Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ska man göra när man sitter på pass

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder vad är viktigt att tänka på. Har suttit en gång på älgjakten och jag var ganska förvirrad över hur man skulle sitta och vart man skulle titta åt. Snart är det vargjakt och jag vill inte göra några nybörjar misstag tack på förhand / ompi

Publicerat

På pass mipplar man med mobilen, pratar om vilka fåglar som passerar, och gärna locka med din passgranne i diskussionen...

Eller så är man tyst. och svarar ENDAST om man är tillfrågad, och man måste svara...

Folk bjäbbar i radion i otid är dom är på pass.. 

Sitta still, ha oprassliga kläder, och vara tyst, brukar vara en vinnare..

Publicerat

Ta reda på i vilken riktning du får skjuta, se över terrängen i den godkända riktningen, avgör var det är mest troligt att vilt kommer och var det är mest lämpligt att lossa skott.

Ladda samt säkra sedan bössan och sitt tyst. .

Publicerat

Bestäm dig oxå innan vart du drar gränsen/hållet för att skjuta.

Publicerat

Titta åt alla håll men rör huvudet mycket stilla.

Publicerat

Minimalt med saker med på passet. Av med vapenremmen och gör dig klar. Givetvis försäkrar du dig om säkra skjutriktningar osv. Kaffe, smörgås osv tar man i pausen dvs lämnar i bilen när man är på passet. Radioprat så lite som möjligt men ändå korrekt. Jag änvander alltid altivahörselskydd när jag står på pass då det läcker mindre ljud från andras radioprat.

Publicerat

Fan vad ni gör mycket på passet, själv brukar jag mest ägna mig åt att frysa![emoji3]

Publicerat

Klä dig varmt, annars fryser du och kommer vilja röra på dig. Sådana där handvärmare med kolstavar är inte så dumma.

Jag brukar sitta med kikaren på lägsta förstoringen om det inte är riktigt öppet. Oftast hinner man dra upp förstoringen om det kommer på långt håll, kommer det nära blir det i regel stressigare.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Publicerat

Om du skulle göra en undersökning på dom som skjuter ofta och dom som skjuter sällan,så är dom aomskjuter ofta tysta och pratar sällan i radio. Och dom som sällan skjuter dom chattrar på radio och rör sig och lever om i onödan.

Så klä dig mycket och rör endast på huvudet sakta fram och tillbaka. Och se till skjutavstånd och skjutriktningar från början. Fika när det är paus.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Publicerat

Som Robert säger. Sen om du nu har väldigt ringa erfarenhet av jakt och att sitta på pass...

En karta är smidigt. Om du vill vara tyst och duktig kan du kolla i bilen. Fråga gärna var de går med hundarna. Och räkna lite med att därifrån kommer djuren. Kolla vinden om du vill. Därifrån Kommer nog inte djuren... men de kan försöka smyga förbi fast de vet var du är. Och en smart grej om du sitter i en pass linje placerad på gränsen till grannen... kolla vilken sida som är er ;) kartan... inte alltid så glasklart för den som är ny på marken.

Publicerat

Lite beroende på vilket pass som du hamnar på, titta efter vilka ungefärliga avstånd det handlar om.

Det kan ju handla om så lite som fem meter om du hamnar vid en växel eller mycket längre bort om du hamnar vid en myr.

Jag upplever det som svårt att inte kolla på GPS'n hur långa avstånd jag har på ex.vis en åker.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar har lite bättre kunskap nu

Publicerat

Ha klart för dig vad du ska skjuta på.

Om du börjar fundera när ögonblicket är framme så blir det gärna stressigt när du väl bestämt dig.

Annars gäller varm klädsel sitt still och lyssna på radion men använd den så lite du kan.

Publicerat

Klä dig varmt. När jag jagade varg i vintras så hade jag alltid en handduk med att stå på. Snön smälte under den och blev hård . Mycket tystare och varmare.

Snödräkt till vargjakt och en j*vla massa skott ;)