Publicerat November 18, 200619 yr Intressant rubrik eller hur! Missa inte denna dokumentär i svt2 (ni som betalt tv-licensen). Tid: kl. 20:00 ikväll lördag 18 november. Tema: Jakt - om vårt behov av att döda Är vårt behov av jakt och dödande något vi bär med oss i våra gener eller finns det någon annan förklaring till den passion som utmärker vissa jägare? Temavärd: Matilda Alborn.
Publicerat November 18, 200619 yr Den första delen om de danska "överklassdamenrna" var väl lite si och så, men det var fina troféer som dom fick. Babianskyttens uppförande var jag inte förtjust p g a att hon inte vågade gå fram till den först. Hon sköt den ju p g a att hon hade sett en babianhanne kasta sin unge ner för en klipphäll så att den dog, och ska man se det så skulle ju lejonhannar, björnhannar m. m. som äter upp ungar som andra hannar är fäder till skjutas också men det är väl inte så lätt. Hon skulle ha fullt upp med att fara runt och hålla koll på alla hannar isf. > Interjuven med Tortsen, Christina och programledaren var bra. Dödskloclan har jag sett för ett antal år sedan på tv. Inväntar nu 23.55 så får man se vad det handlar om.
Publicerat November 18, 200619 yr Instämmer med dina synpunkter. De hade med några korta inslag av "grabbarna på Fagerhult" från1992, det skulle vara kul om SVT kunde sända den serien irepris. Det journalistiska var lite vär vinklat efter Jan Guillous direktiv i vanlig ordning men det var ändå intressant tyckte jag då iallafall. Ser just på älgjakten i Norge. Skildrar hur älgjakt med löshund är, en unik film i ett stycke utan klipp.
Publicerat November 19, 200619 yr Den första delen om de danska "överklassdamenrna" var väl lite si och så, men det var fina troféer som dom fick. Babianskyttens uppförande var jag inte förtjust p g a att hon inte vågade gå fram till den först. Hon sköt den ju p g a att hon hade sett en babianhanne kasta sin unge ner för en klipphäll så att den dog, och ska man se det så skulle ju lejonhannar, björnhannar m. m. som äter upp ungar som andra hannar är fäder till skjutas också men det är väl inte så lätt. Hon skulle ha fullt upp med att fara runt och hålla koll på alla hannar isf. > Interjuven med Tortsen, Christina och programledaren var bra. Dödskloclan har jag sett för ett antal år sedan på tv. Inväntar nu 23.55 så får man se vad det handlar om. Dom danska överklassdamerna mådde jag bara illa av att se. En som inte vågade gå fram till ett djur hon just skjutit, och desutom lät an "guiden" skjuta avfångsskottet. En annan som tittar bort nano-sekunden efter att ha skjutit ett skott mot en Zebra. Utan att bry sig en sekund i vart skottet tog eller om det överhuvudtaget var en träff. Utan att en enda gång titta i kikarsiktet eller framåt över huvud taget frågar hon de andra vad som hänt!!!!
Publicerat November 19, 200619 yr Jag är övertygad om att vårt "behov" att döda går att spåra tillbaka till vårt ursprung. Vi är ett däggdjur som klassas som allätare. Titta på babianer och chimpanser dom jagar aktivt och är allätare. Filmen om socitetskärringarna från Danmark var patetisk. Det var sämsta tänkbara reklam för jakten i Sydafrika. Kanske det var meningen.
Publicerat November 19, 200619 yr Fortsättning av mitt första inlägg i denna tråd. Löshundsjakten från Norge var det bästa på hela kvällen. Eftersom jag hade sett dödskloclan så såg jag 4+ och det var inget jag ångrade.
Publicerat November 19, 200619 yr De danska kärringarna var inte mycke att hänga i julgranen direkt, det var väl andra gången för en av dom som var ute på jakt ??? Hon som tittade bort vart jag inte så impad av heller En sak jag inte fattar var vad "mänskligt villebråd" har med jakt att göra ??? Dessutom sändes det på kass sändningstid. Det bästa var "debatten" och ståndskallsfilmen ;D [move]Länge leve "jakt&fiske" ;D ;D[/move]
Publicerat November 19, 200619 yr Det bästa var "debatten" och ståndskallsfilmen ;D [move]Länge leve "jakt&fiske" ;D ;D[/move] Instämmer helt.
