Publicerat November 20, 201510 yr Fick hem Tikka-kombin idag. 12/6,5x55. Det sitter ett äldre aimpoint 3000 på, i Tikkas snabbfäste. 1-tums ringar. Men det är klart man måste ändra på nåt! Och liiiite förstoring skadar ju inte! Det som finns hemma som skulle kunna passa är ett äldre Bushnell Banner 1,5-4 (sitter på .30-06:an nu), ett Leupold 2-7 (sitter på .22wmr, kan dock ha för stort objektiv) och ett Helia S 4x (sitter på .22-pumpen, kan också vara för stort). Vad jag ska jaga? Det som erbjuds, strävar efter att ha en flexibel garderob! Några förslag på sikte? Alltid kul med nåt nytt! Kraven är att snabbfästet med 1-tumsringar ska funka, och att hagelskyttet ska funka med kikaren. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat November 20, 201510 yr Leupold 2-7 om inte så mkt fågelskott kommer att räknas in. Annars gör per erik om fästet så du kan använda sako optilock 30mm ringar oxå. Men blir ju en merkostnad.
Publicerat November 20, 201510 yr Författare Leupold 2-7 om inte så mkt fågelskott kommer att räknas inMen hur funkar det med hagel tror du? Vill man inte ha "äkta" 1 ggrs förstoring för det?Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat November 20, 201510 yr Jag köpte en swarre 1.25-4 just för hageljaktens skull men även kunna använda kulpipan vettigt ut till iaf 100m. Dock har typ leupold vx1 inte spec roligt varken optiken eller synfältet. Finns såklart andra bra 1-4 men det är oftast dessa som är beg. Honken sålde ju en 1.5-5x24 här på forumet förut men annonsen verkar borta. Dom är ruskigt trevliga! Funkar bra för hagel oxå. Men 30mm tub.
Publicerat November 21, 201510 yr Författare Hmmm, du har en poäng att mesta nu är 30 mm-tubar. En snabb koll på Torsbos hemsida visar att det i princip bara är Leupold som har lågförstorande (1-4, 1,5-5) med 1-tumsrör... Är det jättemycket tubseende på dem på lägsta förstoringen? Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat November 21, 201510 yr Jag hade en Leuplod vari x 2 1-4 som jag gillade, jag hade vanligt duplex, tyckte dock det var aningen klent till snabba hagelskott, med det finns ju heavy duplex som är grövre och tyska ettan också.
Publicerat November 21, 201510 yr swarre z3 har 25,4 tub, men 3-9 kanske är för stort? jag har z6i 1-6x24 (30 tub) men tar bort det om jag tror på hagelskott!
Publicerat November 23, 201510 yr Författare Tack för tips! Ja, 3-9 är nog lite stor förstoring. Turbo Hunter tipsade om att droppa Tikkas egna fäste och istället köra Warnes QD för 11 mm spår. Då går det att få ner montagehöjden, och dessutom kunna ta en 30-mm kikare. Även om det inte blir en z6i, hur gärna jag än velat, så ökar möjligheterna! En tillfällig lösning kan kanske ändå vara en Leupold 1-4, tack för tipset med heavy duplex Upptag71! Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat December 2, 201510 yr Jag kör primärt med en Leupold VX-II 2-7X33 med Heavy Duplex på min Heym-kombi (har även en Zeiss Diavari C 3-9X36 och en Docter 6X42 till den). Bra val av kombi för övrigt, Tikka M77K brukar skjuta snorbra..
Publicerat December 2, 201510 yr Jag hade ett fast zeiss 6x42 på min gamla tikka m77k. Det var en drömkombo, men då använde jag bössan mer som ett kulvapen med hagelmöjliget än tvärt om. Det var inte lätt att ta flyktskott på duvor, men det gick....
Publicerat December 2, 201510 yr Författare Tack för svar doenitz och Älgflugornas herre! Jag slog till idag på en bättre begagnad Leupold 1-4 för en billig peng. Behöver nog komplettera med en fast 6x42 på sikt ;-) Skickat från min iPhone med Tapatalk