Publicerat November 14, 201510 yr Ni som kan tänka... Var landar kulan om man står på skjutvallen och skjuter över en 5 meter hög skärm som står 50-60 meter bort? Vad har kulan sedan för anslagsenergi där den landar och hur farlig är den då? Jag tänker på skidskyttestadion i Östersund där skjutvallen enbart har ett 5 meter högt plank som kulfång. 350-400 meter bort och 20-30 meter under i höjd ligger ICA Maxi med en gigantisk parkering och lika så Östersunds fotbollsarena. Hur farlig är en 22-kula när den landar om någon av misstag skulle skicka en kula över planket?
Publicerat November 14, 201510 yr Borde bli nånstans runt 3-4 km bortanför skytten och kulan borde inte penetrerar skinnet men lär svida till
Publicerat November 14, 201510 yr Ni som kan tänka... Var landar kulan om man står på skjutvallen och skjuter över en 5 meter hög skärm som står 50-60 meter bort? Vad har kulan sedan för anslagsenergi där den landar och hur farlig är den då? Jag tänker på skidskyttestadion i Östersund där skjutvallen enbart har ett 5 meter högt plank som kulfång. 350-400 meter bort och 20-30 meter under i höjd ligger ICA Maxi med en gigantisk parkering och lika så Östersunds fotbollsarena. Hur farlig är en 22-kula när den landar om någon av misstag skulle skicka en kula över planket? Min granne bommade en kråka på sitt ladugårdstak för några år sedan. Den kulan gick 800 meter och igenom båda glasen i mitt köksfönster!! Den kulan var garanterat fortfarande farlig.
Publicerat November 14, 201510 yr Ica maxi ligger egentligen inte i riskzonen då avståndet är kort plus på lägre höjd för kulan ska kunna träffa nån där förutom i en extrem motvind
Publicerat November 14, 201510 yr Författare Nedanför ligger ett stort, nybyggt bostadsområde, E14, Jamtli, mera borstadsomreden och lite av varje.... Kolla bilderna på google och "Östersunds skidstadion. Sedan kan jag ju säga att extrem motvind inte är något ovanligt.
Publicerat November 14, 201510 yr Det är mer kraft i en .22 kula än man kan tro. Man ska vara försiktig och ha bra kulfång även vid sådant skytte.
Publicerat November 14, 201510 yr Borde bli nånstans runt 3-4 km bortanför skytten och kulan borde inte penetrerar skinnet men lär svida tillGe dig! 3-4 km?Vill minnas att Dmax för en 22a är 1800m. Dvs att den avfyras i 45gr vinkel utan att träffa någonting på vägen.
Publicerat November 14, 201510 yr Detta är en populär post. Om vi antar att skjutvinkeln är 5m på 50m ger det en vinkel på runt 6 grader om jag har rätt för mig i farten. Dmax ligger på 1500-1600 meter i SäkI så den får vi väl anta gäller, BC ligger på runt 0,125 för 22LR med vanliga kulor (som de kör på tävlingar). Räkna vi på 6 grader så hamnar vi i studs vilket ger en risk på 0,3 tili 0,8 av Dmax. Så du får en ett riskområde på runt 1200 meter i 30 graders vinkel ömse sidor skjutriktiningen. Det ger att ICA ligger i riskzonen efter ungefär 800m (6 graders elevation och 30 m dropp) givet att ICA ligger innanför risken i sida. Då ligger ICA mao inom halva Dmax då man får anta att kulan borde hålla ca 100-120 m/s givet att de kör max 340 m/s i utgångshastighet (vilket jag tror att de gör, förr runt 320 eller lägre). 100-120 m/s ligger då i kraft med ett luftgevär. Lite grovt tillyxat med miniräknaren, men torde kunna ge en enklare indikation. /T
Publicerat November 14, 201510 yr Författare För mig känns det helt galet att inte ha ett bättre kulfång med så mycket folk bakom ett enbart 4-5 meter högt plank. Ruskar det inte om i huvudet om man råkar stå i vägen? Känns nog i alla fall mer än att få en fluga i ögat...
Publicerat November 17, 201510 yr Spridningen för gevär i höjd enligt Säk B är 5 mils då räcker blinderingen till utan problem . Den här banan var ett exempel på utbildningen för skjutbanebesiktare tidigare i höst, Skjuter man över planket så är det ett vådaskott dom kan vi inte bygga banorna för då skulle det inte finnas så många ställen att skjuta på. Så enligt Säk B 2015 så är banan säker.
Publicerat November 17, 201510 yr skulle nån av nån anledning råka (lubba) över skottet så nog ligger dem där nedan för i risksonen för alvarliga skador,,, men med dagens regler å paragrafer så nog borde dem ha tänkt till både en å två gånger innan dem byggde banan för att minimera riskerna men olyckor händer jue tyvär som bekant. så sumeringen av gubbarna ovan och mina egna kalkuleringar säger iaf håll dig på banan så borde de gå bra