Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Udda montage... Hur lösa?

Featured Replies

Publicerat

En kollega har en (mycket?) äldre Sako Finnbear i 6,5x55.

Han lånade ett (också äldre) aimpoint av mig då han i helgen ska ut på drevjakt. När jag försökte hjälpa honom med snabbfästen blev det svårt. När han kollade på fästet så är det ett 11 mm kilspår bakom utkastarporten. Hanterbart om man vill ha QD-ringar, tex Warne. Men framför utkastarporten är det ett 16 mm kilspår!? Hur löser man det?

Ser ut som att bössan är oborrad så nya baser är inte den enkla lösningen.

Har inte kontrollmätt själv, men han löste det provisoriskt genom att byta kikare och lät sina befintliga ringar sitta på.

Är detta vanligt på äldre Sako Finnbear?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Är det inte Sakos vanliga tapered dovetail?

Har du en bild?

Publicerat
  • Författare

Har några mobilbilder, dock ingen närbild på främre kilspåret. Det jag reagerar för är att det är 11 mm bak och 16 mm fram... Men jag har inte mätt själv som sagt...725d5b64b5bb977bdef8f38d7f2c246c.jpg8c94b94cd53db37328e183efe7f53867.jpg42f2b21db0720a60ad8e55aaa5f975d7.jpg

Publicerat

Nog är det där Sakos double tapered dovetail. Ser ut som äldre Sako original ringar också. Enklast men tämligen dyrt blir ju optilock quickmount som fäster direkt i spåren. Sen finns leupold qr (bespottat av en del men jag tycker det funkar helt ok) och sen finns väl lite olika weaver/picatinny adaptrar av olika slag.

Publicerat
  • Författare

Jag vet att det finns adapter från 11 mm kilspår till weaver, så det löser det bakre kilspåret. Men han hävdar att främre kilspåret är 16 mm brett. Har han mätt fel?

Publicerat

Nej sako kör sin egna jäkla lösning för dom ska va så speciella eller något.

Kör på doctorns råd här ovanför. Apel vrismontage hade jag föreslagit men även sako optilock.

Leupold qr är ok men inget mera... mtp priset för deras baser till sako så hade jag hellre föreslagit apel eller sakos egna

Publicerat

Sakos kilspår är egentligen inte så dumma med de taperade baserna (alltså inte samma bredd på kilspåret hela vägen). Men det är inte så många som gör fästen heller. Apel glömde jag,tycker dock montagen blir så höga. Vet inte om recknagel har nåt som passar?

Publicerat
  • Författare

Aha, taperade... Fattar nu, har ju en taperad dvs avsmalnande tafs på flugspöt!

Inte så snabb på fredagskvällen ;-)

Publicerat
  • Författare

Tror inte kollegan är sugen på att lägga sådana pengar på denna bössan som apel eller optilock innebär. Å andra sidan är han inne på att byta den mot en Blaser R93:a istället så... Vem vet? Tack för tipsen!

Publicerat

Det är Sakos kilspår som de har sett ut i många år - och gör än idag...

Det är ett utmärkt montagesystem - mycket bättre än diverse klackar. Om man bara vet hur man gör.

Sako Ringmount (bara ring utan klack) 30 mm borde passa till ett äldre Aimpoint.  Men vissa Aimpoint hade väl en tums tub, om jag minns rätt.

Han byter ner sig om han köper en R93 istället.

Men - smaken är ju som bekant som baken. Och tur är väl det.

Publicerat

Om han byter ner sig eller upp sig är väl ändå köparens åsikt som spelar in. Tycker han den är bättre för honom så är den det. Blaser r93 är inget dåligt vapen.

Angående deras fäste så visst är det bra. Men varför göra det så jävla annorlunda mot många andras fästen? Om inte för att få sälja sina egna dyra fästen...

Publicerat

Angående deras fäste så visst är det bra. Men varför göra det så jävla annorlunda mot många andras fästen? Om inte för att få sälja sina egna dyra fästen...

Skulle man nog kunna skriva om Blaser också [emoji6]

Sen tycker jag med att sako kunde haft samma interface som Tikka med förborrade hål för weaverklack, alternativt integrerad weaver/picatinny [emoji3]

Publicerat
  • Författare

Sako Ringmount (bara ring utan klack) 30 mm borde passa till ett äldre Aimpoint. Men vissa Aimpoint hade väl en tums tub, om jag minns rätt.

Stämmer, detta Aimpoint 3000 har 1-tums tub. (Tillsammans med förlängningsröret blir det rätt mycket tubseende). Vet inte om de gick över till 30-mm på 5000- eller 7000-modellen...

Just i det här fallet löste han det med sina befintliga ringar!

Publicerat
  • Författare

Sen tycker jag med att sako kunde haft samma interface som Tikka med förborrade hål för weaverklack, alternativt integrerad weaver/picatinny [emoji3]

Men varför göra det så jävla annorlunda mot många andras fästen? Om inte för att få sälja sina egna dyra fästen...

Håller med!!

/Pelle, stort fan av standardiserade lösningar

Publicerat

Det där med "byta ner sig" skrev jag ju för att det kanske skulle trigga igång någon en fredag kväll    :tongue:

Klart att han får byta om han vill.

(Och ja, jag gillar faktiskt Blasers vapen)

Publicerat

Det där med "byta ner sig" skrev jag ju för att det kanske skulle trigga igång någon en fredag kväll    :tongue:

Klart att han får byta om han vill.

(Och ja, jag gillar faktiskt Blasers vapen)

misstänke nästan det men det var för lockande för att låta bli. 

mvh han som inte längre äger någon blaser men ägt 2  ;)  

Skulle man nog kunna skriva om Blaser också [emoji6]

Sa aldrig heller att blasers lösning är så jäkla lysande. tycker det är både för dyrt och för högt som orginal!

gillar att folk sätter maten i strupen när folk säger dom har vridmontage från apel ( fy va dyrt och onödigt ) när det kostar 3500kr och blaser nu en turing till? :wallbash:

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag har själv diverse snabbfästen på mina bössor, från fyrfots hakmontage till Leupolds QR och jag finner vridmontage överlägset bäst även om det kostar..