Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viktigt att grythunden kan gräva?

Featured Replies

Publicerat

Nu ska jag plåga er med en fråga igen...

Hur viktigt anser ni det är att en grythund kan gräva?

Det är nämligen så att min Silmas är något begränsad vad gäller den "egenskapen", med endast två tår på ena framtassen -en amputerad & en defekt, ytterst kort tå. De tår som är kvar är de två innersta & visst kan han gräva ändå men det blir ju inte lika effektivt som med fyra fungerande tår. Jag misstänker också att han inte är en lika duktig klättrare som han skulle vara med alla tår på plats.

Det jag är rädd för är att jag utsätter honom för onödiga risker när jag använder honom i grytjakt. En grythund ska väl både kunna gräva & klättra beroende på grytens utformning?

Tacksam för svar!

Anna

Publicerat

Min hund (Borderterrier) gräver inget, i alla fall inte på tomten. Jag tror inte hon har grävt speciellt mycket i gryt heller. De enda gånger jag sett henne gräva är när kaninerna jag hade smet under lite lastpallar och hon inte kom åt dem. Då grävde hon!

MVH Roggman66

Publicerat
  • Författare

*s*...men då har hon i alla fall visat att hon kan gräva ;)

Anna

Publicerat

Jaa i och för sig! Fast frågan är om hunden måste kunna gräva. Jag svarar nog nej på det, det beror på djuret som jagas och på grytets beskaffenhet.

Publicerat

Mina terriers gräver iaf... ;)

Publicerat

en gryt hund som du ska jaga grävling med måste kunna gräva för det händer att en grävling gräver in sig och alla hundar kan gräva för det ligger i deras natur

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren :)

Men är det alltså bara när man jagar grävling som det är nödvändigt att hunden kan gräva?

Anna

Publicerat

Hade jag och hunden velat gräva, hade det troligtvis blivit en grävling idag!  ;D

Publicerat

Det är väl främst när man jagar grävling som hunden behöver gräva, dvs när/om grävlingen vallar in sig.

Men när de gäller räv så har det ingen betydelse.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret! Då ska det inte behöva innebära några problem för oss förhoppningsvis :)

MVH Anna

Publicerat

Ibland så är även räven så störd att den inte lämnar grytet för ordinärt sprängarjobb,då behövs det ibland att hunden kan ge räven ett nappatag och då kan den behöva gräva för att komma sig förbi rötter eller bara för att komma sig in nog långt tillexempel....för att kunna göra en rokad* eller sen bryta och söka andra vägar och tillåta räven lämna grytet.

(Schackspråk när kungen byter plats med tornet....Grytrokad=När tysken går in och gör om räv lyan till en centrifug med efterföljande flyktbetende av den röde som följd ;))

Prova att mäta en vuxen räv runt bröstet.....mät sen eran hund....!!! har mätt två i höst ordinära fem-sex kilosrävar den ena var 31cm och den andra var 30.

Det är sällan en grythund är under 41 cm i bröstet då kan det vara bra att gräva.

Publicerat

Finns det verkligen grythundar som inte kan gräva?????????????Tror inte att ev. avsaknad av 1-2 tår skulle göra så stor skillnad.Det finns ju 3-benta stövare som driver som tusan....

Publicerat

Jag tror faktiskt att de flesta gräver om situation uppstår....läge...