Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

270 win eller 308 win

Featured Replies

Publicerat

Hjälp nu när man kommit på banan igen börjar suget efter en övningsbössa.

Jag hade sen tidigare en Husqvarna 1640 270 win som står kvar i skåpet.

Enda problemet var att vi blev ovänner dock berodde det på ammunitionen och inte vapnet.

Surheten har nästan gått över och jag har funderat om jag ska göra mig av med min vän och ersätta den med en remington 783 compact i 308 eller behålla husqvarnan och montera ett sikte.

Tanken är att vad det än blir ska den användas till allt från räv till älg.

Vet att det finns 13 g kulor till 308 så det hade vart kul och prova.

Tips och idéer?

Publicerat

Svårt val.. måste säga att .270 är mysig som fan.. lite extra plus för att den inte återfinns i varje vapenskåp. Jag sålde min för att jag inte fick tag på en Finnlight i den kalibern och fick *riktigt* bra pris på Finnlighten jag har i .308.

Köpeskott vet jag inte om det tagit sig något med utbudet? Rätt segt tidigare. Jag laddade själv och hade aldrig några problem därför.

Iövrigt så anser jag att en Husqvarna har mer själ och hjärta än vilken som helst nyproducerad Remington  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Svårt val.. måste säga att .270 är mysig som fan.. lite extra plus för att den inte återfinns i varje vapenskåp. Jag sålde min för att jag inte fick tag på en Finnlight i den kalibern och fick *riktigt* bra pris på Finnlighten jag har i .308.

Köpeskott vet jag inte om det tagit sig något med utbudet? Rätt segt tidigare. Jag laddade själv och hade aldrig några problem därför.

Iövrigt så anser jag att en Husqvarna har mer själ och hjärta än vilken som helst nyproducerad Remington  :thumbsup:

Jo jag gillar den och jag håller på att börja ladda själv så ammon blir nog inga problem.

Tanken var att den skulle få följa med på trafikeftersök och hundförarsysslor oxå där känns det som om 308 är snäppet bättre.

Idag har jag en hva 96 tror jag det är i 9,3x57 som trafikeftersöksklubba men man spänner slagstiftet då man styr fram slutstycket och den är lite tung och klumpig enligt mig därav tanken på en tung kula till 308 så man kan ha den till det oxå

Publicerat

270 w är en fin kaliber, men du får väl betydligt billigare övningsammo av hygglig kvalite till en 308:a? Typ Sako Range (Speedhead).

Publicerat

Kan varmt rekommendera 13g Norma Oryx kulan om du nu väljer .308Win. Funkar ypperligt till både Räv

och Rådjur. Säkert en ypperlig kula även till Älg, men har tyvärr själv ingen Älgjakt, så jag låter det vara osagt.

Publicerat

Tror inte en gris som går ur sårlega märker någon skillnad om den får en .270 eller en .308 i röven  :tongue:  Niohelatre däremot så börjar det nog svida lite.. Känns som du har ett utmärkt eftersöksvapen, pimpa det så det fungerar gött till ändamålet i stället?

Publicerat
  • Författare

Tror inte en gris som går ur sårlega märker någon skillnad om den får en .270 eller en .308 i röven  :tongue:  Niohelatre däremot så börjar det nog svida lite.. Känns som du har ett utmärkt eftersöksvapen, pimpa det så det fungerar gött till ändamålet i stället?

Jo det hade vart kul men det är arvegods och i princip nyskick och oborrad låda så det känns fel och skruva i den.

Kolla faktiskt upp vad det skulle kosta för ett tag sen om man skulle kapa pipan och ny kolv och priset skulle bli lite ungefär som en remington. Sen känns det lite fel att modda en alldeles ny klenod. Det är väl enda bössan man är rädd om i skogen egentligen

Publicerat

Om hållen är moderata hade jag valt 308w. Mångsidig kaliber med ett fantastiskt utbud av kulor och färdig ammunition. Skulle jag regelmässigt skjuta på längre håll hade 270 kunnat bli intressant. 

Publicerat

Nästan alla förespråkar och har 308 win! Därför hade jag valt .270...

Publicerat

Nja, jag kan vara lite vild, har 308 Win o lite annat, men ser helt klart behållningen av en 270 Win med TTSX eller annan lång kula för att kunna få bra genomslag. /CHristian

Publicerat

Givet 308 om mycket övningsskytte står på agendan.

1640 är ju inte direkt trevligt stockad för mycket skytte.

