Publicerat December 4, 201510 yr Jag har nyligen beställt mitt första vapen, en Browning bar short i kalliber .308 Tänkte ta med två kikarsikten hem nästa gång jag är i USA och skulle vilja ha lite synpunkter på de jag funderar på. Jakten jag kommer ägna mig åt är mestadels vakjakt på gris vid åtel samt drevjakt på blandade arter. förhoppningsvis blir det även lite smygjakt på råbock vad det lider. De sikten jag funderar på är ett: vortex crossfire II 1-4x24 belyst samt ett crossfire II 3-12x56 monterat med Leupold QR-ringar. Tror ni ja kommer kunna ha dessa en längre tid utan att köp begäret för nya blir för stort? recensioner och förslag på andra i samma prisklass emottages tacksammt.
Publicerat December 15, 201510 yr 3-12x56 är bra men jag hade valt 3-12x50 eller 2,5-10x50 56 får för högt montage enligt mig 1-4 r väl adlrig fel men jag hade nog valt å komplettera med ett aimpoint istället
Publicerat December 15, 201510 yr Hur står sig 1,2-5x36 i jämförelse som kompromiss eller ersättare till 1-4x24? Zeiss conquest DL finns för 5500:- norska på XXL om man har vägarna förbi. 7700:- i Sverige dock.
Publicerat December 15, 201510 yr Jag har provat x50 och x56 lins och kan konstatera att det är bra mycket smidigare med 50 lins. Den praktisk skillnaden mellan x50 och x56 vid jakt i dåligt ljus är ytterst marginell. Du vinner dock mycket med x50 i vikt, hanterbarhet och du kan även dra med bössan på drevjakt utan bekymmer. Satsa hellre pengarna på en ordentlig 2,5-10x48/50. Det går, som sagt, bra på drevjakterna och fungerar bra i dåligt ljus. Dessutom hamnar du lättare rätt från början med en trevlig kikare i ett mellan prissegment än när du köper två billigare sikten.
Publicerat December 15, 201510 yr Hade lagt dom pengarna på en 2.5-10x50 beg tysk eller annat märke. Lär dig använda öppna eller komplettera senare med ett lite bättre 1-4 eller kanske 1-6? . Och ska jag fortsätta vara sån så föreslår jag hellre warne qd eller leupold qrw ringar framför leupolds QR.
Publicerat December 30, 201510 yr Jag har två X50 gluggar, en Conquest 3-9X50 och en belyst Leupold VX-III 3,5-10X50. Dessa är jag nöjda med för min jakt, inga absoluta ljuskanoner men heller inte för klumpiga (1" tub på Zeissen bidrar till smidigheten)..Som Turbo Hunter påpekade torde en begagnad german i spannet 2,5-10X48 eller 3-12X50 fylla de flesta behoven, alt. öppna riktmedel och en 1,5-6X42 av bättre sort i snabbfästen..
Publicerat Januari 3, 201610 yr Som sagt en beg tysk är alltid en vinnare. Men skulle jag ta ett sikte med mig från USA , så hade jag köpt trijicon. Halva priset på dom där än vad dom kostar här hemma Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Januari 3, 201610 yr Skulle jag ta med ett sikte från USA hade jag tveklöst valt ett Leupold...eftersom det då...till skillnad mot Trijicon...är möjligt att få evt garantiservice på dem i Sverige. Kolla på Leupold VX-6...de är riktigt fina [emoji41]
Publicerat Januari 5, 201610 yr Leupold har länge kört med samma, gamla konstruktion. De är inte bäst och värst men svåra att slå (sönder) när det gäller optik i förhållande till pris/garanti/robusthet. De har inte speciellt många garantiärenden. Och måste man inte ha de sista minuterna varje skymningsjakt så tror jag att det är ett bra val...