Publicerat November 20, 201510 yr Ska investera i en halvis på kulsidan också. Har startat en liknande tråd i hagelforat... Her problem med rekylen pga diskbråck i nacken. Vill därför ha en havauto för den lägre rekylen. Jag har testat en Browning longtrac composit i 308 som jag tyckte kändes fin. Gillade stockningen ocskå. Vilka alternativ ser ni till den? Har sneglat lite på Sauer 303 som ju verkar riktigt fin, men tyvärr lite dyr... Ni som har Browningen, hur trivs ni med den?
Publicerat November 23, 201510 yr Jag förstår att det inte är det svar du vill ha, men för en studsare är jag personligen övertygad att det är bättre att välja en cylinderrepeter i lättare klass ett-kaliber men med tyngre stock än en halvautomat. En 6,5x55 (eller 7mm-08, 6,5x47 eller liknande om du gillar udda) i ett tyngre vapen är förmodligen långt mycket behagligare är skjuta än en Longtrac i 308.
Publicerat November 23, 201510 yr ...annars kan du ju kolla på t.ex. Benelli´s Argo! Min i 30-06 är riktigt fin rekylmässigt. Den tillverkas även i den lite mjukare .308 även om jag inte sett den till försäljning i Sverige av någon outgrundbar anledning.
Publicerat November 23, 201510 yr Snart måste vi väl tyvärr lämna in våra halvauton tack vare EU. Det ser mörkt ut, inte lär vi få någon ersättning heller. Ett dåligt läge att fundera på att köpa halvauto.
Publicerat November 24, 201510 yr Författare Vet att det finns argument mot halvautomat. Men jag trivs med 308 kalibern och vill inte ha ett för tungt vapen pga att jag förutom nacken har problem med andra leder också. Vet att lättare vapen ger mer rekyl men tycker att browningen kändes helt ok. Ett alternativ är ju ljuddämpare på repetern men då blir ju vapnet längre vilket jag inte uppskattar i skogen. Skulle ju kunna sätta en på min cz 557 Lux men tycker att den är snygg som den är med sina öppna riktmedel, dessutom blir den ju tyngre. Men iof kanske jag kan köpa ett syntetvapen med kort pipa och ljuddämpare. Det är definitivt ett alternativ. Typ tikka t3 battue. Skulle i vart fall vara kul att se hur det käns... Well, kanske hittar nån med ett sånt vapen eller liknande som vill ha ett tätskjutande, snyggt och mer klassiskt vapen i stället!
Publicerat November 25, 201510 yr Författare Ser ju kanon ut HS_Merkel! Vad är det för bössa och dämpare?
Publicerat November 25, 201510 yr R93 i 308win med kortad pipa och Aim-zonic predator dämpare. Enormt snäll att skjuta med. Funderat på att bygga liknande på en T3 i 6,5x55 men med en hausken 224 istället och kornfot bakom. Pipa 45cm S.
Publicerat November 25, 201510 yr Författare Jo, Blaser är fina. Kände på en läderbeklädd helstock ned tumhåkskolv i somras. Riktigt fin! Men för dyra just nu... Jag har också funderat på en T3. Vet du om den har kaliberanpassade lådor? Annars kanske det blir ett budgetalternativ i Howa. Eller så börjar jag med att korta pipan på min cz och monterar dämpare. Fan att det ska vara så svårt
Publicerat November 25, 201510 yr Författare Ok! Då går den bort för mig. Om jag ska byta bort cz:n vill jag ha trepunktsäkring, kort låda och syntet/composite-stock Helst löstagbart mag men det är inte ett måste.
Publicerat November 25, 201510 yr Vet att det finns argument mot halvautomat. Men jag trivs med 308 kalibern och vill inte ha ett för tungt vapen pga att jag förutom nacken har problem med andra leder också. Vet att lättare vapen ger mer rekyl men tycker att browningen kändes helt ok. Ett alternativ är ju ljuddämpare på repetern men då blir ju vapnet längre vilket jag inte uppskattar i skogen. Skulle ju kunna sätta en på min cz 557 Lux men tycker att den är snygg som den är med sina öppna riktmedel, dessutom blir den ju tyngre. Men iof kanske jag kan köpa ett syntetvapen med kort pipa och ljuddämpare. Det är definitivt ett alternativ. Typ tikka t3 battue. Skulle i vart fall vara kul att se hur det käns... Well, kanske hittar nån med ett sånt vapen eller liknande som vill ha ett tätskjutande, snyggt och mer klassiskt vapen i stället! T3 Battue är inte gängad för dämpare, men varför inte en T3 Lite gängad, ca 102 cm och 2,7 kg. Kostar ju att kapa och gänga pipan också och resultatet blir inte alltid bra!
Publicerat November 25, 201510 yr Författare T3 lite är ok men skulle vilja ha battue-riktmedlen. Men jag vill ha en kort låda och som jag förstått det har inte t3 det. Om det blir Sako blir det i så fall en 85 finnlight, black bear eller möjligen en a7 spm jag tycker känns prisvärd. Hur står sig en 85:a mot exempelvis en sauer 101 eller 202? Den sistnämnda är nog den skönaste bössan jag har skjutit.
Publicerat November 26, 201510 yr Personligen så tycker jag att du kan köpa en Browning automat om du vill ha en. Välj modellen HC med uppspännare. Den finns i en kort modell som heter Tracking, om jag minns rätt. Den var riktigt trevlig att hantera. Och det är inte ofta som jag fäller det omdömet om en halvauto... Företaget Vapenmekaniska gör snygga ljuddämparmonteringar på halvautomater, och även de nödvändiga justeringar som behövs. www.vapenmekaniska.se Själv så tycker jag att man sabbar de fina öppna riktmedlen med ett sådant ingrepp, men det avgör du ju själv. Behåll din CZ som den är, är mitt tips.
Publicerat November 26, 201510 yr Författare Det är tyvärr inget alternativ. Som jag skrev så har jag diskbråck i nacken och fixar inte rekylen...
Publicerat November 26, 201510 yr Fast du ville väl ha mjuk rekyl? En gasdriven/låst automat i kaliber .308 med ev. dämpare... Mjukare än så får du inte i klass 1. Åtminstone inte i en någorlunda portabel bössa.
Publicerat November 26, 201510 yr Författare Syftade på sista meningen att behålla nuvarande bössa som den är. Halvauto är fortfarande ett alternativ!