Publicerat November 18, 201510 yr Funderar på att försöka nypa en dov nu när brunstuppehållet är över. Finns det anledning att vänta nån/ett par veckor att nedlägga handjur map. eventuell brunstsmak på köttet? /Må
Publicerat November 18, 201510 yr Beror säkert på vad du tänker välta omkull. Trofé-hjortarna lever riktigt hårt och kan vara på gränsen till utmärglade, men även vid rätt god vigör beroende på konkurrens i området och det kan säkert påverka smaken beroende på vilken variant man nedlägger. Dovspetsar som inte konkurerar på samma nivå har jag inte märkt några större fel på annat än att de utvändigt är lortiga och luktar piss. De uppför sig på samma sätt som de större hjortarna, men får inte "slåss" på samma sätt vilket inte eldar samma mängder energi. De brunsthjortar jag fällt har varit tomma på fettreserv, medan spetsarna varit mer normala "inuti" och med bättre hull. Jag sköljer och tvättar dem rätt noga innan jag börjar urtagningen, om det gör faktisk skillnad kan jag inte empiriskt bevisa... Hade jag haft valmöjlighet hade jag fällt spets före större dovhjortar, eller som vanligt hellre smalhind och fläskhind om den senare går utan kalv. De större hjortarna är förvisso svårare att komma åt senare på säsongen, men roligare när de är i full vigör. De är mest slitna, lortiga och fula direkt efter brunsten. /M
Publicerat November 18, 201510 yr Jag bjöds på kött i helgen, ryggbiff från hjort, dov, en tugga räckte för min del, den var kryddad med en allvarlig ton av brunst och lite annat, en ren plåga att äta så om jag vore i dina kläder hade jag siktat på en spets, i dubbel mening. /Christian
Publicerat November 18, 201510 yr Jag sköt en halvskovel två dagar före brunsten för många år sen,den fick bli hundmat då den var totalt oärlig. Efter det har jag som redan sagts bara skjutit spetsar veckan före och efter brunsten, Vidare så är dom kapitala rätt magra nu,finns inte ett gram fett på dom. /Mike
Publicerat November 18, 201510 yr Författare Ok, inte en helt felaktig tanke i alla fall... Om jag inte minns helt fel så har vi begränsat oss i avskjutningen på dov till kalv och spets, då det är ett rätt nytt vilt för oss. /Må
Publicerat November 19, 201510 yr När det gäller handjur dov så brukar jag köra uppehåll 1 okt - 1 dec. Det är ju tyvärr inte så att de brunstar exakt efter vår utsatta jakttid Ibland är den sen ibland tidig, samt att det skiljer sig på områden och individer.
Publicerat November 19, 201510 yr Författare När det gäller handjur dov så brukar jag köra uppehåll 1 okt - 1 dec. Oavsett storlek/ålder? /Må