Vad det gäller jakt så fäller nog 308 det mesta som smyger runt i skogen och på samma avstånd som 270 når ut till.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Nja, jag kan vara lite vild, har 308 Win o lite annat, men ser helt klart behållningen av en 270 Win med TTSX eller annan lång kula för att kunna få bra genomslag. /CHristian

Ttsx e väl en kopparkula?! Det var just en kopparkula som gjorde att jag ställde in den i skåpet. Kulan är för hård och svampar inte upp tillräckligt. På rådjur och mindre vilt skulle det nog funka men inte på en älg blir nog vulkan eller nå annat mjukt

Publicerat

Annars är det rimligen tvärtom: Alltså att hårda kulor expanderar i större djurkroppar.  Och med de hastigheter som .270 kan ge, så borde det inte vara några problem att få expansion i älgar.

Men jag vet att enstaka Barnes-kulor har gått igenom stora djur som helmantel i princip. Men enstaka kulor alltså.

Vulkan i relativt fina kalibrar som 6,5-6,9 mm är inte mitt första hands-val för storvilt. Men visst går det.

Publicerat
  • Författare

Annars är det rimligen tvärtom: Alltså att hårda kulor expanderar i större djurkroppar. Och med de hastigheter som .270 kan ge, så borde det inte vara några problem att få expansion i älgar.

Men jag vet att enstaka Barnes-kulor har gått igenom stora djur som helmantel i princip. Men enstaka kulor alltså.

Vulkan i relativt fina kalibrar som 6,5-6,9 mm är inte mitt första hands-val för storvilt. Men visst går det.

Det är testat redan med Swift aframe i 270 det blir som en helmantel nästan. Sköt några älgar som resulterade i långa eftersök trots bra träff då skyllde jag på vapnet nåt år senare provade farsan naturalis i 7 mm Magnum med samma effekt därav min tveksamhet till kopparkulor

Publicerat

Det är testat redan med Swift aframe i 270 det blir som en helmantel nästan. Sköt några älgar som resulterade i långa eftersök trots bra träff då skyllde jag på vapnet nåt år senare provade farsan naturalis i 7 mm Magnum med samma effekt därav min tveksamhet till kopparkulor

Hur kan du får långa eftersök av A-fame??? Jag har skjutit x antal med a-frame o ingen har gått mer än ca 10 m o några har fallit på plats. Då är det visserligen en 8 mm rem mag som jag har skjutit med o har därmed lite mer att skjuta med än en 270.

post-144-0-25917000-1448616746_thumb.jpg

Publicerat

Jo det hade vart kul men det är arvegods och i princip nyskick och oborrad låda så det känns fel och skruva i den.

Kolla faktiskt upp vad det skulle kosta för ett tag sen om man skulle kapa pipan och ny kolv och priset skulle bli lite ungefär som en remington. Sen känns det lite fel att modda en alldeles ny klenod. Det är väl enda bössan man är rädd om i skogen egentligen

Min åsikt här tar inte hänsyn till affektionsvärdet i en släktklenod, men ibland kan det vara nyttigt att vara pragmatisk och se på funktion före andra saker.

En 1640 härstammar från forna dar där det var öppna riktmedel som gällde och det här med ergonomi, rekylupptagning osv inte riktigt var högsta mode än och skall en sådan bössa återupplivas 2015 med de kunskaper - och krav - vi har i dag så får man både såga, borra och modda innan det blir riktigt bra. Det är min syn på jakt och skytte i alla fall när det kommer till själva vapnet.

Känns det inte rätt att bygga om din släktklenod så är det en sak men jag är beredd att sätta en slant att det inte är ammunitionen ni blev ovänner över utan det var den - i mina ögon - värdelösa stockningen, och det löser man bara på ett sätt. En ombyggd och omstockad 1640 slår en Remington alla dar i veckan om det är gjort av någon kompetent vapensmed.

Med det sagt så är det ingen dum idé att köra vidare på 270 Rem om du bygger om bössan, annars får du väl titta på någon ny bössa.

.308 är ju ofantligt mycket mer lättillgängligt om man ser till köpeplugg men i skogen på normala avstånd spelar det nog föga roll. Jag hade trots allt valt 270 Rem eftersom du laddar själv.

Vad gäller eftersök och val av kaliber så är 9.3 ett riktigt bra val. Får du tag i 325gr Oryx och laddar själv så har du en riktigt bra patron för eftersök! (ja, jag vet att jag tjatar om denna kulan men bland de bondade kulorna så är den helt enkelt bäst ;) )

Mina fem öre vad gäller kopparkulor är raka motsatsen till bondade blykulor, som skall vara tunga och långsamma. Kopparkulor skall vara grova, lätta och snabba helt enkelt, och här har Henrik m fl gjort tester som övertygat mig om att det är en möjlig väg framöver, men visst finns det nackdelar också. Skulle jag sadla om till kopparkulor i dag hade jag valt .416 Rigby och TTSX, men på 7mm segmentet hade jag förmodligen fortsatt med bondade blykulor, men det är bara eftersom jag har så lite praktisk erfarenhet av kopparkulor än och jag vet hur traditionella kulor fungerar i de flesta lägena. Långa (onödiga) eftersök på djur är aldrig roliga och jag personligen känner mig rätt rutten om jag har orsakat ett djur onödigt lidande, men med rätt fart så skall kopparkulor fungera också enligt de som vet. Jag är inte där än...

