Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skillnad på hastigheter pga. yttertemperatur?

Featured Replies

Sköt 20 bulor hemmaladdade Scenar på 300m banan igår.  Mätte hastigheten på samtliga.

Laddningen var 47.8gr MRP, och snitthastigheten låg på 884.4 m/s, med två som "bara" hade 879.8, och en som hade 890.  Meddelavvikelsen låg på 3.81

Det som förbryllar mig lite, är att laddningen låg 0.2gr under tidigare försök, då jag testade laddstegen.  Då gav laddningen på 48.0gr en snitthastighet på 879.7 m/s.  Samma batch av krut och tändhattar, samma COL.

Den enda skillnaden var att när jag körde laddstegen, så var tempen +8 ute, och jag hade boxen öppen, dvs. hylsan/krutet hade ungefär samma temperatur.

Igår, så var det +1 ute, men jag hade magasinen och kulorna i en innerficka, så tempen på dom höll kanske 15-20 grader.

Kan detta göra såpass stor skillnad i hastighet??

Det enkla svaret är ja!

Sedan gäller det såklart att ha koll på statistiken också, framför allt när det är såpass småskillnader som det verkar vara i det här fallet. Att 10-20 graders högre kruttemperatur med MRP ger en hastighetsökning på drygt 0,5% låter synnerligen rimligt i mina öron.

//Henrik

• Author

Okay.  Det ligger något i det.  Lite synd bara att det troligtvis ändrar träffbilden lite också.  Hade ganska bra samling med 47.5 samt 48.0.  Dock hade den börjat visa tendens på lite större spridning vid 48.0, därför backade jag den 0.2

Annars relativt nöjd med resultatet på 300m.  Överkompenserade lite för vindavdriften, därav dom tre hålen till vänster om pappret.  Fjärde skottet tog aningen för långt till vänster, medan resterande hamnade betydligt tätare.  Hade kanske kunnat bli bättre med ett riktigt skjutstöd.

post-16582-0-44861300-1448287097_thumb.j