Publicerat November 20, 201510 yr Har lite funderingar såhär på kvällskvisten. Jag har inte gått eftersök mycket snarare kontrollspårat någon gång. Dock har jag senaste 2 helgerna fått/råkat bli med eftersök. Det som är min fråga är hur tänker ni andra med skottplacering, jag har fått "lära" mig att skadat vilt skjuter man när man får tillfälle skottplacering kommer som nummer två ( självklart utan risk för hundar och med kulfång) För 2 helger sen blev en typ 60 kilos gris påskjuten på drev för min hund, efter 600m blir det stopp och han får kontroll på det, när jag kommer fram blir det ett utfall och jag skjuter direkt, grisen hade kastat i skottet och träffen satt i korsryggen med förlamad bakdel som följd, snabbt fram och avsluta. Första skottet satt i dubbelhakan, under strupen men framför frambenen rejäl köttskada men inte dödlig. Idag fick jag spåra och tillslut släppa hunden på en skadeskjuten älgkalv. Träffen satt ( visade det sig) långt bak och långt ner i tarmarna inget blod mer än i början från skottet i skinnet. Den va lite slö men alla benen var med, hunden körde runt den i omgångar ståndskall/ gångstånd i drygt 1 mil dock buktade det ganska tätt. Den var extremt stöt känslig och sprang såvitt jag kom nära och ända gångarna den stog still så var den högt upp på berg så siluett kulfång... Tillslut kom den på egna bakspåret men hunden låg nära ( mellan benen på den) så jag körde en chansning vrålade in hunden och får stopp på kalven som tyvärr stannar i en gran ser konturer men det blir bom över, den spring iväg från mig och stannar med rumpan mot mig, jag tar skottet och resultatet är samma som med grisen fram och avsluta snabbt. Såhär i efterhand känns det dumt nu när jag skjutit 2 rövskott på 2 eftersök.. Har jag gjort rätt eller fel? Skulle jag ha varit lite kyligare och väntat ut lägena, idag vart det nästan mörkt dessutom. Skulle aldrig skjuta likadant på friskt vilt och självklart inte om djuren varit i sämre skick än vad de var.. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat November 20, 201510 yr Du har avkortat lidandet, eller hur och det rätt så avsevärt enligt min andra hands bedömning, således har du gjort rätt. IOM att jag i praktiken inte sysslar med eftersök, annat än någon påskjuten gås som inte kommer iväg och hunden tar den, så är min åsikt enkel. Eftersök= få stopp på djuret och avliva det. Det medför således att du tar det bud som ges och chansar inte på att det ges fler, det kan det iofs men så länge hunden och andra är säkra, skjut. /CHristian
Publicerat November 20, 201510 yr Man tar första tillfället, bara det är säkert för omgivningen! Om det sen behövs ett eller fler skott till så är det som det är.
Publicerat November 20, 201510 yr Håller med, du har gjort helt rätt och jag tvekar inte på att göra samma sak själv på ett djur jag vet är skadeskjutet!
Publicerat November 20, 201510 yr Detta är en populär post. Inge fel med de du gjort. Men tror man med tiden blir lite kyligare. Tar hellre ett dåligt läge på djuret med hög säkerhet än ett bra läge med dålig säkerhet. S.
Publicerat November 20, 201510 yr Detta är en populär post. Du gjorde helt rätt! Jag gick på en mina för 2 år sen. Påskjuten kviga som blödde ymnigt och stannade efter 400 meter. Trodde den var "i slaktboden" när jag kom in på 25 meter så jag väntade på ett fint läge. Släppte något läge med ris i vägen. Borde gjort som jag brukar, skjuta på siluett bakom slyn bara hunden är säker. Skenade iväg 2,7 mil, hundbyte sen sket det sig... Sköts 1,5 månad senare helt förstörd. Träffen satt framkant bogen. "Skjut när det är säkert, de blir inte friskare i alla fall!" Det är mitt motto och det bryter jag aldrig mer.
Publicerat November 20, 201510 yr Författare Kanon med alla bra svar! Tackar och bockar så slutar jag fundera mer ingående på det! Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat November 20, 201510 yr Detta är en populär post. Man ta den chans man får. Risken finns att det bara blir den chansen... Kan inte ens räkna alla gånger jag skjutit då jag inte sett mer än ett öra, en klöv eller ett tryne. Till å med lite gris ragg... 5-8 strå såg jag och sköt..... I sämsta fall bommar vi och eftersöket fortsätter, något bättre om kulan tar i djuret då sänker vi iallafall farten på det. Bästa fall så slår det dit och vi kan fram och avliva eller så är det avslutat om kulan tar vettigt. Ang. spenat i i vägen... bara det inte är långt framför viltet så går en klass i kula igenom bra mycket bråte och är ändå dödlig. Nån meter brukar funka om vi har kulor som håller ihop bra... Är det busk längre från viltet så riskerar vi helbom och riskerar omgivningen då kulan lätt vinklar långt utanför djuret. Ju längre ifrån desto tokigare kan det bli... Lite exempel på ofria skottlägen... Första såg jag två framklövar och 10cm av benen. Å så lite grisragg...
Publicerat November 23, 201510 yr Håller med ovanstående.... Jag skjuter, även om jag inte vet vad som är fram och bak. Alla säkra skott som sänker farten tar jag!
Publicerat December 15, 201510 yr Skjuter så fort det går att ta ett skott säkerhetsmässigt. Att det sen blir skott i helfigur ibland får man ta