Publicerat
  • Författare

Hur kan du får långa eftersök av A-fame??? Jag har skjutit x antal med a-frame o ingen har gått mer än ca 10 m o några har fallit på plats. Då är det visserligen en 8 mm rem mag som jag har skjutit med o har därmed lite mer att skjuta med än en 270.

Du svarade ju på din egen fråga!!! Hahaha smiley smiley smiley

8 mm Magnum är bra mycket mer krut i än 270

Publicerat

Jo men det är ju som att jämföra en hammare och en slägga!  :tongue:

Med tillräckligt många joule så spelar kulan föga roll om jag skall vara ärlig... ;)

Publicerat
  • Författare

Min åsikt här tar inte hänsyn till affektionsvärdet i en släktklenod, men ibland kan det vara nyttigt att vara pragmatisk och se på funktion före andra saker.

En 1640 härstammar från forna dar där det var öppna riktmedel som gällde och det här med ergonomi, rekylupptagning osv inte riktigt var högsta mode än och skall en sådan bössa återupplivas 2015 med de kunskaper - och krav - vi har i dag så får man både såga, borra och modda innan det blir riktigt bra. Det är min syn på jakt och skytte i alla fall när det kommer till själva vapnet.

Känns det inte rätt att bygga om din släktklenod så är det en sak men jag är beredd att sätta en slant att det inte är ammunitionen ni blev ovänner över utan det var den - i mina ögon - värdelösa stockningen, och det löser man bara på ett sätt. En ombyggd och omstockad 1640 slår en Remington alla dar i veckan om det är gjort av någon kompetent vapensmed.

Med det sagt så är det ingen dum idé att köra vidare på 270 Rem om du bygger om bössan, annars får du väl titta på någon ny bössa.

.308 är ju ofantligt mycket mer lättillgängligt om man ser till köpeplugg men i skogen på normala avstånd spelar det nog föga roll. Jag hade trots allt valt 270 Rem eftersom du laddar själv.

Vad gäller eftersök och val av kaliber så är 9.3 ett riktigt bra val. Får du tag i 325gr Oryx och laddar själv så har du en riktigt bra patron för eftersök! (ja, jag vet att jag tjatar om denna kulan men bland de bondade kulorna så är den helt enkelt bäst ;) )

Mina fem öre vad gäller kopparkulor är raka motsatsen till bondade blykulor, som skall vara tunga och långsamma. Kopparkulor skall vara grova, lätta och snabba helt enkelt, och här har Henrik m fl gjort tester som övertygat mig om att det är en möjlig väg framöver, men visst finns det nackdelar också. Skulle jag sadla om till kopparkulor i dag hade jag valt .416 Rigby och TTSX, men på 7mm segmentet hade jag förmodligen fortsatt med bondade blykulor, men det är bara eftersom jag har så lite praktisk erfarenhet av kopparkulor än och jag vet hur traditionella kulor fungerar i de flesta lägena. Långa (onödiga) eftersök på djur är aldrig roliga och jag personligen känner mig rätt rutten om jag har orsakat ett djur onödigt lidande, men med rätt fart så skall kopparkulor fungera också enligt de som vet. Jag är inte där än...

Du har rätt i att stockningen hjälpte till med att jag ogilla den, magnumen är nästan trevligare att skjuta med.

Nu är 270 inget arvegods så den är jag inte så rädd om.

Däremot 9helatrean är en oborrad Husqvarna 96 eller 146 det har gått Max 20 skott genom pipan då jag tog över den.

Enda nackdelen är att man spänner slagstiftet då man styr fram slutsycket, nåt jag inte riktigt gillar men det skulle kosta nästan lika mycket att modda den som en ny tikka i 57 eller 62. Så då har jag hellre kvar historian och lägger 2000kr till på en bössa jag inte behöver vara rädd om

Publicerat

Du svarade ju på din egen fråga!!! Hahaha smiley smiley smiley

8 mm Magnum är bra mycket mer krut i än 270

Jepp! :thumbsup:

En aning mer typ 82 grain MRP fulladdad o 220 gr A-frame i toppen. :thumbsup:  :tongue:  :biggrin:

Storklas o Lillklas. :thumbsup:

Publicerat

Jo men det är ju som att jämföra en hammare och en slägga!  :tongue:

Med tillräckligt många joule så spelar kulan föga roll om jag skall vara ärlig... ;)

Helt rätt Wizard! :biggrin:

Fullt genomslag precis bakom bogen på älgarna. :thumbsup: Även om de är skjutna genom bogen så är det fullt genomslag.

Jag har aldrig haft en älg som har gått mer än 10 m som är skjuten m A-frame 220 gr i 8 mm rem mag. :thumbsup: