Publicerat November 17, 200619 yr tänkte bara höra om nån här känner till det belysta kikarsiktet "Vakjakt 2,5-10*56"... finns att köpa på ett annat forum här på internet?nån som provat siktet ifråga?
Publicerat November 19, 200619 yr Författare ok, på det forumet där den säljs verkar en del vara hur nöjda som helst med det siktet, men alltså inget du skulle rekommendera Kindbo?
Publicerat November 19, 200619 yr Tjena! Har pratat med några som har Vakjakt's sikten. De är nöjda med siktet. Funderar själv på att skaffa ett 2,5-10x56.
Publicerat November 19, 200619 yr Författare ja, de som hade skrivit in storys var skitnöjda med sina sikten, det var därför jag tänkte förhöra mig här, så det inte bara var säljteknik att aööa tyckte de var så bra sikten!
Publicerat November 19, 200619 yr Vill inte låta som en prylnisse, men prova och jämför med ett bra sikte borde ni se skillnaden på framför allt skärpa och mörkeregenskaper.
Publicerat November 19, 200619 yr Håller med eskimån ;D Har själv provat mig fram från billigt till dyrt genom åren. Det finns en en otroligt tydlig korrelation mellan pris och funktion vid just nattjakt. Köp tyskt/österrikiskt/tjeckiskt, svider lite i början men hellre det än svordomar varje gång du går till skogen. Zeiss, Swarovski och Schmith&Bender, en klass för sig. Strax under (nästan obetydligt för 99% av alla jägare), Kahles-Helia, Meopta, Nickel, Pecar, Leupold vxIII
Publicerat November 20, 200619 yr Ja vi får se hur det blir men jag går i tankarna att skaffa ett 2,5-10x56 att sätta på 222.
Publicerat November 20, 200619 yr Tråkigt nog är det oftast så att man får vad man betalar för och då ffa när det gäller optik. Min teori om de som är nöjda med denna typ av otik är att de har antingen låga krav eller har de inte tittat i en Zeiss/Swarre/S&B alternativ vill de inte erkänna att de är missnöjda med sin budget optik. När jag själv var grön och nybarkad jägare och skulle handla optik uttalade sig en respekterad vapenhandlare om att det var endast en liten skillnad mellan "Kinagluggarna" och Zeiss mfl från toppskiktet. Idag vet jag att skillnaden är stor och att det var rent BS. Nu äger jag endast kvalitetsoptik och tänker fortsätta med det. Givetvis är valet upp till den enskilde men om det är priset som lockar tycker jag att du skall ta dig en titt på all fin begagnad optik som finns tillgänglig. De nya "Kinagluggarna" lockar kanske vissa konsumenter med sina stora objektiv och belysta riktmedel men de kan på inget sätt jämföras med dito Europeisk optik. Endel känner sig säkert trygga av de garantier som lämnas på "Kinaoptiken" vilka i sig är helt oväsentliga då det fortfarande är usel optik oavsett hur lång garantitiden är. Går de sönder och blir reparerade med stöd av garantin är de fortfarande "Kinagluggar", det blir ingen toppoptik hur man än vrider på det. Om budgeten var tight skulle jag hellre tagit en fast 6x42 alt 8x56 istället för "Kinaoptik" till jakten i gryning/skymmning. Om det är drevjakt du söker optik för går det ofta att hitta vettiga beg 1,1-4 alt 1,5-6 för rimliga pengar. Därtill samtycker jag med vad både eskimo1 och MKJ har skrivit, det är ett sunt förhållningssätt till optikaffärer. Precis som MKJ skriver är kvalitetsskillnaden påtagligast vid "nattjakt".
Publicerat November 20, 200619 yr jag vet mycket väl att man inte får samma egenskaper med ett vakjakt sikte och ett Zeiss. Det absolut viktigaste för MIG är att det är skottfast. Jag förstår att skärpa och mörkeregenskaper inte kommer att vara på topp. siktet kommer mest att användas till vakjakt på rådjur och på räv. Rävjakten kommer mestadels bedrivas när det är snö. (Om det blir någon).
Publicerat November 20, 200619 yr jag vet mycket väl att man inte får samma egenskaper med ett vakjakt sikte och ett Zeiss.Det absolut viktigaste för MIG är att det är skottfast. Jag förstår att skärpa och mörkeregenskaper inte kommer att vara på topp. siktet kommer mest att användas till vakjakt på rådjur och på räv. Rävjakten kommer mestadels bedrivas när det är snö. (Om det blir någon). Varför montera en klumpig 56:a om man ändå inte får 56:ans mörkeregenskaper. De "Kinagluggar" jag har tittat i har inte ens kommit upp i min minsta Swaroskis mörkeregenskaper... Vid vakjakt på rå och räv är det dessutom en stor fördel om man har bra optik som klarar bistra ljusförhållanden. Det viktigaste är inte att det är en 56:a, kvalitén på optiken är viktigare är objektivdiametern.
Publicerat November 20, 200619 yr Författare Kindbo: Jag hade inte varit aktuell för att köpa ett sådant sikte ändå, ville bara hör åsikter från medlemmarna här, då jag tror det finns lite mer kunskap och erfarenhet än där jag läste....tacksam som 17 för alla inlägg!
Publicerat November 21, 200619 yr Jag började min jaktliga bana med ett Taiwan-tillverkat Tasco Worldclass 2-7X32..Siktet gjorde utmärkt tjänst i 15 år innan jag gav det till svärfar då han behövde ett sikte till sina nyinförskaffade 6,5:a. Jag skaffade istället en Carl Zeiss Conquest 3-9X50 ifrån TOZ på andra sidan pölen till bra kurs (4500). Jag jagar mest råbock med min 6,5:a och ville därför ha vassare mörkeregenskaper. Så visst, en billig glugg kan fungera utmärkt men sannolikheten att det blir det motsatta är rätt stor. Min morfar fick ett "Husqvarna Jaktoptik 4X32" (tillverkat av Shirstone) i present som han lät montera på sin Hva 9,3X57..Det siktet tålde inte ens ett lätt sommaregn innan det såg ut som Lutzen inuti! Ren skit mao...
Publicerat November 21, 200619 yr Jag började min jaktliga bana med ett Taiwan-tillverkat Tasco Worldclass 2-7X32..Siktet gjorde utmärkt tjänst i 15 år innan jag gav det till svärfar då han behövde ett sikte till sina nyinförskaffade 6,5:a. Jag skaffade istället en Carl Zeiss Conquest 3-9X50 ifrån TOZ på andra sidan pölen till bra kurs (4500). Jag jagar mest råbock med min 6,5:a och ville därför ha vassare mörkeregenskaper. Så visst, en billig glugg kan fungera utmärkt men sannolikheten att det blir det motsatta är rätt stor. Min morfar fick ett "Husqvarna Jaktoptik 4X32" (tillverkat av Shirstone) i present som han lät montera på sin Hva 9,3X57..Det siktet tålde inte ens ett lätt sommaregn innan det såg ut som Lutzen inuti! Ren skit mao... Min farfar har ett (Husqvarna) Shirstone 2-7x32 på sin 30-06. Har funkat utmärkt. Innan satt siktet på en kombi som användes till rådjurs och räv jakt. Det är nog blandad kvalite på de där siktena.
Publicerat November 28, 200619 yr Varför köpa ett vakjakt sikte när du kan få ett Leupold eller Bushnell till samma pengar? Känns som ett betydligt säkrare köp att gå på ett känt märke som är erkännt bra. Då vet du vad du får för pengarna iaf och riskerar inte att köpa grisen i säcken.