Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SKK antar ny jakthundspolicy

Featured Replies

Publicerat

Bra Jobb Björn!

Publicerat

He he.. Finns en del inom retrivrarnas A-provs verksamhet som kanske inte lirar helt  :biggrin:  :biggrin:  :dry:  :sad:  :sad:

"Jaktprov på levande vilt får aldrig betraktas som en tävling, där användningen av jakthundar är ett självändamål, utan ska alltid bedrivas på ett sådant sätt att både jaktetik och djurskydd prioriteras. Det primära syftet med alla jaktprov är att dessa ska vara till ledning för avelsarbetet.”

Publicerat

Frågan är om inte de brittiska stående hundarna får ändra sina regler också. Där har man ju konkurrensbedömning i segrarklass. Undrar var man drar gränsen för "tävling"

Publicerat

Är inte mer än en intresserad hundägare men sett till hur det ser ut bland vissa raser i detta land så kan denna nya regel rädda många raser.

Jaktprov på levande vilt får aldrig betraktas som en tävling, där användningen av jakthundar är ett självändamål, utan ska alltid bedrivas på ett sådant sätt att både jaktetik och djurskydd prioriteras. Det primära syftet med alla jaktprov är att dessa ska vara till ledning för avelsarbetet.”

Med ovan text kan vi nog konstatera att de gemensamma Nordiska provreglerna får nog ses som passé då just ett nordiskt land talar i termer av "folksport och tävling."

Publicerat

Frågan är om inte de brittiska stående hundarna får ändra sina regler också. Där har man ju konkurrensbedömning i segrarklass. Undrar var man drar gränsen för "tävling"

Mig veterligen utses alltid en vinnare i resp. provklass vilket väl per definition gör det till en tävling...!?

Kan inte sätta fingret på det, men jag fick iaf. en liten olustig känsla när jag läste artikeln och utdraget ur den nya policyn.  :unsure: 

Publicerat

Mig veterligen utses alltid en vinnare i resp. provklass vilket väl per definition gör det till en tävling...!?

Kan inte sätta fingret på det, men jag fick iaf. en liten olustig känsla när jag läste artikeln och utdraget ur den nya policyn. :unsure:

Jo, så kan det vara men som jag fattat det så är det kvalitetsbedömning i öppen klass för de brittiska stående. Dvs. alla kan få ett första pris medan i segrarklass utser man en vinnare.
Publicerat

Jo, så kan det vara men som jag fattat det så är det kvalitetsbedömning i öppen klass för de brittiska stående. Dvs. alla kan få ett första pris medan i segrarklass utser man en vinnare.

Har ingen större koll på proven för de bittiska stående utan tänkte mer generellt. :-)

Undrar bara vem/vilka som får tolkningsföreträde när den nya policyn ska tillämpas i praktiken...

Publicerat

Det är ett kommatecken efter ordet tävling. Inte en punkt. Det uppfattar jag som att tävling är Ok så länge både jaktetik och djurskydd prioriteras. Uppfattar ni det verkligen annorlunda? Det får jag inte alls ihop med hur Björn resonerar varken i artiklar eller i diskussion.

Publicerat

Har svårt att tänka mig att Björn egentligen är så engegerad i fågelhundar![emoji6]

Publicerat
  • Författare

Har ingen större koll på proven för de bittiska stående utan tänkte mer generellt. :-)

Undrar bara vem/vilka som får tolkningsföreträde när den nya policyn ska tillämpas i praktiken...

Det finns väl en del att läsa på deras hemsida o bland regler.

Även om jag har varit medlem hos eng. setter så kan jag inte regler o allt vad det innebär.

http://fa-avance.se/ladda-hem/regler/

Publicerat

Det är ett kommatecken efter ordet tävling. Inte en punkt. Det uppfattar jag som att tävling är Ok så länge både jaktetik och djurskydd prioriteras. Uppfattar ni det verkligen annorlunda? Det får jag inte alls ihop med hur Björn resonerar varken i artiklar eller i diskussion.

Jag hoppas att du har rätt i det du säger. Jag vet inget om denne Björn sedan tidigare så jag har ingen uppfattning om var han står. Om det inte är den typ av konkurrensbedömning som vi diskuterar som avses så undrar jag vad de menar med tävling? Finns det något jaktprovsutförande som de menar?
Publicerat

Nej, egentligen uppfattar jag det inte annorlunda, men jag kan ändå inte hjälpa att jag fick en liten olustig känsla när jag läste det. Kanske mest för att det lämnas så pass öppet för tolkningar att jag ser en risk att det kan komma att missbrukas av oärliga jaktmotståndare. Förhoppningsvis, och troligtvis, är det bara paranoia från min sida, men jag kan ändå inte riktigt släppa känslan...

Publicerat

Det finns väl en del att läsa på deras hemsida o bland regler.

Även om jag har varit medlem hos eng. setter så kan jag inte regler o allt vad det innebär.

http://fa-avance.se/ladda-hem/regler/

Absolut. Min kommentar dock var inte direkt relaterad till de engleska stående utan var mer en generell tanke som slog mig när jag läste artikeln...

Publicerat
  • Författare

Absolut. Min kommentar dock var inte direkt relaterad till de engleska stående utan var mer en generell tanke som slog mig när jag läste artikeln...

Ok! Jag tänkte bara när du nämnde de engelska stående.  :smile:

Publicerat

Ok! Jag tänkte bara när du nämnde de engelska stående.  :smile:

Ingen fara! Jag skyller dock på Sun Flower som tog upp de engelska stående först. :-D
Publicerat

Ingen fara! Jag skyller dock på Sun Flower som tog upp de engelska stående först. :-D

Skyll inte på mig, jag har bara skrivit om BRITTISKA hundar. ;)
Publicerat
  • Författare

Skyll inte på mig, jag har bara skrivit om BRITTISKA hundar. ;)

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Publicerat

Kan vara trög men jag tolkar det som att proven inte skall vara ett självändamål mål utan ETT STRIKT verktyg för avel. Om det sedan drar folk, likt andra tävlingar eller om provens anses urtråkiga så är det inte relevant utan provets mening är att det skall vara ett avelsinstrument.

Hur som helst så är det bra att det blir ordning och reda i jakthundssverige då det verkar spreta rejält.

• 2 weeks later...