Jump to content

Trasig varmrök hjälp!

hoel

Recommended Posts

Hallå,

Idag gick "ugnen" sönder i min Bradley digital smoker just när jag skulle börja röka. Har 4st rådjurslår och 3st bogar i den. Hur funkar det att kallrökta det och sen köra det i ugnen? Kan de bli bra ändå? Hur hade ni gjort, får lite smått panik då det är mycket kött och inte bara mitt.

Mvh Joakim

Skickat från min D5803 via Tapatalk

• Like 1
Tjörnbon

Rök det i en klotgrill i värsta fall.

Eller gör en tillfällig rökkåta.

• Like 1
qvarnhill

Hallå,

Idag gick "ugnen" sönder i min Bradley digital smoker just när jag skulle börja röka. Har 4st rådjurslår och 3st bogar i den. Hur funkar det att kallrökta det och sen köra det i ugnen? Kan de bli bra ändå? Hur hade ni gjort, får lite smått panik då det är mycket kött och inte bara mitt.

Mvh Joakim

Sannolikt funkar det fint att tillaga låren i ugnen och tillsätta röksmak med kallröken. Alternativt får du lite snabbt försöka få tag på ett 200-liters tomfat, lägga önskat rökmaterial i botten på tunnan och elda under tunnan. Hade du bott närmare hade du gärna fått komma hit och rökt i min varmrök!

• Like 1

Sannolikt funkar det fint att tillaga låren i ugnen och tillsätta röksmak med kallröken. Alternativt får du lite snabbt försöka få tag på ett 200-liters tomfat, lägga önskat rökmaterial i botten på tunnan och elda under tunnan. Hade du bott närmare hade du gärna fått komma hit och rökt i min varmrök!

Tack så jätte mycket, då kör jag ugnen :)

Enkelt svar på din fråga: Ja, det går ypperligt att först kallröka köttet och sen tillaga det i ugnen. Det tar bara lite längre tid men resultatet blir fortfarande bra.

Beroende på hur din saltlake var konstruerad kan det bli lite mindre röksmak på köttet inuti, men oddsen är små att någon märker detta ;)

• Like 1

Det är alltså värmeelementet som packat ihop? Det längst ner i skåpet?

Verkar som det, men massa mer konstigt, går ej att ändra till celsius nu, inte ställa in hur länge den ska röka utan bli 4 timmar, varken mer eller mindre. Inget "digitalt" fungerar.

Ahaa du har en sån där fancy.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Ja tyvärr, men bad att få en vanlig nu ist