Publicerat November 28, 201510 yr Vad orsakar detta, Sjukdom, parasiter eller Cancer ? Älglever från en utmärglad älg som sköts idag.
Publicerat November 28, 201510 yr Författare Njurarna såg rätt stora ut. Mjälten väldigt liten och tunn.. Kollade inte körtlar. Ska besiktigas så jag ville inte skära i grejerna. Kollat runt lite på nätet. Skulle kunna va parasiten Leverflundra, drabbar idisslare kan även drabba människa läste jag mig till. Ett problem i vattensjuka beten verkar det som . Men om det köttet är ätligt vet i fan...
Publicerat November 28, 201510 yr Andra parasitförslag är echinokockinfektion (blåsmasksjuka) av dvärgbandmask (blåsmask). Uppdatera gärna tråden när du fått svar från besiktningen/analysen.
Publicerat November 28, 201510 yr Författare Ska se vad jag kan få reda på. Inbjuden som hundförare så jag va bara med och flådde osv.
Publicerat November 28, 201510 yr Är det stora/lilla leverflundran är det bara att kassera levern och äta köttet om inget annat hittas. Skär man ett par snitt brukar flundrorna gå att klämma ur gallgångarna. Men kan såklart vara något värre iom att hon var utmärglad.
Publicerat November 29, 201510 yr Författare Kontroll har skett idag och det va helt klart befogat att avliva enl de som kollade det. Prover har tagits och ska skickas in för ordentlig kontroll på vad som orsakat de hela. Fans grejer/förändringar i lungorna oxå. Djuret blev utdömt som människoföda. Ska bli intressant å få reda på mer framöver.