Publicerat November 28, 201510 yr Ett inte helt klyftigt inlägg i debatten med tanke på rådande opinion och kommande EU-direktiv http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/skytt-uppmanade-till-att-skjuta-debattor /M
Publicerat November 28, 201510 yr Håller med om att det är obehagligt att en såpass impulsstyrd person har tillgång till vapen. Tyvärr är det lite för enkelt att kommentera saker offentligt idag. Man kommer ut till en bred massa med bara ett klick.
Publicerat November 28, 201510 yr Ja, inte är det direkt smart av honom, riktigt jävla korkat.......Men! Observera att jag absolut inte skriver det här i försvar! Väldigt få av de som på nätet skriver liknande, "skjut henne", "Lövén borde få en kula i pannan" osv.......skulle omsätta det i verkligheten,det är väl nåt de slänger ur sig, i de flesta fall.... Hursomhelst korkat och ogenomtänkt. Synd att inte all beter sig på nätet som i det verkliga livet,mer hyffs bakom tangentbordet!
Publicerat November 28, 201510 yr Känns trist att behöva skämmas för någon annan, brukar inte göra det men i detta fallet så! Här borde polisen knacka på och tillrättavisa.
Publicerat November 28, 201510 yr Somliga borde lära sig att tänka innan de öppnar käften men man får hoppas att detta blir en "tydlig" läxa. Självklart menar inte personen att man på riktigt skall skjuta någon MEN det spelar ingen roll för så säger man inte - inte minst med tanke på personens roll i sammanhanget. Jag hoppas det blir ett påtagligt straff för detta, även om det inte kommer att utdelas i domstol. Egentligen vill jag bara skrika IDIOT men i stället suckar jag och skäms lite för hur en del är funtade...
Publicerat November 28, 201510 yr Det är sådana personer som verkligen är skadliga för vår hobby. Egentligen mer än beslutsfattarna. Titta bara på ett par facebook-sidor om vapenägande, och kommentarerna från vissa banjospelande medlemmar. Inte undra på att polisen vill strama åt reglerna...
Publicerat November 28, 201510 yr Författare Tyvärr så är det nog som påpekats, det är alldeles för lätt att haspla ur sig nåt i ett tämligen banalt inlägg som sagt i "verkliga" livet skulle utgjort ett grovt olaga hot... Jag har säkerligen gjort det själv också nån gång. När det handlar om dessa saker är det nog att om vi i något av förbunden sagt nåt bra sprids det vidare till en eller två personer. Gör vi nåt vansinnigt sprids det till 20 st. Man har alltid sitt ansvar och i det här fallet blir vi alla lidande Jag kan förstå debattören ifråga. Har själv blivit mordhotad några gånger i jobbet å även om man släpper det hyggligt fort är det inte roligt... /M
Publicerat November 28, 201510 yr Som vapeninnehavare så medför det ett antal skyldigheter och en av dem är att använda hjärnan innan käften börjar glappa. När det dessutom handlar om skrift och inte tal så måste liraren ha använt ett antal hjärnceller mellan huvudet och tangentbordet och lyste inga varningslampor under den tiden så skall nog inte den personen ha ett sådant uppdrag heller, och jag skulle inte vara förvånad om så blir fallet på måndag heller. Vi kan helt enkelt inte säga sådana saker offentligt för taget ur kontext så blir det så extremt fel och det kan leda till riktigt trista saker. Våra ärthjärnor till politiker tror ju att de kan få bukt på mördare och terrorister genom att förbjuda halvautomatiska jaktgevär och när man visar upp ett sådant tecken på grav inkompetens så behövs inget mer bränsle till deras slutna diskussioner i sandlådan. Lyckligtvis är de flesta vapeninnehavare jag känner så pass intelligenta att de inte ens säger sådana saker även om de är på fest med jaktpolarna eller liknande, och skall vi vara ärliga så är vi som grupp en tämligen laglydig skara människor, men det har inte så mycket att göra med huruvida vi har vapen eller ej ty i slutändan är de flesta människor rätt sunda och har inte sådana tendenser - vilket gör det eventuella kommande förbudet ännu mer korkat! Ibland hade jag önskat att det fanns en hel hög med journalister och politiker här på jaktsidan så de kunde få se och läsa hur vi faktiskt resonerar och reagerar, men tyvärr så har jag flera gånger stött på dessa människorna och under diskussion har de snabbt backat undan eftersom jag förstört deras syn på kallblodiga mörda... erh, jägare, och det jag säger stämmer inte överens med den världsbilden de har på oss och eftersom den påhittade säljer mer lösnummer än verkligheten så vill de inte mer höra. Kommentarerna i den här tråden säger allt tycker jag och det är skönt att samtliga, eller väldigt många i alla fall, tar direkt avstånd från den typen av kommentar! Bra
Publicerat November 28, 201510 yr Detta är en populär post. Samhället måste ha noll tolerans mot detta! det får va slut med mordhot och näthat. Personen bör dömas för mordhot, Statuera exempel! kolla det tragiska i Trollhättan. Kontentan av det slappa hanterandet av näthat är att det blir omöjligt att sålla bland de som menar allvar och inte. Det skall inte spela någon roll om du hotar via käften eller tangentbord. Hot är hot. Fan, har folk inget hyfs längre?
