Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare på Browning Bar Short-Longtrac?

Featured Replies

Publicerat

Nu verkar det som jag aldrig trodde skulle hända ske, jag avyttrar nog Sauern mot en Browning.

Som vanligt när man besöker en jaktbutik går det åt pipsvängen.. :/

Huvudanledningen till att eventuellt byta är att Bar finns i vänsterutförande. Det plus att balansen faktiskt känns något bättre  på Browningen samt att efter nyår kommer en uppgraderad modell (nytt trycke) som ska vara lika bra som på Sauern.

Nu till frågan. Säljaren tyckte att jag skulle sätta på en ljuddämpare på den, vilket ju kan vara bra när man är hundförare. Hans tips var då en Stalon i aluminium som man kan skjuta hur många skott man vill utan att den blir för varm.

Vad tror ni om den kombinationen? Fungerar ljuddämpare bra på en Bar? Hur mycket längre blir bössan (jag vill ha en så kort bössa som möjligt)? I dag har jag 30.06 men är sugen på en 9.3, är det större risk att en 30.06 har problem att repetera med ljuddämpare än en 9.3 (givetvis kommer den lämnas in för justering av gastryck anpassat för ljuddämparen)?

Denna modellen är det jag tänker köpa om det blir av: http://browning.eu/products/RIFLES/SEMI-AUTO/A-LTTRACKHC/

Publicerat

Har för mig att Stalon fixar dämpar-kitt till halvautomater - vet dock inte om du behöver en annan gasregulator till en Browning, jag är inte kunnig nog på den biten.

Men lura dig inte, alu blir skitvarmt - enda fördelen är väl att den svalnar lite snabbare än en dito i stål men inte fasen är den gjord för många skott i rad inte.

Jag har en Stalon Whisper i .308 och efter bara att par skott är mirage ett irriterande faktum. Med min ASE UTRA i stål kan jag skuta avsevärt fler skott innan mirage uppstår - men sedan får man vänta en bra stund innan den är handvarm igen å andra sidan...

Publicerat

Jag hade nog avvaktat och konstaterat själv om trycket är lika bra som på sauern. Låter som försäljarjargong....

/M

Publicerat

Om alla bar ser lika ut så kan du justera gastrycket på en skruv under framstocken.

Publicerat

Snygg bössa, och med 47 cm:s pipa är den väl max 95 cm? Vill ha :smile:

Publicerat
  • Författare

Om alla bar ser lika ut så kan du justera gastrycket på en skruv under framstocken.

Yes, det är så man justerar den. :) Så det är enkelt att ändra om man vill skjuta utan dämpare. Det är ju en av fördelarna med justerbart som inte Sauer har.

Publicerat

Hej.

Jag har en Browning bar longtrac 30.06 där jag har satt på en Stalon whisper, men har problem med omladdning. Vilket håll ska man vrida skruven på gasregulatorn för att öka gastrycket, in eller ut ?

Publicerat
  • Författare

Hej.

Jag har en Browning bar longtrac 30.06 där jag har satt på en Stalon whisper, men har problem med omladdning. Vilket håll ska man vrida skruven på gasregulatorn för att öka gastrycket, in eller ut ?

När man lämnar in vapnet till Stalon (vilket man måste göra när man sätter på deras dämpare) så ska man få med info om hur många varv skruven är justerad både för med dämpare och utan, så att du lätt kan ändra. Har du inte fått den har du nog problem och måste därmed skicka in den till Stalon igen för injustering.

Publicerat

Ok,  tackar för info.

Publicerat

Lämna in vapnet för att skruva ett kvarts varv på en skruv? Låter onödigt.

Laddar den inte om nästa i magasinet så skruva ut ett kvarts varv. Om den laddar om för hårt, viker hylsorna på mitten och kastar dem till grannkommunen så skruvar du in skruven.

Med reservation för att det är tvärt om man ska skruva. Men det märker man rätt omgående.

Publicerat

Ska testa med lite justeringar när det blir lite varmare ute, typ till våren  :thumbsup:

Publicerat

Modellen du länkar till, finns den i äkta vänster?

Publicerat
  • Författare

Modellen du länkar till, finns den i äkta vänster?

Japp!

• 3 weeks later...
Publicerat

min bar 9,3x62 funerar bra med stalon whisper den är gängad och ställd i tryck av stalon det gick väl på ca2000 för arbetet 47cm pipa

• 4 months later...
Publicerat

Nu har jag fått den att ladda om utan problem, fick skruva IN justerskruven till max så funkade det utan problem. Vet inte om det ökade eller sänkte gastrycket men huvudsaken är att det fungerar :)

Publicerat

jag kör bar 9,3x62 med 47cm pipa och en stalon whisper funkar perfekt kortning och inställning är gjort av stalon jag är helnöjd