Publicerat November 19, 200619 yr De danska överklassdamerna gav en tråkig bild av jakt. Det var ju uppenbart att de hade mycket gott ställt rent ur ekonomisk synvinkel. En av dem hade bara jagat två gånger, och aldrig i sitt hemland. Då är man ingen färdig jägare. Jag håller helt med "Isjonsson" angående hon som skjöt babianen. Hon hade nog blandat ihop mäskliga och djurs känslor samt även att hon blandade ihop en enskild babians beteende med en hel djurart. Hon ville på något vis straffa en babianhanne. Den första delen om de danska "överklassdamenrna" var väl lite si och så, men det var fina troféer som dom fick. Babianskyttens uppförande var jag inte förtjust p g a att hon inte vågade gå fram till den först. Hon sköt den ju p g a att hon hade sett en babianhanne kasta sin unge ner för en klipphäll så att den dog, och ska man se det så skulle ju lejonhannar, björnhannar m. m. som äter upp ungar som andra hannar är fäder till skjutas också men det är väl inte så lätt. Hon skulle ha fullt upp med att fara runt och hålla koll på alla hannar isf. >
Publicerat November 19, 200619 yr Sen kan man ju undra hur kul det är med en trofe som man inte klarat att avfånga själv. En trofe är värd nåt om allt gått bra, om ni förstår vad jag menar!?
Publicerat November 19, 200619 yr Jo jag håller med dig, men vi kanske inte skall döma de danska damerna alltför hårt. De är ju bara nybörjare. Det kanske var så att det var dålig journalistik. Nu blev det mycket fokus på skottögonblicket, närbilder av de nyskjutna djuren samt skyttarnas upprymdhet och tillfredsställelse efteråt. Det hade varit bättre om de intervjuat guiden. De hade säkert kunna skapat ett mycket intressant inslag om de istället hade skildrar viltets situation i Afrika, beskrivning av djurarternas livscykel berättat om avskjutningspolicys, visat mer ingående vilka geografiska områden som jagades, visat hur identifiering av viltet gick till samt även ansmygningen.
Publicerat November 19, 200619 yr Jo jag håller med dig, men vi kanske inte skall döma de danska damerna alltför hårt. De är ju bara nybörjare. Det kanske var så att det var dålig journalistik. Nu blev det mycket fokus på skottögonblicket, närbilder av de nyskjutna djuren samt skyttarnas upprymdhet och tillfredsställelse efteråt. Det hade varit bättre om de intervjuat guiden. De hade säkert kunna skapat ett mycket intressant inslag om de istället hade skildrar viltets situation i Afrika, beskrivning av djurarternas livscykel berättat om avskjutningspolicys, visat mer ingående vilka geografiska områden som jagades, visat hur identifiering av viltet gick till samt även ansmygningen. Tror de jagade i nordöstra hörnet av Sydafrika, hos Limpopo Safaris. Kände igen PH:n från en annan film därifrån. Limpopo safaris ägs förövrigt av danskar. Tyckte det var ganska kul att se tanterna, att de hade det gott ställt ekonomiskt tycker jag inte har med saken att göra. Men visst, de var inga superjägare.
Publicerat November 19, 200619 yr Jag håller helt med "Isjonsson" angående hon som skjöt babianen. Hon hade nog blandat ihop mäskliga och djurs känslor samt även att hon blandade ihop en enskild babians beteende med en hel djurart. Hon ville på något vis straffa en babianhanne. Min fru *obs* tyckte hon verkade sne på på hela manligheten och trodde inte ett skvatt på nerslängda babian ungar utan mer att hon blivit svinigt behandlad av någon karl och ville ge igen på det närmaste en manlig människoapa man kunde komma??? Lite lustigt var det iaf, men dålig jakt PR som föväntat.
Publicerat November 19, 200619 yr De danska överklassdamerna gav en tråkig bild av jakt. Det var ju uppenbart att de hade mycket gott ställt rent ur ekonomisk synvinkel. En av dem hade bara jagat två gånger, och aldrig i sitt hemland. Då är man ingen färdig jägare.Jag håller helt med "Isjonsson" angående hon som skjöt babianen. Hon hade nog blandat ihop mäskliga och djurs känslor samt även att hon blandade ihop en enskild babians beteende med en hel djurart. Hon ville på något vis straffa en babianhanne. Jag kan inte heller se det än en ren bestraffning av en babianhanne även om det inte ens var den rätta hannen hon sköt. >
Publicerat November 19, 200619 yr var det någon mer än jag som tyckte att programledaren för ståndskallet var riktigt jobbig, när han tjatade om älgens sinnen, blabla?
Publicerat November 19, 200619 yr var det någon mer än jag som tyckte att programledaren för ståndskallet var riktigt jobbig, när han tjatade om älgens sinnen, blabla? Det kan Du väl inte mena ??? ;D
Publicerat November 19, 200619 yr Såg programmet om de danska jägarna. Var väl OK bortsett från fruntimret som ville ha i hjäl en babianhanne. Konstig iställning där
Publicerat November 20, 200619 yr Det handlade då inte om allmogejakt i allafall. Kärringarna var ute efter skinn att hänga på väggen. Fördelen är att dom betalar för sig och skapar arbete åt dom som behöver det. Går köttet till mat så är det okej för mig men om det bara kastas så tycker jag att det är svineri. Hann någon se anläggningen som hon gjorde med stöd på varbygeln? Tur att det var ett stort mål.