Publicerat November 28, 201510 yr Håller faktiskt med Stalkern här. Oavsett hur oskyldigt det må ha varit ur personens synvinkel så är det trots allt ett väldigt rakt och vidrigt budskap. Det är faktiskt på sin plats att statuera exempel. Lika j-la illa som när den SD-kvinnan som sade att man borde ställa sig på Öresundsbron med en kulspruta nu när alla flyktingarna var på väg över. Givetvis menade hon inte allvar men det spelar fan ingen roll. Genomkorkat uttalande och även om hon blev utesluten ur partiet dagen efter så blev det ingen rättslig påföljd mig veterligen? När jag var liten så var det varken mer eller mindre mobbing men det skedde verbalt och publikt. I dag så mobbas folk "anonymt" på nätet och eftersom de då kan gömma sig bakom tangentborden så blir hoten allt mer grövre och grövre och det måste tas på allvar! Jag är extremt tydlig mot mina barn vad som är kurant och när man går över gränsen och jag accepterar INGET som ens är i närheten av hot och mobbing, och om vi vuxna blundar för till och med mordhot - som detta trots allt handlar om, även om det är 0% allvar - så måste det statueras exempel för att kraftigt visa att där gick gränsen.
Publicerat November 29, 201510 yr Författare Håller faktiskt med Stalkern här. Oavsett hur oskyldigt det må ha varit ur personens synvinkel så är det trots allt ett väldigt rakt och vidrigt budskap. Det är faktiskt på sin plats att statuera exempel. Lika j-la illa som när den SD-kvinnan som sade att man borde ställa sig på Öresundsbron med en kulspruta nu när alla flyktingarna var på väg över. Givetvis menade hon inte allvar men det spelar fan ingen roll. Genomkorkat uttalande och även om hon blev utesluten ur partiet dagen efter så blev det ingen rättslig påföljd mig veterligen? När jag var liten så var det varken mer eller mindre mobbing men det skedde verbalt och publikt. I dag så mobbas folk "anonymt" på nätet och eftersom de då kan gömma sig bakom tangentborden så blir hoten allt mer grövre och grövre och det måste tas på allvar! Jag är extremt tydlig mot mina barn vad som är kurant och när man går över gränsen och jag accepterar INGET som ens är i närheten av hot och mobbing, och om vi vuxna blundar för till och med mordhot - som detta trots allt handlar om, även om det är 0% allvar - så måste det statueras exempel för att kraftigt visa att där gick gränsen. Sant... /M
Publicerat November 29, 201510 yr Detta är en populär post. Med tanke på EU:s förslag att begränsa vapeninnehav så kan man kanske istället fundera på att begränsa tillgången till sociala media . Vissa kan verkligen inte hantera ett tangentbord...
Publicerat November 29, 201510 yr Jag försvarar absolut INTE heller hans uttalande. Tvärtom så tycker jag det va jävligt korkat att uttrycka sig så. Men det trissas upp mer bara för att han råkar ha vapen, anser jag. Ta en titt på exempelvis rovdjursföreningens fb där hot och önskningar om andra människors död och olycka förekommer lite nu och då. Inte ens moderatorn tar bort alla dessa inlägg och alla verkar komma undan med detta genom "åsiktsfrihet"