Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny licens när polisen "tappat bort" vapen ur register?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

min gamla mor har beslutat sig för att sälja sin Beretta halvautomat som inte tittat utanför vapenskåpet annat än för den årliga rengöringen de senaste tio åren.

Hon bad mig att ombesörja försäljningen varvid jag bad henne om licensen. Nu visade det sig att hon inte har en aning om var den kan finnas utan hon skulle begära en kopia på licensen av myndigheten.

När hon tog kontakt med polisen visade det sig att vapnet inte längre fanns i deras register. Hon knatade iväg från polisen med instruktion om att "Sök en ny licens" varvid hon ringde mig för att be om hjälp.

Jag kände mig inte riktigt komfortabel med denna fråga och vänder mig därför till forumet för era tankar om hur jag bör gå vidare!

//Henrik

Publicerat

Som polisen bad henne göra - sök ny licens, innan den är i registret kan den inte säljas.

Det är inte vare sig den första eller den sista licensen som polisen "slarvat bort" i konverteringen till det nya systemet.

/T

Publicerat

Precis som pmt säger. Inget konstigare än att bara söka en ny licens på vapnet innan det säljs...

Publicerat
  • Författare

Det skall bli intressant att se hur/om myndigheten tänker ta betalt för handläggningen.

Jag får väl hjälpa henne att fylla i den nya ansökan utan överlåtare men med en förklaringen om vad som inträffat..

//Henrik

Publicerat

Borde rimligen gå att kontakta handläggarna innan så de vet att det är på gång, så att säga, och förklara hur det ligger till.

Ni borde kräva att det hela blir kostnadsfritt eftersom det är polisen själva har slarvat bort vapnet ur systemet.

Publicerat

Ja prova absolut att få ut en ny licens utan att betala då det är dom som slarvat. Återkom gärna här med hur det gick ☺

Publicerat

Ni borde kräva att det hela blir kostnadsfritt eftersom det är polisen själva har slarvat bort vapnet ur systemet.

Fast det är ju inte gratis att slarva bort licensen (180 om jag kommer ihåg rätt).

Publicerat

Fast det är ju inte gratis att slarva bort licensen (180 om jag kommer ihåg rätt).

Kopia på licens är 180kr, men licens är 250 (eller 700 för första). Frågan är hur polisen väljer att se på det. Tar fan bofinken säger de "svartvapen" och mummlar om olaga vapeninnehav.

T

Publicerat

Patetiskt att Farbror Blå inte har bättre styr på sitt eget system. Sedan kan man ge sig f*n på att dylikt förs som statistik under "stulet" av herr Thorsell..

Publicerat

Patetiskt att Farbror Blå inte har bättre styr på sitt eget system. Sedan kan man ge sig f*n på att dylikt förs som statistik under "stulet" av herr Thorsell..

Du behöver inte ge dig fan på det - det ÄR så. Stulna vapen är "förkomna ur registret" vilket även vapen som försvunnit i konverteringarna, åt båda hållen. Liksom även en hel del stulna licensfria luftpistoler eller mynningsladdare.

/T