Publicerat November 9, 201510 yr jag tycker nog man kan sammanfatta detta som att övning ger alltid valuta för pengarna, blir du en bättre skytt så skjuter du aldrig bättre än bössan, även om bössan slirar 3cm på 200m! men det var mina tanke och mitt skyttekunnande!
Publicerat November 9, 201510 yr Bra skött så tror jag nog att jag får ut betydligt mer än 2500 skott ur 6,5:an. Snudd på det dubbla. Dåligt skött och väldigt varmskjuten ja då vet jag inte. Jag skjuter rätt mycket men med 6,5:an kommer det inte bli mer än 1000 skott per år så jag borde få ut ungefär 5 år av pipan. Det bekräftar mina tankar om att det i stort sett krävs mer än ett vapen om man inte vill skjuta pipan äckligt varm och det vill inte jag med min egen. på två gevär borde det fungera bra och om man inte håller på så länge. Jag ser inte riktigt att jag skulle hålla så superhög kvalitet efter mer än 50-70 klass ett smällar. Nu är ju mitt behov av att träna i dessa situationer inte så stort eftersom jag inte ägnar mig åt drevjakt i någon större utsträckning och jag i stort sett enbart skjuter på stillastående vilt. Det är mest bara för att få en annan dimension på träningen. Jag förstår ju helt klart att om man drevjagar mycket så är det väldigt lämplig träning med skyttebio.
Publicerat November 9, 201510 yr Författare Här är en till lösning för er som inte vill skjuta era vapen för varma(obs inget fel med det), de brukar ha lånevapen på bion .
Publicerat November 9, 201510 yr johan, visst är det lämplig träning inför drevjakt, men herregud, jag skjuter där för att det är kul. och jag eftersträvar också skott mot stillastående djur, men dessa 100-300 skott på bion får mig kanske 20% bättre skytt. jag tycker det är kul att skjuta på 300m vallen men även om jag lyckas få in 3 skott inom en tallrik så betyder det inte att jag tar skott på älg på 300m. skytteträning är efter ca 100skott enbart kul eller mest kul, de första 100skotten däremot ger mycket träning men vi tänker kanske olika där, och det får man!
Publicerat November 10, 201510 yr johan, visst är det lämplig träning inför drevjakt, men herregud, jag skjuter där för att det är kul. och jag eftersträvar också skott mot stillastående djur, men dessa 100-300 skott på bion får mig kanske 20% bättre skytt. jag tycker det är kul att skjuta på 300m vallen men även om jag lyckas få in 3 skott inom en tallrik så betyder det inte att jag tar skott på älg på 300m. skytteträning är efter ca 100skott enbart kul eller mest kul, de första 100skotten däremot ger mycket träning men vi tänker kanske olika där, och det får man! Jag tycker det är kul att träna med kvalitet och därför tycker jag det känns meningslöst att skjuta när jag inte längre kan träna med kvalitet. Med en 22.a kan jag numera hålla kvalitet i ca 150 skott och förut när jag tränade något mer kanske 300 skott. Med klass ett pallar jag inte det i samma utsträckning. Nu är jag väl lite skadad från tävlingsskyttet men jag tar hellre 10 skott med kvalitet på en träning än 300 skott med låg kvalitet. Mängden sköter jag mestadels med torrklick hemma dagligen. Tränar hellre ofta och kort än sällan och länge, detta blir dock lite problem eftersom det är mörkt stora delar av året när man skjuter ute så på veckorna när man jobbar går det ju inte. Här är en till lösning för er som inte vill skjuta era vapen för varma(obs inget fel med det), de brukar ha lånevapen på bion . Jo det är ju en möjlighet. Vad kan man förvänta sig för lånevapen, är det bra grejer eller är det lågbudget prylar?
Publicerat November 10, 201510 yr Författare Jag tycker det är kul att träna med kvalitet och därför tycker jag det känns meningslöst att skjuta när jag inte längre kan träna med kvalitet. Med en 22.a kan jag numera hålla kvalitet i ca 150 skott och förut när jag tränade något mer kanske 300 skott. Med klass ett pallar jag inte det i samma utsträckning. Nu är jag väl lite skadad från tävlingsskyttet men jag tar hellre 10 skott med kvalitet på en träning än 300 skott med låg kvalitet. Mängden sköter jag mestadels med torrklick hemma dagligen. Tränar hellre ofta och kort än sällan och länge, detta blir dock lite problem eftersom det är mörkt stora delar av året när man skjuter ute så på veckorna när man jobbar går det ju inte. Jo det är ju en möjlighet. Vad kan man förvänta sig för lånevapen, är det bra grejer eller är det lågbudget prylar? De brukar vara i mellan och det övre segmentet, gäller även sikterna. De vill ju att lånaren går in i bunkern och köper ett likadant efter skjutningen .
