Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya funderingar angående klen klass2.

Featured Replies

Publicerat

Håller som vanligt när det gått ett tag mellan jakterna på att se över min garderob och nu ser det ut enligt följande:

Varberger 757 6,5x55 - Schmidt und Bender 2,5-10x56

Voere M98 30-06 - Zeiss Diavari V 1,5-6x42, Aimpoint 3000. Kommer att förses med mynningsbroms i mellandagarna för att bli mer lätthanterlig.

Kommer att ha ett Meopta 2100 3-9x42 över. Jag skulle vilja ha in en klen klass2 som ska bli det som 243:an aldrig blev, alltså något hyfsat smidigt i en kaliber kring 222rem någonstans för den renodlade småviltsjakten som blir mer och mer värdefull för mig nu när merparten av mina jaktdagar är riktade mot gris. Bockjakten har varit helig för mig förut, men nu är det ändå värdefullare med dom dagarna man får i augusti.

Nåväl. Det som jag står och vacklar mest mellan är väll om det är en repeterstudsare eller en kombi som jag ska välja. Precis som dom flesta av er här inne vet så är en kombi jämställd med en Kipplauf i mina ögon, men med möjligheten att avge ett hagelskott om ett läge skulle ges.

I studsarväg är jag väldigt svävande än så länge och har inte riktigt stakat ut någon väg. På kombifronten så lutar det väll mest mot någon Tikka M77 antingen med eller utan hane. Hur trångt blir det föresten att spänna upp hanen med sikte monterat? Har även sneglat en del på Brnos kombibössor men dom är oftast i 5,6x52R med allt vad det innebär med kulor och Laddverktyg.

Ni får gärna hjälpa till att sparka mig i rätt riktning och även komma med andra förslag som jag kanske själv inte har tänkt på.

Mvh

Joacim

Publicerat

Med MAK ringarna så blir montaget superlågt och lite småtrixigt att komma åt hanen. Men det går absolut men man bör ha någon halv sekund mer på sig i tid.

post-3905-0-93472300-1449826902_thumb.jp

Publicerat

Om du vill ha en vanlig repeter har jag en 222 Sako vixen till salu.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

En fråga i all välmening bara.

Är det någon mening att du köper en klass 2 öht?

Det känns som den bara kommer att säljas pga att den inte kommer anvöndas då även gris kan komma under bockjakten. Men för all del så är det trevligt med rena klass 2 vapen. Jag ser bara inte vad det skulle tillföra jjst dig som jagar mkt gris och redan ägen en 6.5a?

Publicerat

Vad får den kosta?

Har själv haft en brno 305 och en Tikka M77k som bägge sköt ruskigt bra,trycket på brnon lämnade mycket övrigt att önska men på tikkan var det riktigt bra.

Dock så kan man inte med den bästa viljan i världen kalla dom hyffsat smidiga med en vikt på runt 3.5 kilo.

Vill du ha en smidig kombi så lär du behöva leta bland dom som har alulådor(typ merkel sl2 men då kliver priset upp rejält) alt sån som Turbo har Tikka M70.

/Mike

Publicerat

Tänk en SL2 i 5,6x50R och kal 20, det är en varje dags pang att ha med sig, kan man sedan skjuta TSX i den också ie att den stabiliserar 50 grains kulor, vilket jag förstår att den gör så har man ett synnerligen kompetent klass 2 system med väldigt fin precision på jaktliga avstånd.

/Christian

Publicerat

Även Tikka M70 går att hitta med 5.6x50R,vansinnigt trevlig liten sak.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Låt oss bena ur lite här.

Dom MAK ringarna som du har TH är för låga med mitt Meopta och den biten som jag får upp siktet lär underlätta åtkomsten av hanen så då är det utrett.

Angående det här med att köpa, eller inte köpa en klass2:a. På den ena marken där grisar SKALL skjutas om säkerhet och etik tillåter, där följer 6,5:an med. Men på mammas mark kan jag med gott samvete släppa grisar nuförtiden - frysen är ändå full med griskött nuförtiden. Så där vill jag verkligen ha en för viltet anpassad patron/beväpning.

Borzaa: Jag tackar för erbjudandet men väljer att avvakta. Lagrar det dock i minnet.

Mike och Chris: Runt 5000kr är taket för denna bössan så SL2 mfl nyare kombivapen trillar tyvärr utanför ramarna här.

5,6x50R känns som en väldigt väl avvägd patron och den skulle helt klart fylla sitt syfte.

Tackar för infon om både Brno och Tikka. Då är det en M70 som jag ska söka efter, inte M77. Tackar och bockar för det.

Mvh

Joacim

Publicerat

Här en blaser es80 222/12 den är riktigt smidig och skjuter bra. Brukar inte ligga i blaser pris heller tror jag gav 5-6000 för min med skit kikare

Publicerat
  • Författare

Här en blaser es80 222/12 den är riktigt smidig och skjuter bra. Brukar inte ligga i blaser pris heller tror jag gav 5-6000 för min med skit kikare

Tack för tipset Lars.ska hålla ögonen öppna. En sak känns dock säker och det öl att satsa på en kombi för denna uppgift.

Mvh

Joacim

Publicerat

folk verkar fått upp ögonen för es80 bössorna så helt plötsligt har värdet ökat markant.

iaf var det så för några månader sen när jag kollade runt lite

Publicerat

Köper man en sl II så har man kombi för livet. Dom är sannerligen extremt bra på alla sätt.

Publicerat

När vi pratar kombibössor, hur står sig Blasers BBF 95 & 97 mot SL II?

Publicerat

Vaför inte en bergstutzen?

Har en i 222 Rem/ 7x65R.

222 pipan till  råv och rå och 7mm pipan om det dyker upp

större kräk! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

folk verkar fått upp ögonen för es80 bössorna så helt plötsligt har värdet ökat markant.

iaf var det så för några månader sen när jag kollade runt lite

Allt med Blaser i rubriken är ju i regel pissedyrt så varför skulle detta vara annorlunda? ;) Det är väll bara att vissa kommit på det senare än andra :D
Publicerat
  • Författare

Köper man en sl II så har man kombi för livet. Dom är sannerligen extremt bra på alla sätt.

Har förstått det, men då får det bli till att hoppas på att det trillar in någon vinst eller att mamma får sju rätt och jackpott på DD imorgon så man kan tulla lite på arvet i förskott ;)

Publicerat
  • Författare

Vaför inte en bergstutzen?

Har en i 222 Rem/ 7x65R.

222 pipan till råv och rå och 7mm pipan om det dyker upp

större kräk! :thumbsup:

Långt över budget - tyvärr.

Publicerat

Inte så hiskeligt dyra om man hittar en begagnad.

Har precis köpt en från -68.

Snelltryck på båda avtryckarna.

Bäva månde rävar,bävrar och annat otyg! :wink:

Publicerat
  • Författare

Inte så hiskeligt dyra

Det låter bra mycket mer än ~ 5000kr ;)

Mvh

Joacim

Publicerat

Jo,liiiiite dyrare förståss.