Publicerat November 15, 200619 yr Mina kängor började att läka in vatten under älgjakten så jag lämnade in dom på affären jag hade köpt dom hos, som skickade dem till Chevalier för utvärdering. Efter 2 månaders väntan fick jag till svars att mina kängor inte kan bli utbytta enligt garantin som dom har pga dom (Chevalier) ansåg att mina kängor vara för gamla. Det är helt förjävligt att DOM kan säja så när mina kängor inte ens är 1 år gamla. Nää fy faan.... bojkota Chevailer och satsa hellre på Graninge ....dom håller iallafall vad dom lovar. Magnus
Publicerat November 16, 200619 yr Har också Chevalier och dom är jag sådär nöjd med. Principiellt använder jag gummistövlar när det är blött ute och kängor när det är torrt/påfruset med snö. En känga blir aldrig 100% vattentät pga snörningarna oavsett om den heter Beretta, Meindl, Graninge eller Chevalier. Dom är jäkligt små i storleken dessutom tyvärr.
Publicerat November 16, 200619 yr Kontakta konsumentverktet och fråga om dom verkligen kan göra så, tycker att det låter konstigt. Eller det kanske är ett perfekt fall för PLUS!
Publicerat November 16, 200619 yr Det är bara att stå på dig, hade samma problem med chevalier. Dom sa att mina inte gick att reklamera och dom var 7månader gammla. Skickade tillbaks dom igen och skrev ett brev till dom. Efter ett tag ringde handlaren jag köp kängorna av upp och sa att det fanns ett par nya åt mig. Och dom bytte jag mot ett annat märke. SÅ STÅ PÅ DIG OCH KRÄV ETT PAR NYA. Mvh Kolja
Publicerat November 16, 200619 yr Har hört om flera som haft problem med chevalier, har själv ett par som är 6 år gamla, det har börjat läcka in lite i dem nu men annars har de varit bra, mycket sköna. Men efter vad jag har hört ska jag då inte köpa några nya såna, det får bli nåt annat.
Publicerat December 2, 200619 yr [quote author=MrTackelberry . Nää fy faan.... bojkota Chevailer och satsa hellre på Graninge ....dom håller iallafall vad dom lovar. Magnus I senaste nummret av Allt om Jakt& Vapen sågas Graninge Sarva totalt. /kalle
Publicerat December 2, 200619 yr oj då! Själv är jag j*vligt nöjd med mina chevalier...har använt dom otroligt mycket under drygt två års tid...aldrig behandlat dom med något, upp med dom ur lådan och sen använda dom flitigt....och än sålänge har dom hållt otroligt bra.
Publicerat December 3, 200619 yr Läs inte ihjäl er på tester, finns så mkt skit.. Har 2 par garmont, ena paret är nu 7 år och funkar helt perfekt, bara de passar din fot så. Är inte av de högre men vad gör väl det i skogen, köpte en ny som liknar den gammla som inte finns kvar och den heter dakota lite. Har använt den hur mkt som helst men smort den hur mkt som helst också. med all möjlig fett,vax, strunta i om det är bra för goretex eller inte... tror det bara är svammel, fett som fett. Har använt dom när jag jobbar, röjjer skog och det är inte många skor som håller mer än några månader. En kompis köpte le chameu, mufflon(eller vad dom heter) höll i 3 månader såg ut som russin, skinnet vara bara skit. Och den där tåförstärkningen vad bra, skon ruttnade sönder totalt där framme så den var till mkt nytta. om man har sin sko bara på helgen så kanske det är bra men den hinner aldrig torka om man använder den varje dag.. Nu börjar mina vara på slutet, grymmt nötta där framme vid tån men vem bryr sig efter 7 år.. Men smaken är som baken..