Publicerat November 10, 201510 yr De brukar vara i mellan och det övre segmentet, gäller även sikterna. De vill ju att lånaren går in i bunkern och köper ett likadant efter skjutningen . Okej. Det är ju kul och bra att skjuta sitt eget vapen men jag börjar mer och mer tro på att det är väldigt bra att träna med en massa olika för att inte bli allt för beroende av perfekt passform. Jag blev väldigt känslig när jag tävlingssköt men nu har det börjat gå över så jag kan prestera hyffsat ändå.
Publicerat November 10, 201510 yr Dem har de mästa. Blaser R93 och R8, Browning bar, Sako 85, Tikka T3, S
Publicerat November 10, 201510 yr Jo det är ju en möjlighet. Vad kan man förvänta sig för lånevapen, är det bra grejer eller är det lågbudget prylar? Nu är det inte millimeterprecision på markeringen när man skjuter i bio utan en liten röd prick som syns en sekund eller nått. Avståndet fram till duken är väl typ drygt hagelhåll så även om lånebössornas pipor skulle vara fullständigt utskjutna lär du aldrig märka det ändå. Det JAG tränar är framförallt känslan i skottögonblicket. Och 99% av alla djur jag skjuter med kula står still när jag trycker av men jag vill ändå träna flyktskott så att den känslan sitter i ryggmärgen den dan förstaskottet vinglar nån annan väg än den jag tänkte.
Publicerat November 10, 201510 yr helt rätt på dessa 20m eller 25 m så funkar vilken sunken bössa som helst. men för att få 100% träning så är väl jaktbössan bra att öva med?
Publicerat November 11, 201510 yr Det var inte direkt precisionen jag tänkte på utan mer känslan i vapnet, vettigt trycke m.m.
Publicerat November 11, 201510 yr Det var inte direkt precisionen jag tänkte på utan mer känslan i vapnet, vettigt trycke m.m. Om jag nu skulle leva på att sälja skjut-tid och sälja vapen så skulle i alla fall jag se till att det som lånas är i bra skick. Ungefär samma som när en bilhandlare har provkörningshelg, då släpar dom väl knappast fram nån gammal skrothög med slirande koppling och bromsar som ligger på.
Publicerat November 12, 201510 yr Om jag nu skulle leva på att sälja skjut-tid och sälja vapen så skulle i alla fall jag se till att det som lånas är i bra skick. Ungefär samma som när en bilhandlare har provkörningshelg, då släpar dom väl knappast fram nån gammal skrothög med slirande koppling och bromsar som ligger på. Ja, men gör du det? Jag vet inte hur dom tänker och vad dom gör och därför frågade jag och har fått svar.
Publicerat November 12, 201510 yr Var finns det skyttebiografer för skarp ammunition! Jag har aldrig provat det men det låter jäkligt kul! Finns det någon i närheten av Göteborg??
Publicerat November 12, 201510 yr Författare Var finns det skyttebiografer för skarp ammunition! Jag har aldrig provat det men det låter jäkligt kul! Finns det någon i närheten av Göteborg?? Här är en http://www.stjarnasen.se/, kanske finns fler.
Publicerat November 12, 201510 yr Ja, men gör du det? Jag vet inte hur dom tänker och vad dom gör och därför frågade jag och har fått svar. nej tvärt om. jag köper skjuttid och testar bössor minst en gång om året, ska till Stjärnåsen nu den 28,e och bränna iväg ett bra gäng med bulor.
Publicerat November 12, 201510 yr Här är en http://www.stjarnasen.se/, kanske finns fler. Tack för tipset! Dit får det nog bli en sväng inom kort Tror knappast att jag behöver åka ensam om jag frågar runt hemmavid
Publicerat November 12, 201510 yr Författare Tack för tipset! Dit får det nog bli en sväng inom kort Tror knappast att jag behöver åka ensam om jag frågar runt hemmavid Det blir inte sista gången du åker dit. Ha så kul och tag med mycket ammo .
Publicerat November 12, 201510 yr Ha så kul och tag med mycket ammo . Stjärnåsen säljer till ganska hyffsat pris, kolla upp innan du åker dit om det är lönt att ta med skott hemmifrån.
Publicerat November 12, 201510 yr Stjärnåsen säljer till ganska hyffsat pris, kolla upp innan du åker dit om det är lönt att ta med skott hemmifrån. Vad har de för kalibrar där? Jag skjuter med 222 6,5x55 308 9,3x62 Så det är inte fråga om udda kalibrar!!
Publicerat November 12, 201510 yr 222 vet jag inte, men dom andra tre har dom. Ska jag höra av mig om det skulle bli en plats ledig den 28,e? du får åka egen bil för Tjörn blir lite väl häftig omväg för oss.
Publicerat November 14, 201510 yr 222 vet jag inte, men dom andra tre har dom. Ska jag höra av mig om det skulle bli en plats ledig den 28,e? du får åka egen bil för Tjörn blir lite väl häftig omväg för oss. Absolut! Jag kan vara intresserad om tiden finnes när det är dags. Jag ska väl ändå dit med bröderna snart men lite Forumsträning är jag helt för