Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken 6,5x55 söker jag

Featured Replies

Publicerat

Måste börja med en plan b ifall att trycket till min Sauer 202 inte blir fixat. Jag gillar Sauern, den skjuter fantastiskt och är lättskjuten men ett trycke som är så pass dåligt som det är kan jag inte acceptera. Om nu inte trycket blir fixat så måste jag därför byta ut den även om jag inte vill.

Det jag letar efter är en 6,5x55 med helst 60cm pipa men absolut minimum 56cm i normal profil. Jag vill helst slippa löstagbart magasin utan vill ha ledat underbeslag, magasinkapacitet helst 5 skott men kan fungera med mindre. Trä eller syntetkolv men det lutar mot trä eftersom så många syntetkolvar är dåliga, åtminstone i känslan. Vill ha en kvalitetskänsla i vapnet. Inte mer plast än vad det är i mekanismen på Sauern, dvs. enbart undersidan magasinet. Helst ingen plast alls.

Kolven ska ju även den vara vettig, jag har svårt för Sakos gamla kolv som satt på Finnbear. Nya Sako kolvar känns helt klart bättre. Tittar jag på nytt så verkar Sako 85 Deluxe ha det mesta jag söker. Jag börjar mer och mer vara misstänksam mot all nyproduktion för kvalitén verkar inte riktigt följa med priset eller så måste man kliva upp rejält för att få något vettigt och det är inte tänkbart för mig.

Det är ju så att man lutar mot en Husqvarna 1640 och låter någon göra en kolv åt en.

Så vad finns det, suttit och letat på nätet men hittar inte så mycket vettigt.

Publicerat

Winchester m70 Featherweight är vad du söker.

Publicerat
  • Författare

Winchester m70 Featherweight är vad du söker.

Är det någon modell som finns ny eller ska man leta begagnat?

Publicerat

Leta begagnat, skulle den då vara sliten i röret så kan du ändå få trycket ställt som du vill och ny pipa iskruvad för ett totalpris under hälften av vad en ny Sauer kostar.

Publicerat
  • Författare

Jag har varit inne på M70 eller Ruger M77 faktiskt. Jag har ägt två Ruger en No.1 och en M77 och de var faktiskt trevliga.

Publicerat

Kolven ska ju även den vara vettig, jag har svårt för Sakos gamla kolv som satt på Finnbear. Nya Sako kolvar känns helt klart bättre.

Är rak kolv ett måste, eller kan du tänka dig Monte Carlo?

Det finns en mycket fin Sako 75 6,5X55 på Landbys i Östersund.

(Enligt beskrivning, jag har inte sett bössan själv)

85 Deluxe är utan tvekan en fin bössa, men personligen så tycker jag att den är för dyr.

Det man får är snyggare valnöt och blank blånering.

Själva inpassning och bäddning är inte bättre än en standard Sako.

Publicerat
  • Författare

Är rak kolv ett måste, eller kan du tänka dig Monte Carlo?

Det finns en mycket fin Sako 75 6,5X55 på Landbys i Östersund.

(Enligt beskrivning, jag har inte sett bössan själv)

85 Deluxe är utan tvekan en fin bössa, men personligen så tycker jag att den är för dyr.

Det man får är snyggare valnöt och blank blånering.

Själva inpassning och bäddning är inte bättre än en standard Sako.

Nej den behöver inte vara rak, Monte Carlo passar ofta mig ganska bra i alla ställningar utom liggande för jag har ganska långt mellan kindben och axel. Den ser ju onekligen fin ut 75:an men det är ju magasinet då, skulle helst vilja ha fast magasin med ledat underbeslag men visst skulle det gå att leva med.

Varför jag tog upp Deluxen är för att den har väl alla attiraljer som jag söker. Angående priset blir jag inte klok men Deluxe verkar bara kosta några lappar mer än Hunter men Classic Deluxe kostar däremot mycket.

Får se vad som händer med 202:an som jag egentligen vill ha kvar, den är utrustad med Leupold QR som fungerar klockrent och precision och skjutbarhet är på topp. Det är bara trycket som är så jäkla dåligt, ca 5 ggr av 10 så är det ett släp med rejält hack och när man har känt det så krävs det mycket koncentration för att inte göra en ryckig avfyrning. De andra 5 ggr så är trycket bra.

Publicerat

Eller en Hva/Cg 1900? :)

Publicerat

Jag kan ge mig på en gissning när det gäller ditt Sauer-trycke.

Det kan ha smugit in både fett, olja och annan skit i trycket. Framför allt geggig olja. Svårt att se och ännu svårare att få bort "för hand".

Jag hade liknande symptom på ett Timney-trycke, men efter en ultraljudsrengöring hos Forsa Bössmakeri så var allt bra igen.

Så låt en vapentekniker kolla upp det.

Sen kan man ju vilja ha en till bössa ändå. Det vill man ju rätt ofta har jag märkt...

Publicerat
  • Författare

Jag kan ge mig på en gissning när det gäller ditt Sauer-trycke.

Det kan ha smugit in både fett, olja och annan skit i trycket. Framför allt geggig olja. Svårt att se och ännu svårare att få bort "för hand".

Jag hade liknande symptom på ett Timney-trycke, men efter en ultraljudsrengöring hos Forsa Bössmakeri så var allt bra igen.

Så låt en vapentekniker kolla upp det.

Sen kan man ju vilja ha en till bössa ändå. Det vill man ju rätt ofta har jag märkt...

Det är inte smuts eller fett i trycket. Dels är det helt nytt och dels hade jag isär det. Det är dåliga ytor samt att upphaket är för långt för att ge ett släpfritt trycke.

Publicerat

Om vapnet är nytt borde det väl gå att reklamera?

Läste om förstainlägget nu och det är antagligen det du gjort [emoji4]

Publicerat
  • Författare

Om vapnet är nytt borde det väl gå att reklamera?

Läste om förstainlägget nu och det är antagligen det du gjort [emoji4]

Ja det blir reklamation/återköp om det inte blir fixat. Det är inget jag vill men jag accepterar inte sådana här brister på ett vapen i denna prisklass.

Publicerat

Varberger 777 Lyx(antingen en riktig varberger eller en Po Stenmark) eller en S&L M100.