Publicerat December 3, 200619 yr En kompis köpte le chameu, mufflon(eller vad dom heter) höll i 3 månader såg ut som russin, skinnet vara bara skit.Men smaken är som baken.. Så sant så ;D Är inne på tredje säsongen med mina Le Chameau Mufflon,använder dom 4 dagar veckan mellan nov-feb.smörjer dom med fett 1 ggr per år. Är helt täta och ser inte särskillt slitna ut,dock är kängan något för trång för nordiska fötter(som så många andra) men mycket varm så behovet av extra socka faller bort. När jag jobbar i skogen använder jag mig av ett par Meindl Waldlaufer pro (med sågskydd) och den skon går inte att jämföra mot Meindls fritidssortiment eller några andra fabrikats fritidssortiment heller.Mycket tjockt ytterläder med en rejäl förstärkning av cellgummi över tåpartiet,dom kängorna fettar jag in 1ggr i veckan. Har haft dom över 1 år nu och är hur bra som helst. Att din kompis sko ruttnade sönder har nog inget med tåförstärkningen att göra utan snarare för att dom inte fick torka upp ordentligt i kombination med avsaknad av fett. /Micke
Publicerat December 3, 200619 yr Så sant så ;DÄr inne på tredje säsongen med mina Le Chameau Mufflon,använder dom 4 dagar veckan mellan nov-feb.smörjer dom med fett 1 ggr per år. Är helt täta och ser inte särskillt slitna ut,dock är kängan något för trång för nordiska fötter(som så många andra) men mycket varm så behovet av extra socka faller bort. När jag jobbar i skogen använder jag mig av ett par Meindl Waldlaufer pro (med sågskydd) och den skon går inte att jämföra mot Meindls fritidssortiment eller några andra fabrikats fritidssortiment heller.Mycket tjockt ytterläder med en rejäl förstärkning av cellgummi över tåpartiet,dom kängorna fettar jag in 1ggr i veckan. Har haft dom över 1 år nu och är hur bra som helst. Att din kompis sko ruttnade sönder har nog inget med tåförstärkningen att göra utan snarare för att dom inte fick torka upp ordentligt i kombination med avsaknad av fett. /Micke Kanske så, men det är inte så lätt att få skorna torra under varje natt i en huggarkoja utan att "bränna" dom på kaminen. Att du är nöjd med dina skor säger väl det en hel del om hur mkt man ska "ta" alla tester man läser, vad endel tycker är bra tycker en annan nåt annat om. Kan mkt väl vara så att det är en bra sko, verkar väl vara så att det skiljer otroligt mkt mellan olika skor även av samma fabrilat... det är säkert många som tycker "skit" om Garmont också förståss. Meindl är ju kanske den vanligaste kängan där man hör endel säga att det är sämre än en socka och endel att dom är helt suveräna. Hade själv för länge sen en läderkanga utan menbran (salomon), den ruttnade inte, inte heller garmontkängan gjorde det. Det var under tåskyddet det ruttnade och där måste det vara rätt svårt att smörja. Kan det vara så att det kan ruttna om det är ett gummilager över lädret??.. Det märkliga var att skorna hans var inte mer än några månader gammla och dom skickades in, kom tillbaks att skorna kan inta vara så nya som de nu ser ut. Hur ska då en arbetsko eller jaktkänga se ut efter några månader?, tycker i alla fall att man ska stå för sin garanti- det är trots allt dyra skor om de inte håller längre. Köpte mina nya garmont mkt därför att de som mina tidigare inte har nån sömm längs sidorna som så många andra har, vassa röjjstubbar och skarpföre nöter rätt mkt på de sömmarna. Arbetskon du har är det memran på den? har provat en del med sågskydd men inga med membran. Tycker det är ganska surt med bra arbetskor med sågskydd. Tur att inte alla tycker samma då skulle alla gå och se likadana ut!
Publicerat December 3, 200619 yr Här har du en länk,tyvär på tyska då jag inte hittar någon bra svensk sida men kängan har ståltåhätta,gore-tex membran och fullt sågskydd i skaften/foten. http://www.grube.de/csc_article_details.php?nArticleID=1860 Använder den varje gång jag ska ut med röjsåg eller motorsåg,har helt slutat använda klumpiga huggarstövlar. /Micke