Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Input på jaktplanering

Featured Replies

Publicerat

Halloj!

Skulle behöva lite input på en jaktplanering på helt ny mark. Området är en begränsad ö, och hela ön är öppen för jakt (dock ej skjutning på bebyggd tomtmark, det innefattar inte skottlossningstillståndet).

Här kommer ett utkast för diskussion på två drev efter rådjur. Tillgången på djur är god och de är relativt folktama. Jag uppskattar det till minst 20 djur på ön. Öns bebyggelse består främst av fritidshus.

Blått är drevets (8-15 pers) huvudrörelser, svart är pass med skjutriktningar, grönt är vägar och ljusblått är tomtmark.

Huruvida man skall börja på norr eller söder vet jag inte, vad tycker ni?

Jag har räknat med att vi blir 7-8 skyttar. Endast hagelvapen kommer att användas.

Men som ni ser så är det bara 5 pass markerade på vardera drev. Kom gärna med kompletteringsförslag, eller andra förslag över huvud taget! Svartprickat område tänker jag 1-2 skyttar. Har inte rekat området än.

Som ni ser är nu mitten på ön ganska ”tom”. Men jag räknar med att inga djur uppehåller sig där eftersom vi kommer samlas och utgå från det öppna fältet från mitten på ön. Start på dreven sker från Viken på södra samt fastigheten i nordväst.

Tacksam för input!

post-12739-0-62139800-1448660697_thumb.p

post-12739-0-52235600-1448660795_thumb.p

Publicerat

Känns lite omöjligt att spekulera, du måste se markerna, se hur marken ser ut.

Publicerat

Stäng av där det är smalast, eventuellt nån skytt inne i såten. Drev med bara folk? En par kortdrivare sku annars va optimalt om djuren är männskovana. Jaga norra/södra först beroende på vinden för dagen.

Publicerat
  • Författare

Stäng av där det är smalast, eventuellt nån skytt inne i såten. Drev med bara folk? En par kortdrivare sku annars va optimalt om djuren är männskovana. Jaga norra/södra först beroende på vinden för dagen.

Vi kommer ha en separat jakt med liten tax, bara folk och kopplade hundar denna gång.

Publicerat
  • Författare

Känns lite omöjligt att spekulera, du måste se markerna, se hur marken ser ut.

Jo jag känner marken hyffsat bra, dock inte lika bra på norra 1/3-delen.

Höjdkartan och flygfotot borde ge er andra ett hum dock.

Publicerat

Nån till skytt efter strandlinjen?

Ödjur gilla dom.

Publicerat

Kanske står men hur stor är ön?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat

Är djuren människo vana brukar det funka dåligt med folkdrev.

Det trycker hårt å snurrar bara runt drevkarlarna å går sällan ut till skyttarna. Stötande hund brukar funka bättre.

Publicerat
  • Författare

Västra strandlinjen är naturligt blockerad ungefär på mitten, östra likaså på södra delen. Resten är tanken att drevet får med sig.

Vi har haft ett folkadrev tidigare och det funkate hyffsat, då jagade vi dock på en mindre del av ön. Jag var inne på stötande hund med, men blev nerröstad av resten då de tycker det går för fort då.

Den finns en skala längst ner på bilden som markerar 100m.

Bra input, keep it comming! :)

Publicerat

har jagat på ö i större delen av mitt jaktliga liv. tycker stöthundar funkar halvdåligt då djuren ofta bara går undan och ställer sig så fort stöthundarna släppt. det som funkar bäst hos oss både resultatmässigt och jaktupplevelse är drivande hund. posta som vanligt när man jagar rådjur på kullarna men även som någon nämnt så man kan skjuta ner till vattenbrynet. det är inte ovanligt att rådjuren går en bit ut i vattnet om det är långgrunt. jag har nog aldrig varit med om att rådjuren går i vattnet och simmar när de drivs men vildvin och älg gör det relativt snabbt.

Publicerat

Som tidigare nämnts är folkdrev på folkvana rådjur sällan något effektivt sätt att få djur i pass i sådan här klassisk badgästmiljö.

