Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var landar kulan från en 22:a?

Featured Replies

Publicerat

Ni som kan tänka... Var landar kulan om man står på skjutvallen och skjuter över en 5 meter hög skärm som står 50-60 meter bort? Vad har kulan sedan för anslagsenergi där den landar och hur farlig är den då? Jag tänker på skidskyttestadion i Östersund där skjutvallen enbart har ett 5 meter högt plank som kulfång. 350-400 meter bort och 20-30 meter under i höjd ligger ICA Maxi med en gigantisk parkering och lika så Östersunds fotbollsarena. Hur farlig är en 22-kula när den landar om någon av misstag skulle skicka en kula över planket? 

Publicerat

Borde bli nånstans runt 3-4 km bortanför skytten och kulan borde inte penetrerar skinnet men lär svida till

Publicerat

Ni som kan tänka... Var landar kulan om man står på skjutvallen och skjuter över en 5 meter hög skärm som står 50-60 meter bort? Vad har kulan sedan för anslagsenergi där den landar och hur farlig är den då? Jag tänker på skidskyttestadion i Östersund där skjutvallen enbart har ett 5 meter högt plank som kulfång. 350-400 meter bort och 20-30 meter under i höjd ligger ICA Maxi med en gigantisk parkering och lika så Östersunds fotbollsarena. Hur farlig är en 22-kula när den landar om någon av misstag skulle skicka en kula över planket? 

Min granne bommade en kråka på sitt ladugårdstak för några år sedan. Den kulan gick 800 meter och igenom båda glasen i mitt köksfönster!! Den kulan var garanterat fortfarande farlig.

Publicerat

Ica maxi ligger egentligen inte i riskzonen då avståndet är kort plus på lägre höjd för kulan ska kunna träffa nån där förutom i en extrem motvind

Publicerat
  • Författare

Nedanför ligger ett stort, nybyggt bostadsområde, E14, Jamtli, mera borstadsomreden och lite av varje.... Kolla bilderna på google och "Östersunds skidstadion. Sedan kan jag ju säga att extrem motvind inte är något ovanligt.

Publicerat

Det är mer kraft i en .22 kula än man kan tro. Man ska vara försiktig och ha bra kulfång även vid sådant skytte. :)

Publicerat

Borde bli nånstans runt 3-4 km bortanför skytten och kulan borde inte penetrerar skinnet men lär svida till

Ge dig! 3-4 km?

Vill minnas att Dmax för en 22a är 1800m. Dvs att den avfyras i 45gr vinkel utan att träffa någonting på vägen.

Publicerat

Går efter vad som stod på lådan jämt bredvid mej

Publicerat
  • Författare

För mig känns det helt galet att inte ha ett bättre kulfång med så mycket folk bakom ett enbart 4-5 meter högt plank. Ruskar det inte om i huvudet om man råkar stå i vägen? Känns nog i alla fall mer än att få en fluga i ögat...

post-2892-0-78423200-1447540701_thumb.jp

Publicerat

Spridningen för gevär i höjd enligt Säk B är 5 mils då räcker blinderingen till utan problem .

Den här banan var ett exempel på utbildningen för skjutbanebesiktare tidigare i höst,

Skjuter man över planket så är det ett vådaskott dom kan vi inte bygga banorna för då skulle det inte finnas så många ställen att skjuta på. 

Så enligt Säk B 2015 så är banan säker.

Publicerat

skulle nån av nån anledning råka (lubba) över skottet så nog ligger dem där nedan för i risksonen för alvarliga skador,,, men med dagens regler å paragrafer så nog borde dem ha tänkt till både en å två gånger innan dem byggde banan för att minimera riskerna men olyckor händer jue tyvär som bekant. så sumeringen av gubbarna ovan och mina egna kalkuleringar säger iaf håll dig på banan så borde de gå bra ;)

Publicerat

vilka var där först ICA eller skjutbanan.

Publicerat

Skjutbanan!