Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägsta förstoring

Featured Replies

Publicerat

Har i dag en Nikon monarchE2,5-10/56. Är nöjd men tycker att 2,5 är lite för stor förstoring på vissa pass. Finns ju en del optik med typ 1-6 osv, men det ger lite för litet maxförstoring för min smak. Har därför tittat på Delta 1,5-9/45. Har ett annat Delta jag är nöjd med. Ni dom jagat mycket drev med trånga pass. Hur mycket tycker ni det skiljer i praktiken på 1ggr och 1,5ggr? Att det blir lite sämre ljusstyrka kan jag leva med.

Publicerat
  • Författare

Verkar ju smart men blir det inte ett ganska osmidigt paket?

Publicerat

Är det inte bara bättre att du lär dig skjuta med båda ögonen öppna på 2,5x istället, jag har svårt att förstå vad annan optik kan göra för dig, ett mycket mer realistiskt alternativ är att ha snabbmontage och köra över öppna riktmedel om passet så kräver. /Christian

Publicerat
  • Författare

ChristianN. Jag sjuter alltid med båda ögonen öppna men tycker att det ändå känns som lite för stor förstoring. Men man kanske inte vinner så mycket på att gå ner till 1ggr. Att itnyttja de fasta riksmedierna är ett alternativ, övar med dem ibland men känner mig inte jättetrygg med dem. Men det kan ju antagligen en övningsfråga. Till saken hör att jag tycker nuvarande glugg är lite för klumpig och skulle vilja ha nåt smidigare, trots att det funkar helt ok och jag är väldigt nöjd med gluggen i övrigt...

Publicerat
  • Författare

De fasta riksmedierna hjälper nog inte mycket, möjligen de fasta riktmedlen. iPhone har ibland sin egen agenda.

Publicerat

Ett extra sådant på kikarsiktet eller uppe på fästet som du kan använda på riktigt korta håll. För mig funkar det perfekt. http://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.37.4416/delta-optical-delta-optical-mini-dot-Emed-montage-f och ett sådant http://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.17.2846/aimpoint-aimpoint-adapter-for-sekundart-montage

Skytte för mig, speciellt snabba skott på korta håll......innebär bra kindkontakt och en kolv som passar. Det borde vara helt omöjligt att få till med ett sånt montage.

Skaffa snabbfäste istället och använd två sikten, det är mitt tips, tex ett aimpoint.

Publicerat

Kan vara värt att påpeka att det oftast är skillnad i synfält mellan t ex ett 2,5-10x48 och ett 1-4x20, fastän båda är ställda på 2,5x förstoring.

2,5-10x48 är helt enkelt inte optimerad för sin lägstaförstoring.

Tänker själv växla mellan ett fast 2,5x som nu är på renovering och ett Aimpoint, på drevjaktsbössan.

Publicerat

Hade en SuB Zenith 2,5-10 som var riktig fin genom hela förstoringen. Med FD-riktmedlet funkade den alldeles utmärkt som drevkikare.

/Må

Publicerat

Jag har ett Leupold 2-12x42. Det står nästan alltid på 2x, men när det skymmer vrider jag upp till 6x (blir mycket bättre ljus) och ibland (sällan) vrider jag upp till 12 för att ta ett skott. Väldigt trevligt sikte!