De uppenbara bristerna i planen för folkdrev förefaller vara;1) det framstår som ett latmansdrev, 2) saknas skyttar i bakpass. Lägg om drevkarlarnas rutter så att de inkluderar samtliga höjder och södersluttningar - för där kommer rådjuren befinna sig i synnerhet längre fram på dagen. Sannolikheten att djuren har fått koll på passkyttarna är stor. Även om sommarstugerådjur är nonchalanta så betyder det inte att de är ouppmärksamma. Chansen att de vänder bakåt är stor även oaktat detta. 

Taxjakt i sådan här miljö/terräng är annars väldigt  trevligt och om farbröderna gillar det hade jag skitit i det där folkdrevet och sett till att ha taxar för hela dagen och besatt alla bra passen släppt från lite olika håll under dagen och jagat på.  Givetvis bra om det är taxar och hundförare som har vett och ork på att leta på höjderna. Hundar som inte är vana vid att jaga i kuperad skärgårdsmiljö brukar ha svårt att ta sig fram och leta just uppe på höjderna (det har i regel inget att göra med benlängden på hunden - en erfarenhetsfråga). Hunden legitimerar dessutom sök uppefter husknutarna.

Stöthundarnas (och kortdrivare) är annars i särklass effektivast i denna typ av miljö. De skapar osäkerhet även hos de rådjur som inte drivs, så att fler djur kommer i rörelse och därmed i pass. Bocken som har en vorsteh i hasorna lär mycket riktigt ha bråttom men övriga förflyttar sig ofta makligt.  Vilket ger goda möjlighter till selektiv jakt om man är några stycken passkyttar. Inte så stor risk att geten ställer killingarna med tråkiga felskjutningar av "ensamma smaldjur" som följd.

Publicerat

Hur ser bemanningen ut gällande eftersöksekipage?

MVH
Alias

Publicerat
  • Författare

Hur ser bemanningen ut gällande eftersöksekipage?

MVH

Alias

Erfaren hundförare som har hyffsad kännedom om ön. Vem som går med tar jag beslutet då (om det behövs)

Publicerat
  • Författare

Kullarna är väldigt höga, och branta sluttningar. Högsta berget på södra sidan är 60m. Det är av hänsyn till drevet som jag inte lagt någon "slinga" över topparna. Vi har haft en folkadrevjakt tidigare med gott resultat som sagt. Beroende på hur många det blir som går, så får vi se om någon orkar traska där...

Taxjakt är redan inplanerad i mitten på januari.

Jag kompletterat med lite pass, men kanske skall byta något mot ett bakpass. tack för input! 8 skyttar i dagsläget.

post-12739-0-13099300-1449000645_thumb.p

Publicerat

Erfaren hundförare som har hyffsad kännedom om ön. Vem som går med tar jag beslutet då (om det behövs)

Låter vettigt.

Tänkte bara kolla så att det inte fallit mellan stolarna, då jag inte kunde se att det stod något om det i första inlägget. Är ju en ack så viktig del att kunna hantera situationen om något går fel.

MVH

Alias

Publicerat
  • Författare

Låter vettigt.

Tänkte bara kolla så att det inte fallit mellan stolarna, då jag inte kunde se att det stod något om det i första inlägget. Är ju en ack så viktig del att kunna hantera situationen om något går fel.

MVH

Alias

Det var så självklart att jag utelämnade det. Sorry.

Publicerat

Kullarna är väldigt höga, och branta sluttningar. Högsta berget på södra sidan är 60m. Det är av hänsyn till drevet som jag inte lagt någon "slinga" över topparna. Vi har haft en folkadrevjakt tidigare med gott resultat som sagt. Beroende på hur många det blir som går, så får vi se om någon orkar traska där...

Taxjakt är redan inplanerad i mitten på januari.

Jag kompletterat med lite pass, men kanske skall byta något mot ett bakpass. tack för input! 8 skyttar i dagsläget.

attachicon.gifrestenäs-2_gränser.png

Skall de tvunget ha folkdrev får de väl gå där viltet står... ;)

Får du med drevkarlar som orkar gå/klättra i bergen så ligger räven gärna högt på södersluttningar, och ofta på udden längs i söder - om vädret tillåter dvs.

Publicerat
  • Författare

Blir fint detta, 10m/s och 2-3mm/h imorgon...

• 3 weeks later...
Publicerat

Hur gick det?