vill syssla med inomhus jakt i stället . Det går säkert att få någon tid på Varpsund eller Huntyard idag. Så är det några som hänger på?
Publicerat November 8, 201510 yr Hade varit kul men kom hem från 2 vecka jobbresa igår. Klart intresserad en annan gång.
Publicerat November 8, 201510 yr Vekling! Idag har hundförarna jakt efter 2 kalvar som dom får som tack för hjälpen under den gångna hösten.
Publicerat November 8, 201510 yr Författare Vekling! Idag har hundförarna jakt efter 2 kalvar som dom får som tack för hjälpen under den gångna hösten. Och är du i skogen, nä. Man får heller inte vara snål, gubbe .
Publicerat November 8, 201510 yr Och är du i skogen, nä. Man får heller inte vara snål, gubbe . Nej, det är jag inte! Det är jag inte heller. Kan bli en tripp i em o passa på rådjur.
Publicerat November 8, 201510 yr Författare Nu fick jag ut min veka granne i skogen, tyvärr inga älgar inne. Men vi får dra ihop ett gäng 8 st är lagom för två timmars skytte, någon gång. Jag brukar hinna med ca 200 smällar, och det är jävligt kull .
Publicerat November 8, 201510 yr Hörru, vem är dessa veka du pratar om?! [emoji39][emoji39] Tack för en trevlig morgon. Var och sköt på bion för ett par veckor sedan. 100 skott på en timme blev det. Med sikte och med öppna. Barnsligt roligt [emoji2]
Publicerat November 9, 201510 yr Författare Hörru, vem är dessa veka du pratar om?! [emoji39][emoji39] Tack för en trevlig morgon. Var och sköt på bion för ett par veckor sedan. 100 skott på en timme blev det. Med sikte och med öppna. Barnsligt roligt [emoji2] Det var G som ringde och ville ligga kvar och krama kudden . Ring nästa gång du ska på bion, jag är alltid på .
Publicerat November 9, 201510 yr Det var G som ringde och ville ligga kvar och krama kudden . Ring nästa gång du ska på bion, jag är alltid på . Haha, jag vet [emoji6] Garva lite bara. Det var ju en skön morgon, och jag fick iaf lyssna på drevern länge vilket var mysigt [emoji4] Alright! Will do. Kom upp lite hastigt och lustigt där, tänkte inte på att höra av mig till någon mer när jag fick frågan [emoji21]
Publicerat November 9, 201510 yr Pipan måste ju bli något i hästväg het om man skjuter 100 skott på en timme? Har ingen erfarenhet själv men nu när vi fått en biograf i närheten så börjar man ju fundera på att fara dit.
Publicerat November 9, 201510 yr Författare Pipan måste ju bli något i hästväg het om man skjuter 100 skott på en timme? Har ingen erfarenhet själv men nu när vi fått en biograf i närheten så börjar man ju fundera på att fara dit. Det är ett mindre problem, då man har flera pipor att växla mellan .
Publicerat November 9, 201510 yr Det är ett mindre problem, då man har flera pipor att växla mellan . Ja det är klart att då fungerar det. Får väl se till att ha två gevär så man kan växla.
Publicerat November 9, 201510 yr Var på skjutbio där delade vi en av deras lånebössor. Fråga när jag kom in om vi skulle ställa undan den? Har Förstocken börja smälta så ställ den åt sidan blev svaret;-)
Publicerat November 9, 201510 yr Författare När man börjar att närma sig 200 smällar så börjar prof kolven till r93:an bli lite kladdig .
Publicerat November 9, 201510 yr Då är du slö;-) 200 smällar formade vi ett hjärtan Och hängde upp den på väggen;-)
Publicerat November 9, 201510 yr Pipan måste ju bli något i hästväg het om man skjuter 100 skott på en timme? Har ingen erfarenhet själv men nu när vi fått en biograf i närheten så börjar man ju fundera på att fara dit. Svar ja [emoji16] men den sköt rakt ändå... Och så kul som det var tänkte jag på det först när jag kom åt pipan av misstag [emoji39][emoji16]
Publicerat November 9, 201510 yr Svar ja [emoji16] men den sköt rakt ändå... Och så kul som det var tänkte jag på det först när jag kom åt pipan av misstag [emoji39][emoji16] Jag tänker på livslängden på pipan, måste förkortas oerhört. Begagnat måste ju bli mindre attraktivt ju fler skyttebiografer det blir.
Publicerat November 9, 201510 yr Författare Jag tänker på livslängden på pipan, måste förkortas oerhört. Begagnat måste ju bli mindre attraktivt ju fler skyttebiografer det blir. Prylarna skall användas, och då slits de. Och det är ett jävligt kul sätt att slita ut något på .
Publicerat November 9, 201510 yr Prylarna skall användas, och då slits de. Och det är ett jävligt kul sätt att slita ut något på . Visst är det så men det beror väl kanske på vilket precisionskrav man har på geväret som används. Jag kräver toppfågelprecision så jag ska nog vara lite försiktig om jag inte vill byta pipa onödigt ofta. Lär ändå bli nog ofta. Kostar ju lite pengar.
Publicerat November 9, 201510 yr Hur länge håller en toppfågelbössa? 6,5x55 kanske 2500skott? även om du skjuter bio 3ggr med 100skott så borde du inte behöva byta mer än var femte år, eller tänker jag fel? 2500skott i 6,5 an kostar väl ca 10000kr även om du handladdar, en pipa får du väl för under det priset? dessutom om du byter pipa ofta kan du ju ha den pipan som biopipa efteråt? om du nu har en bössa som du kan byta pipa på själv!
Publicerat November 9, 201510 yr Min matchpipa (blaser 6.5) skjuter fortfarande lika bra trots många biobesök. Inga problem alls. Som någon skrev innan, prylarna ska användas.
Publicerat November 9, 201510 yr Mm, förstår din tanke Johan_85. Men för gemene skytt är den skillnaden som eventuellt görs av pipans slitage försumbar i sammanhanget av marginalerna som är inbyggda i varje skytts skicklighet (eller brist om densamma). Men jag har full förståelse för att andra med andra skytteförutsättningar inte drar iväg 100 bulor pt gången. Jag är en som hade tillräckligt god vapenvana och skytte i ryggraden redan innan jag tog jägareexamen att förstå att jag behövde nöta ännu mer innan jag gav mig på levande djur. Fel kan alla göra ändå, och jag känner mig ganska säker på att de gånger det går snett är det ytterst sällan en sliten pupa som är boven. Jag är en bra kulskytt, men jag och min ekonomi kan skriva under på att det har kommit efter många hundratals ivägdammade kulor. Skyttet får kosta för mig. Om det nu är i form av ammunition, bytt pipa på sikt eller andra nya delar. Det är idiotiskt roligt, men framförallt är den mängdträning jag lägger ner en förutsättning för att jag ska vara bekväm med mig själv bakom kolven under jakten. Sen - jag har aldrig jagat toppfågel, även om jag väldigt gärna vill testa. Så den dagen du bjuder med mig lovar jag att inte ha en utsliten pipa [emoji16][emoji4]
Publicerat November 9, 201510 yr En av säljarna på Virå har en blaser som passerat lätt 12000 skott höll sig forfarande inom en enkrona och mindre. Rost fanns de till och med värre än min! Och de säger en heldel! kaliber 308 win. S